Jump to content

Jakt kniv, trenger forslag...


Tråa

Recommended Posts

Hei,

 

Trenger en skikkelig jaktkniv for enkelt å utvomme storvilt...

 

Har kun et eneste krav siden jeg ikke har peiling på kniv og det er at den har "slett" skavt for å lettere åpne villtet.

 

Noen som har noen gode forslag med bilder ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en slik som jeg linket til. Den har ikke fått prøvd seg så mye, men den var da med på å gjøre opp en elg(vomming, flåing) i fjor og den virker lovende. Jeg opplever den som mye kniv for penga. Selv om den ikke er noen direkte budsjettkniv så er den ikke akkurat veldig dyr heller.

Link to comment
Share on other sites

Med mange års erfaring av slakting av storfe,småfe(13 år),har eg funne ein kniv som kan brukast til alt i frå skuddet,til viltet er er ferdig flådd.Den kniven har eg alltid med meg i sekken i ei heimelaga slire.Mine krav til ein kniv e at ha ska vera god å halda i,lett å setta opp og ikkje lenger enn 15 cm blad på.Det er og viktigt at bladet går heilt inn til skaftet for min del.Ikkje nåke vakker kniv,men veldig praktisk :smile:

http://www.breens-jaktutstyr.no/index.p ... cts_id=335" target="_blank

 

Dette er kniven eg brukar både til hjort,rein,rådyr og elg.

Link to comment
Share on other sites

Carlsen

Jeg har akkurat maken fra Victorinox, med svart skaft.

Fantastisk flåkniv, og fungerer også godt når det gjelder å partere, men jeg syns den er i største laget når en skal løsne ting og tang inne i dyret, samt skjære rundt "rævhålet".

Derfor henger den i slaktebua.

Men skulle kanskje fått lage meg en slire og tatt den med til skogs også?

Link to comment
Share on other sites

Victorinox eg og har :winke1: ja sant den vert litt brei til å løsna endetarmen med,men min e vel litt nedslipt etter arbeid..arvegods :winke1: ja veldi kjekk å ha med seg på jakt.bruka ei slira til ein gammal helle kniv eg har.låg litt lause oppi til å begynne med men da løyse seg greit med ein strikk rundt :mrgreen: Når eg parterar diverse dyr brukar eg ein Frost kniv.14 cm flexiblade.legg seg mest klin innåt beine so dei kvite å fine :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Carlsen, seawolf...

Har samme kniven. Og som seawolf en viktorinox.

Kontakt MOTT her på kammeret. Han har laget en kydeks slire til meg som passer alle viktorinox fiber kniver.

Jeg har ikke wenger modellen som er linket til, men har andre wenger kniver. Og synes viktorinox er bedre/lettere å sette opp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...