Jump to content

Raritet. Luftgevær for Hitlerjugend


dreagle

Recommended Posts

Guttungen kom i hus med dette luftgeværet i går. Det tilhører en klassekamerat av ham hvis oldefar hadde både dette geværet og diverse andre tyske effekter fra okkupasjonen. Plukket fra hverandre faenskapet og fikk 50 år med gørr ut. Fungerer som snus med BB-kuler etterpå.

Det er magasinlokk på toppen hvor en kan fylle på 4,5mm rundkuler og så kan en ta ladegrep og skyte akkurat som storebror M98. Morsom sak!

Har googlet litt og funnet ut at dette ble brukt som øvingsgevær for HJ og faktisk også vanlige Tyske soldater.

Noen som har litt mer kjøtt på beinet hvem som har benyttet disse her i kongeriket? (Hirden?) Serienr. er 183. Noen som vet årstall?

Ser at tilsvarende ligger til salgs for 1000$ på nett. Noen som har en idè om hva slikt kan selges for her i landet?

 

imag0191v.jpg

imag0192nc.jpg

 

 

Venus Waffenwerk Zella-Mehlis Germany

imag0193dh.jpg

 

 

Mars 100

imag0194s.jpg

 

 

Magasinlokket åpent

imag0195wp.jpg

Link to comment
Share on other sites

Eg veit det var eit slikt gevær på QXL for to-tre år sidan, men eg hugsar ikkje kva det gjekk for.

 

Her er luftbørsa omtalt i ein tråd frå eit dansk forum: http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=29&t=39705

 

Eg kan ikkje sjå for meg noko anna enn at det må vera eit ganske så artig våpen, sjølv om det nok ikkje akkurat er det mest presise som er laga.

Link to comment
Share on other sites

Artig sak, ja.

 

Som ett apropos, kan det nevnes at også Storbritanina hadde luftvåpen som i stokk og sikte var nogenlunde like tjenesteriflene. Det kan sikkert sies mye om subkaliber trening, men at noen på den tiden hadde kunnskap om dette som er gått i glemmeboken, er jeg ganske sikker på.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En liten tilleggsopplysning (er 99% sikker på den): Disse er i kaliber 4,4mm, så å bruke 4,5mm BBs er kanskje ikke helt optimalt - det ville være synd å plugge løpet på den med feil kule. 4,4mm kuler skal være rimelig greit å få tak i, mener å huske de er laget av kobber, muligens også forniklet.

OBS!!! Sjekk dette innspillet, jeg er gammel nok til at minnefeil tidvis forekommer :?

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvor sjeldne de er, men jeg har prøvd et par.

 

I fjor sommer var jeg på "tivoli" i Bulgaria. Der hadde de dem i luftgeværskyting-boden.

Gikk helt utmerket også, når jeg først fant ut hvilken vei siktene gikk :-)

 

Artig å skyte med, da !!

Link to comment
Share on other sites

En liten tilleggsopplysning (er 99% sikker på den): Disse er i kaliber 4,4mm, så å bruke 4,5mm BBs er kanskje ikke helt optimalt - det ville være synd å plugge løpet på den med feil kule. 4,4mm kuler skal være rimelig greit å få tak i, mener å huske de er laget av kobber, muligens også forniklet.

OBS!!! Sjekk dette innspillet, jeg er gammel nok til at minnefeil tidvis forekommer :?

 

Man får jo vanlig 4.5mm bb i bly også. De er kanskje myke nok til å gå greit igjennom

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...