Jump to content

Diana Mod 23 (177)


Marcel

Recommended Posts

Det startet slik.

(Ikke mitt på bilde, men så slik ut)

2vt13xf.jpg

 

Fikk det med hjem for noen år siden av Bestefar i Tyskland.

Måtte pusse ned stokken for det var 200 tegnestifter i stokken som pynt :(

Pusset ned å lakkerte den svart.

Så kom ideen, Lyddemper, som fungerte til en viss grad..

2s937l2.jpg

 

Så kom "Please pimp my Airgun" :)

Bare måtte finne på noe.

Alurør utenpå løpet. Press tilpasning. Filte ut for Framsikte.

Gnikket litt med Vann, Zalo og stålull. Bling Bling..!

Borret noen hull ytterst på røret.

21ayd7l.jpg

 

Mangler baksikte. Men har tidligere fått tips på hvor det kan kjøpes nytt..

Digger Børsen..

Behagelig å skyte med på 10-20m.

lett avtrekk.

Synes den sammler greit nokk.

Skal bli bedre å sikte med baksikte på plass.

 

 

Kjøpte en eske med Kinesiske Konkurranse Kuler.

Bare måtte ha de :) Om jeg gjør det så mye bedre enn billige kuler vil vise seg..Er vel mere hva jeg klarer :)

35ltgfq.jpg

_______________________________________________________________________________________

 

Her en liten test jeg prøvde meg på i dag med forskjellige kuler.

15meter.

Litt vind.

Sola i trynet.

Sulten og Tørst :)

 

5kkglx.jpg

 

29ntj6h.jpg

_______________________________________________________________________________________

 

14.06.2012

 

Liten test igjen mens sola skinnte..

Ikke store avstanden.. ca 7-8m. Men synes både Dogg Match og Gamo hadde litt my spredning i dag.

Sikkert meg..

 

2ltiqfc.jpg

_____________________________________________________

3444861.jpg

_____________________________________________________

2gu0hn9.jpg

_____________________________________________________

200 skudd. Dogg Match. 10m. Diana 23.

1oovew.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en slik i ganske så god stand, ikke mint condition men bruksfin. Min far kjøpte den på vestindia rundt midten av 50 tallet. Den heter riktignok Gecado, et eksportnavn Diana brukte på den tiden. Børser som skulle til sør afrika og vestindia bl.a ble påstemplet Gecado og ikke Diana.

Fin luffe til stueskyting, veldig liten er den og helt super til dem som tidlig skal krøkes :)

Link to comment
Share on other sites

(Oppdatert med bilder på toppen)

 

Er ikke store futten i børsen.

For liten til meg egentlig også, men men.

Morro nokk bak huset for litt konkuranse med venner eller seg selv..

Noen som vet hva utgangshastigheten skal være på Diana mods 23 ?

Link to comment
Share on other sites

Aner ikke, men min er vel etter ny fjær og nye pakniger omtrent der den skal være. Og vi snakker slappe greier, så vidt kulene henger i en plank. Tipper 130 meter i sekundet eller der omkring, altså ikke rare greiene. Men hull i pappen blir det :) Litt dumt det ikke er spor for kikketmontasje på denne her, hadde vært kult med en liten kikkert på den :)

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo være fordi min er en Model 25 ?

 

Kanskje man skulle sjekke om det går an å få fatt i et modell 23 løp?? De ser nå ut til å være ganske så like ellers........

 

På den annen side er det sikkert MYE billigere å kjøpe nytt hvis det er presisjon man skal ha.

Link to comment
Share on other sites

Har en ganske gammel BSA som iblant får luftet seg, påmontert et originalt stålrør av merket Jaguar i den heftige sizen 4X20, klar og fin og luffa er vel kapabel til blikkbokser opp mot 30-40 meter.

Lett og fin, lett avtrekk, lett å spenne opp, kan sitte å skyte hele dagen om man gidder.....

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo være fordi min er en Model 25 ?

