Jump to content

Innspill til valg av rifle


bembill

Recommended Posts

Er på utkikk etter ei ny lett jaktrifle i 308 siden jeg har bygget om min gamle tikka til jaktfeltskyting, litt for mye vekt for å dra med på reinsdyrjakt.

Har sett på Ruger M77 Laminat Compact rifle, Weatherby Mark V Ultra Lightweigt og Browning X-Bolt Nordic Light.

Hvilken rifle ville dere valgt? Synes rugeren virker veldig hendig med tanke på vekt og lengde(42cm løp).

Men vil gjerne få noen innspill om noen har erfaring med rugeren, rekyl, presisjon osv.

Jeg lader ikke selv, bruker fabrikk amo.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en M77 Tactical i 308 med 50 cm pipe. Denne er en del tyngre enn den du ser på, men litt av grunnen til at jeg kjøpte den var at den er tung og god. Jeg stod med en Tikka T3 og en Heym type ukjent som alternativer. Nå lader jeg stort sett all ammo selv med god presisjon, men i fjor skjøt jeg noen serier med fabrikk Norma Oryx 180 grs. Jeg fikk noen 1 pusselapp samlinger på 100 m uten støtte, og med middels skytter bak rattet. Solide rifler er det, kanskje litt stivt priset enkelte av Rugerne.

 

Ellers så står det mye fonuftig i denne tråden viewtopic.php?f=14&t=47351&hilit=nye+takter+fra+ruger

Link to comment
Share on other sites

Ruger rifler har jeg benyttet til forskjellig jakt ihvertfall i 20 år.

Både M77/22, M77 MKII, M77 Hawkeye og No1 i kaliber 22 LR, 308 Win, 270 Win, 30-06 Sprg, 338 Winmag, 35 Whelen og 375 Ruger.

De har vært med på tildels røff jakt både her i Norge samt i Sør Afrika og Namibia

Compact modellen har jeg ikke personlig erfaring med, men ingenting skulle tilsi at den ikke holder mål.

 

Så langt har jeg aldri hatt problemer som kan tilbakeføres til våpen eller siktemontasje.

Unntaket er min 35 Whelen som begynte å gi klikk på enkelt skudd grunnet slakk tennstiftfjær.

Kanskje ikke så rart etter mange års bruk.

Ny fjær og rifla er god som gull.

 

Ruger får av og til pepper for løp med middels presisjon, og noe tungt avtrekk.

Imidlertid kommer presisjonen som oftest når en finner den riktige kulevekta/typen/ladningen.

Mine løp har aldri gitt problemer presisjonsmessig.

Avtrekket kan lett fikses av børsemaker om en ønsker, og den nye Hawkeye modellen har et lettere avtrekk enn den gamle MKII.

 

Kikkertmotasjen med spor i låskassa og solide ringer av stål, gjør at siktemidlene sitter som fjell, og det er raskt å demontere om behovet skulle oppstå.

Stokkene er vanligvis av ny amerikansk classic type, passer de fleste bra og rekylen kommer vanligvis ganske rett bakover med slike stokker.

Har hatt både valnøtt, laminat og diverse plaststokker.

På våpen med valnøtt stokk i litt kraftig rekyl anbefales å bedde stokken da det har hendt at sprekker kan oppstå ved tangen.

 

M77 riflene er skikkelige bruksvåpen som du kan stole på fungerer år ut og år inn.

Link to comment
Share on other sites

Støtter opp om det seawolf skriver. Jeg har flere Ruger M77 rifler både med tre og plastokk som jeg er godt fornøyd med. Skjeftet ligger ann mot løpet så en bedding samt en justering av avtrekket er noe en bør få gjort. På mine rifler er jeg meget godt fornøyd med presisjonen. En M77 jeg har i kaliber 6.5x55 måtte ha en 150 skudd før presisjonen virkelig kom frem. I begynnelsen kan sluttstykkegagen være noe rå og ruflete, men det går seg til med litt olje og noen ladegrep. Har ingen erfaring med Ruger M77 Laminat Compact rifle, men Ruger M77 er jeg med på å anbefale. Dønn solide rifler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en KM77MkII i 14 år og har absolutt ingenting å utsette på den. Solid bruksjern med en av markedets beste løsninger for kiketrtmontasje. Eneste grunnen til at jeg skiftet den ut var at jeg så meg bedre tjent med en systemrifle.

I tillegg til børsene du nevner i første innlegg kan du godt ta en titt på Steyr Pro Hunter og Scout, Kimber og Remington Seven. Alle disse er lette og gode rifler, om noe dyrere. Scouten ville vært mitt førstevalg til bruken du beskriver (jeg har en i .223).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...