Jump to content

Min første samekniv..........


haretex

Recommended Posts

..........ble sånn:

 

175-1.jpg

175-2.jpg

175-3.jpg

 

Skaft: valbjørk og elghorn

Innlegg: rød vulkanfiber og sølvtinn

Blad: Asbjørn Solheim

Slire:

Kniven er ca 32 cm lang.

 

Til å være første forsøk ble jeg vel sånn passe fornøyd.

Hadde egentlig planlagt å farge valbjørka, men underveis fikk jeg ikke bestemt meg. Kniven er ikke oljet ennå, så jeg legger den til side 1 uke eller 2 og vurderer det.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Meget fint håndtverk ja! Den blir nok god å holde både til hugging og smiing.

 

Jeg ser at eggen er ganske lik den strømeng har på sine kniver. Skal dette være en brukskniv anbefaler jeg å gjøre noe med eggen. Problemet er at eggen er for bratt. Den hugger ikke skikkelig. Ta kniven på slipesteinen og legg en egg som ikke er så bratt. Han som la den nye eggen på min kniv, gjorde høyre side litt rundere enn venstre side. (jeg er høyre hendt) høyre side sprenger veden bort, og venstre side styrer og skjærer. Kniven ble en helt annen etterpå. Uansett hvor hvass den var før endring ble den ikke god å hugge med. Nå er den en drøm. Han som gjorde jobben for meg er vel som en nestor å regne når det kommer til samekniver.

 

Kanskje en avsporing av tråden, håper det er greit for trådstarter. I mine øyne ville jeg ikke farget treet. Fint og naturlig som det er nå. Min mening.

 

Mvh

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Takker så mye alle sammen!

 

Når det gjelder modifisering av eggen får det bli opp til den som etter hvert skal bruke kniven.

Med hensyn til treverket så heller jeg i retning av å bare olje det.

 

Så spørs det da om jeg får til ei skapelig slire.

Trenger vel en halv okse da i forhold til størrelsen på de slirer jeg normalt lager.

Bilder kommer, men slira blir nok ikke laget med det første.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...