 

Kanskje man skulle sjekke om det går an å få fatt i et modell 23 løp?? De ser nå ut til å være ganske så like ellers........

 

På den annen side er det sikkert MYE billigere å kjøpe nytt hvis det er presisjon man skal ha.

 

Det finnes jo re-line kit til .22 LR, kansje det finnes slikt til kaliber .17 som kan brukes. Bare ville tanker i fra min side, men kansje verdt å undersøke. Kittene jeg tenker på leveres med bor til å bore ut løpet med og en ny løpsliner som limes inn i løpet etter boring. Glatt løp er vel til piler og det er vel ikke så aktuelt å bruke i dag. Tror det er Brownells jeg har sett slike kit hos.

 

Kunne tenke meg kikkert på denne luffen jeg, men det er for lite gods til å frese spor til montasje. Kunne sikkert gått an å sølvlodde fast en skinne, men jeg vil ha noe reversibelt. Ønsker å ta vare på denne i orginal stand :) Lime på en skinne er vel kansje en mulighet. Noen som har tips?

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke registrert er det null problem.

Det finnes ingen registre over solgte luftvåpen, altså de som er solgt FØR den nye våpenloven.

Om det er solgt ETTER og ikke er registrert gjør ingenting da forhandlerne liksom ikke skal selge uten at papirene er i orden.

Det du gjør dersom du vil ha ditt på det tørre er følgende: (ja du kan bare si til polisen at du har kjøpt det FØR den nye våpenloven trådde i kraft, kvitteringer tar man ikke vare på...)

Men det beste du gjør er å hente en søknad om erverv av våpen.

Du fyller den ut på vanlig måte uten å fylle inn selger, for du har jo hatt det noen år...ikke sant...!

Du fyller så inn våpenets navn, type, løpslengde og serienummer samt kaliber og det vanlige.

Så kommer det VIKTIGE.

Du skriver "Etteregistrering av LUFTVÅPEN ervervet FØR 1/7-09 og da er plutselig alt helt gratis og helt lovlig.

Det er heller ikke forbudt å kjøpe et uregistrert luftvåpen for å ha til hensikt å registrere.

Har du våpenkort fra før fyller du også inn tallene.

Du MÅ nok ha våpenskap...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har f.eks en splitt ny Webley Tomahawk fra Birmingham i cal 22, men den har ligget i esken noen år og kan vel ikke sies å være ny selv om den aldri er brukt. Den er da altså noen år gammel, men ubrukt, som ny!

 

Den korrekte betgenelsen på et slik våpen ( og stort sett alt annet også i og for seg ) er "NOS" som står for "New Old Stock".

 

Det betyr at varen er fra et gammelt lager men ubrukt i orginalforpakning. I visse sammenhenger gjør dette "tingen" vanvittig mye mer verdifull enn om det var en helt ny eller brukt i "mint condition". Et eksempel på samlerobjekter som i NOS er sykt kostbart er gamle lekebiler. Brukt i førsteklasses stand er leker dyrt, men NOS er så skjeldent at det drar prisen hinsides! Hvordan dette er for våpen er jeg ikke sikker på. Men det jeg tror er smart å gjøre for "Gullvingen", ut fra et økonomisk perspektiv, er at han lar dette luftgeværet ligge pent i ro i esken sin, og så bør han sørge for at også esken er godt beskyttet mot smuss og slitasje. Om ikke Gullvingen blir rik av dette så vil nok hans barnebarns barn sende gamlingen en vennlig tanke....... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Slik har jeg faktisk ikke tenkt på saken....

Men esken er i topp stand, våpenet har vært ute av den et par ganger for sjekk

av evnt rustprikker og annet, noe det ikke har vært, tørket over med en våpenoljeklut

og så lagt tilbake. Om det vil være så mye verdt om 50 år er vel å tro litt på nissen, det er vel laget mange

av disse vil jeg tro.

 

Fin info forresten!

