Jump to content

Behandling av vandel


skrufff

Recommended Posts

Hei.

 

Har spurt på nybegynner siden.Men litt lite respons,så prøver her :smile:

 

Har endeligt fått meg en barndomskompis som jeg fikk til og få interesse for jakt og skyting.

 

Nå har han levert inn våpensøknader. men,han har litt "småsaker" på seg,men ikke av noe graderende.Har f.eks blitt tauet inn pga for full på byen for noen år siden,og det var akuratt på grensen til og Ikke ver foreldret.

 

Søknadene måtte vist inn til jurist.

 

Hvordan fungerer dette? er det stor sjangs for han ikke får eie "eget" våpen? Har han lov og f.eks låne rifle av meg og jakte alene. Han er medlem i njff,og har jegerprøven.Han leverte for ca 2 uker siden.

 

Håper noen kan gi meg noen svar,om noen vet noe om dette Vil ha han med meg på bane,og bli "klar" til jakta til høsten.

 

Det må vell være noen her som har søkt om våpen som gjerne har "noe" på seg.

Link to comment
Share on other sites

Svarene i den andre tråden på i alle fall det ene spørsmålet er jo greit: Har han fått avslag, så kan han heller ikke låne.

Gråsonen da er at om du ikke veit at han har fått avslag... 8)

 

Vandel med småsaker pleier ikke være noe problem, men lokale variasjoner av hva som tolkes som småsaker finnes. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ja,er nok veldig individuelt på hvem som behandler.

 

Men,det som er,att han er en veldig bra kar. :D

 

Han har fått seg barn,kone og hus,og må si han er nok mer fornuftig enn meg.Hehe.

 

Men,det klarer jo ikke politiet og se....

Link to comment
Share on other sites

Svarene i den andre tråden på i alle fall det ene spørsmålet er jo greit: Har han fått avslag, så kan han heller ikke låne.

 

Hvilken tråd sikter du til her? Er bare for håndvåpen det er påkrevd med våpenkort på ett eller flere håndvåpen for å låne. For rifler/hagler er det svjv nok med jegerprøve.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken tråd sikter du til her?

Den andre tråden hvor trådstarter spurte akkurat samme spørsmålet. :wink:

 

Og om man har fått avslag så er man dermed kjent uegnet til å håndtere våpen og kan heller ikke låne. Det er i alle fall det den lokale politimesteren fortalte meg for en del år siden. Er man uegnet, spiller det ingen rolle om man prøver låne eller eie var hans utsagn. Han sa også at om man låner bort til noen man veit ikke har lov til å eie (pga avslag eller inntrukket tillatelse) kan man selv miste tillatelsen.

 

Sånn ble det i alle fall sagt av den politimesteren, så jeg har forholdt meg til det i etterkant. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Men,kan tror du/dere att hans søknader kan bli avslått?

 

Om hans søknad blir avslått er det selvsagt umulig å tro noe sikkert om. Du forteller jo ikke hvorfor han havnet i "fyllearresten". Var han bare full, og ikke i stand til å ta vare på seg selv, så satt han på "hus-hvil", dvs at politiet tok vare på han til han selv var i stand det. Dette er ikke straffbart og havner ikke på vandel. Var han derimot full og dum, dvs gjorde noe straffbart i tillegg til å ha vært full, så er saken en annen. Ønsker du et presist svar, må du være tydeligere rund eventuelle straffbare forhold.

 

Mvh

Cruiser

Link to comment
Share on other sites

Han ble tatt for fyll i byn,og hadde "lekebryting" med en kamerat. Skulle vist noe han hadde lært på selvforsvarskurs,så ble begge tauet inn :P Ble visst skrevet i forelegget "lekeslossing"

 

Så ble han tatt for fyllekjøring for ca 6 år siden. I traktor. men,den saken trodde jeg ble foreldret da... Så ble det knust ett vindu en gang,da han og flerne lente seg mot vindu i byn,og det knuste pga for mye tyngde,men det tror han ikke ble anmeldt.

 

 

Han sitter her og siterer for meg :P

Link to comment
Share on other sites

Det er i alle fall det den lokale politimesteren fortalte meg for en del år siden. Er man uegnet, spiller det ingen rolle om man prøver låne eller eie var hans utsagn. Han sa også at om man låner bort til noen man veit ikke har lov til å eie (pga avslag eller inntrukket tillatelse) kan man selv miste tillatelsen.

 

Mitt svar til denne politimesteren ville isåfall vært "Those may be your thoughts, but it`s not the law". Selv om jeg personlig er eing med deg og han om at det burde være slik så må vi alle forholde oss til hva loven er. Et krav om at utlåner skal forsikre seg om at låntaker ville fått godkjent en søknad ville i praksis bety et forbud mot utlån.

