Jump to content

Moderne lettvektshagle med lange løp og lange choker i 12/76


Polardego

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle selge unna litt i skapet for å kjøpe meg en ny hagle siden min gamle Beretta bare er egnet til vismut ol. på relativt korte hold. Tenkte på en lettvektshagle med 76 cm løp, lange choker og tribore/overbore-løp i 12/76. Har sett litt på Fabarm Axis/Elos og Bettinsoli Nexus. Leveres også med forskjellige stokklengder. Noen som har erfaring med disse haglene eller lignende hagler? Forhandlere må gjerne også svare :)

Link to comment
Share on other sites

Hva du enn gjør, kjøp IKKE Bettinsoli. Det ser bare bra ut, men virker, det er det værre med. Har vært utrolig mye reklamasjon på de, og pass deg Bettinsoli under andre navn. feks Exxo, Diamond og enkelte Franchi modeller.

 

Det har vært utrolig mye tull med dobbeltskudd, ikke avfyrte skudd osv. kjøp deg heller en brukt ultra light fra Beretta. selv om denne har 12/70 kammer så trenger du ikke noe mer til alt vilt i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Kommer an på hvilken Franchi du ser på. Styr unna Pro modellen da den er kort og uhåndterlig samt at den OGSÅ er laget av Bettinsoli. Husker ikke hvilke andre modeller som er laget av Bettinsoli, men dette har Sauer 150 peiling på. Fabarm kjenner jeg ikke kvaliteten på, men har aldri hørt dritt om de, men har heller ikke hørt så mye om de heller :lol:

 

Hva med en Browning Nordic Light? de er jo flotte, samt at kvaliteten og holdbarheten er langt bedre enn mennesket selv.

Link to comment
Share on other sites

Franchi er absolutt aktuelt, f.eks falconet SB precision. Den er beretta-produsert.

 

Alle Franchi O&U hagler produseres idag av Bettinsoli. Franchi eies av Benelli som igjen eies av Beretta. Franchi lager ikke noe selv, men kjøper fra ulike underleverandører - som regel innenfor konsernet.

 

Hva du enn gjør, kjøp IKKE Bettinsoli. Det ser bare bra ut, men virker, det er det værre med. Har vært utrolig mye reklamasjon på de, og pass deg Bettinsoli under andre navn. feks Exxo, Diamond og enkelte Franchi modeller.

 

Det har vært utrolig mye tull med dobbeltskudd, ikke avfyrte skudd osv. kjøp deg heller en brukt ultra light fra Beretta. selv om denne har 12/70 kammer så trenger du ikke noe mer til alt vilt i Norge.

 

Litt merkelig dette her. Jeg hører dette overalt, er omtrent like sant som de forferdelige avtrekkene på Howa - men bølgen av reklamasjoner som burde skyllet over oss uteblir av en eller annen grunn.... Merkelige greier.

 

Vi solgte ca 220 bettinsoli hagler i 2011 - av dem tror jeg uten å ha kikket i loggen vi har 4 stk tilbake. Dobbelt skudd har vi fortsatt til gode å oppleve. 2 stk har hatt problemer med at løpsvelgeren ikke fungerer ordentlig. 1 har hatt en ejektor som var treg og 1 har hatt grader på tennstempel som har punktert hetter. Ca 2 % er i min verden ganske så anstendige tall uansett fabrikat.

 

 

Trøbbelet mange har hatt mistenker jeg er spotkjøpte modeller som har vært billig som f*** og folk har ikke klart å si nei. Roberto er en luring så om du ikke er forsiktig kan du bli sittende igjen med svarteper. Å kjøpe i faste kvanta til fast levering(ganske vanskelig med en italiener :| ) En stor kjent norsk butikk kjøper kun modellene sine fra produsenten slik og får følgelig de aller billigste og jeg antar dette er de som har stått igjen - der det har vært noe kødd etc. Er ofte en grunn til at det er billig.

 

Fabarm er nok ved siden av Beretta de som bruker desidert mest penger på teknologi utvikling og er svært langt framme der. Store deler av inntektene deres stammer også fra lisensrettigheter som andre kjøper mulighetene til å bruke. De produseres også løp og blokker for mange flere rett og slett fordi de har bra greier. Kvalitetsmessig er de hverken noe spesielt mye bedre eller dårligere enn de andre i samme prisklasse. Men du får bedre piper og choker enn de fleste andre i prisklassen. Vi har også kjøpt ett ganske stort parti løse skjefter fra dem med ulike mål og således vil jeg si det pr idag er kanskje det beste italienske valget i prisklassen 14-20k

 

Browning Miroku er en ganske annen greie. Som Howa og andre japanske er det serieproduksjon som gjelder.De driver gjennomgående produkttester for å hele tiden optimalisere produskjonen sin. Nesten uavhengig av hva andre mener og ikke minst hva markedet vil ha. Browning/Miroku vil du så og si aldri finne med løsninge som gjør dem mulig å tilpasse deg. Det er ikke japansk. Konformitet er japansk. Kvaliteten på sakene deres er legendarisk. Der er det få eller ingen som rekker japsene til skosålene.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Må slenge meg med og forsvare Nexusen her, kjøpte en til madamen for 2,5 år siden.

Den har fungert helt supert og er gått ca 2000 skudd på banen siden den gang.Her i huset er vi i overkant ivrige så børsa har vært i skauen mer eller mindre hver helg pluss mange ukedager fra duejakta starter og fram til jul.

Den er handlet inn på Jaktdepoet da dette er min lokale våpensjappe, føler meg overbevist om at gutta der er til og stole på når de anbefaler våpen til meg og mine da jeg har handlet mye der oppigjenom og kjenner de fleste av gutta der.

Er meget fornøyd med Nexusen og kommer nok til og kjøpe meg en selv til neste år da min gamle italiener begynner og bli moden for utskifting.

Ingen her i huset er spesielt nøye på vedlikeholdsfronten og det er lenge mellom hver børsepuss, enda ser børsa overaskende bra ut.

Men husk at det viktigste med ei hagle er at den passer deg samme faen hvilket merke det er. Det er ikke prisen på hagla di som gjør deg til en god jeger :lol:

Link to comment
Share on other sites

Franchi er absolutt aktuelt, f.eks falconet SB precision. Den er beretta-produsert.

 

Alle Franchi O&U hagler produseres idag av Bettinsoli. Franchi eies av Benelli som igjen eies avBeretta. Franchi lager ikke noe selv, men kjøper fra ulike underleverandører.

 

Merkelig at importøren da tør å skrive at "SB precision er ei beretta-produsert hagle". Det spiller for øvrig liten rolle så lenge det er et knallgodt alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...