Link to comment
Share on other sites

Om det vil være så mye verdt om 50 år er vel å tro litt på nissen, det er vel laget mange

av disse vil jeg tro.

 

 

Du glemmer "mamma rydder" faktoren.

 

Det er så mange mødre som i iver etter et ryddig og rent hus kaster det som de ser på som gammelt rask, med det resultatet at saker og ting som kunne ha eksistert i hopetall etter en generasjon mødre eller to er redusert til skjeldenheter. Og glem ikke at en svindyr gravert Mauser i "Afrika safari kaliber" eller en Holland&Holland sideligger i 600Nitro express selvsagt tas godt vare på. Mødre slipper ikke til!! Men billige masseproduserte luftgevær?? Nei de kastes, fordi de ses på som leketøy!! Og leketøy er normalt lekt med og gjerne tøfft slik at det vises at dette er brukt. Derfor er enhver form for leker i orginaleske kostbart, og ubrukt??? Du sitter på en god investering Gullvingen. Hvis du nå instuerer avkommet at dette ikke er noe barnebarn skal leke med men at det skal tas vare på som investering i framtiden har du gjort ditt for kommende slekter. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har forskjellige verdier selv som bare blir mere verdt med årene.

Men vis ikke barn eller framtids barnebarn viser inntresse.

Så skal det selges etterhvert..

Har sammlet i alt for mange år på diverse ting.

2012 er rydde år for meg.

Pengene skal gå til et godt formål.. Våpen :)

Link to comment
Share on other sites

Om det vil være så mye verdt om 50 år er vel å tro litt på nissen, det er vel laget mange

av disse vil jeg tro.

 

 

Du glemmer "mamma rydder" faktoren.

 

Det er så mange mødre som i iver etter et ryddig og rent hus kaster det som de ser på som gammelt rask, med det resultatet at saker og ting som kunne ha eksistert i hopetall etter en generasjon mødre eller to er redusert til skjeldenheter. Og glem ikke at en svindyr gravert Mauser i "Afrika safari kaliber" eller en Holland&Holland sideligger i 600Nitro express selvsagt tas godt vare på. Mødre slipper ikke til!! Men billige masseproduserte luftgevær?? Nei de kastes, fordi de ses på som leketøy!! Og leketøy er normalt lekt med og gjerne tøfft slik at det vises at dette er brukt. Derfor er enhver form for leker i orginaleske kostbart, og ubrukt??? Du sitter på en god investering Gullvingen. Hvis du nå instuerer avkommet at dette ikke er noe barnebarn skal leke med men at det skal tas vare på som investering i framtiden har du gjort ditt for kommende slekter. :wink:

 

Ingen mødre eller annet som rydder i mine saker, det vil nå isåfall være arvinger...

Jeg er gammel nok til å være bestefar og mine leker fikler ingen med...

Om det er noen avkastning på dette om noen år får tiden vise, jeg kjøpte det kun fordi jeg fikk det rimelig.

Men alt er jo som kjent tilsalgs....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Var ikke mye de hadde til den nei :)

 

Kikka litt på en annen kategori der, men så ikke de hadde noen fjær på lista. Kan jo være at det er noe annet som passer. Jeg kan spørre de om de har fjær til fluffa di ?

 

Men la den være slapp. Fin hagebørse som ikke skremmer vettet av noen. Du kan skyte hele dagen uten å bli sliten i armer og sinn med en slik.

Link to comment
Share on other sites

Toppers.. :D

 

Liker at den er slapp, men den er litt for slapp nå. 98-100 m/s sist jeg testet.

Blitt litt slappere. :(

Nesten som presisjon er litt dårligere også.

Mulig meg.. Men skjøt bedre tidligere. ?

 

Skal bytte mye på den..

 

Fått den til 150 m/s kanskje, sikkert vært nice.

Vis mulig..

 

175 hadde vært perfekt..Sikkert for mye for mod 23..

 

Jeg vente på hva De finner ut..

Skal bli spannande..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...