Link to comment
Share on other sites

Vel, da vil jeg henvise til denne teksten: http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok ... ?id=301674

Der står det å lese:

Utlån kan ikke skje til en som som tidligere har fått sitt våpenkort tilbakekalt, eller er blitt nektet å eie eller inneha skytevåpen. Videre er det forutsatt at låntakeren er skikket til å ha skytevåpen.

 

Nå er den teksten riktignok fra -96, men du mener altså at den ikke er gyldig lengre?

Link to comment
Share on other sites

Fjernet unødvendig sitering

Tordenkjeppen

 

Siden du ikke vil kunne sjekke om vedkommende har får avslag, eller fått kortet inndratt, vil dette i praksis si at det er forbudt låne ut noe som helst.

 

Blir våpenkort tilbakekalt etter første ledd eller skytevåpen eller våpendeler besluttet innlevert etter sjette ledd, kan politimesteren nedlegge forbud mot at vedkommende framtidig eier eller innehar skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon som nevnt i § 5.

 

E.g. det er ikke nok å ha blitt nektet/fått inndratt våpenkort, det må foreligge et separat, eksplisitt vedtak om forbud mot fremtidig erverv.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå gjør du deg bare vanskelig.

Du har et ansvar når du VET om vedkommende har fått avslag, eller om du VET at vedkommende ikke er egnet.

 

Dette er jo også fullstendig logisk, det er idioti om man bare skulle kunne unngå alle lover og regler ved å låne istedenfor å kjøpe.

Link to comment
Share on other sites

Nå gjør du deg bare vanskelig.

Du har et ansvar når du VET om vedkommende har fått avslag, eller om du VET at vedkommende ikke er egnet.

 

Dette er jo også fullstendig logisk, det er idioti om man bare skulle kunne unngå alle lover og regler ved å låne istedenfor å kjøpe.

 

Poenget mitt er at i det første punktet ditt kan du ikke vite og i det andre er vi utenfor loven og inne i personlige meninger. Hvis du i det hele

tatt leter etter en gylidg lovhjemmel for å låne ut et våpen ville jeg anta at du personlig mener at vedkommende er skikket uansett.

Link to comment
Share on other sites

Du gjør det veldig vanskelig nå. Dette kan veldig enkelt sammenliknes med å låne bort bil. Det er DITT ansvar å vite at den personen du låner bort til er skikket til å kjøre bil, riktignok er det litt enklere for du kan bare be om å få se førerkortet. :wink: Men teorien er akkurat den samme. Det er ditt ansvar, og om du ikke kjenner personen godt nok til å kunne gå god for at h*n er skikket, nei da låner du ikke bort. Er man i tvil spør man, da kan man i det minste si at man handlet i god tro. :wink:

 

Og klart man kan vite... kompiser snakker da som regel sammen, og jeg låner i alle fall ikke vekk våpenet mitt til folk jeg overhodet ikke har kjennskap til. 8)

Link to comment
Share on other sites

Å krange på dette fører kun en ting med seg, og det er at vi innfører samme greie som Sverige, hvor du må søke om lånebevis for å vise den som skal låne deg noe at du er skikket. (Hvis du ikke allerede har lisens innenfor samme klasse.)

 

Men jeg antar at det kanskje er dette du ønsker wheelgunner, siden du er så opptatt av at du ikke selv skal gjøre en eneste vurdering?

Link to comment
Share on other sites

Hvis vedkommede bare har "småsaker" på seg skal det ikke være noe problem, for å erverve og inneha våpen må man regnes som skikket, gjentatte lovbrudd av nyere dato er å regne som ikke skikket, men en fartsbot eller 2 samt en overstadig beruselse er ikke noe å bekymre seg for. er det derimot vold, ekstremt høye hastigheter å beslag av førerkort så blir det værre. de vurderer alstså din evne til å etterkomme lover å regler og om det forbindes med risiko å tillate vedkomede å inneha våpen.

Link to comment
Share on other sites

På boltrifler ja, men er det halvauto rifler må du ha våpenkort på det før en kan låne det.

 

Poenget her var vel heller at det er mulig å låne våpen til jakt, selv om du har fått avslag på søknad.

 

Er jo tross alt boltrifler som dominerer blandt jegere her i landet.

 

Ja vet veldig godt at bolt er domminerende på jakt i norge, men mener også at det er greit å nevne at en ikke kan låne alle typer rifler bare en har jegerprøven. Selv om noe er domminerende kan man vel nevne at det er begrensinger?

 

Til trådstarter

 

lykketil på jakt :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...