Jump to content

7,62x51 NATO, Kruttype?


Lt.Futt

Recommended Posts

Miljø ammoen og den "vanlige" natoen er ganske forskjellige. Kule med stål mantel og lang bæreflate vil operere med en annet trykk en den vanlige bly natoen. Det var i overkant 41 grains krutt i miljøammoen noe som sier meg at det er at relativt raskt krutt som er brukt i den loten jeg har.

 

Tror du skal være forsiktig med å begynne for lavt med vekta på kruttet, da det som kjennt kan være like farlig med for lite krutt.

 

Men tipper høggern kan komme med noen kloke ord ang dette :D

Link to comment
Share on other sites

Veide ladningen. Vekta viste 42 grs. Bæreflata på orginalkula og 10 grams scenar ser noenlunde lik ut. Orginalkula har stålkjerne som ikke "komprimeres", noe som gir høyere trykk.(Sliter på min 3. AG3 siden miljøammo kom).

Ser i noen ladetabeller for N140 krutt o.l. så overlapper 42 grs for kulevekter 8.5 gram til 10.0 gram. Tenker jeg skal utføre en test i morgen med M67 mauser'n

Link to comment
Share on other sites

kruttet i NM231 BLYFRI heter visstnok NC1331. Ladevekt på lotter jeg har sjekka har vært 41-42 grs. Å det kruttet er betydelig kjappere enn N140.

 

Jeg har nemlig sett tomhylser der kula var bytta ut med 150 og 155grs matchkuler og resultatet var paddeflate tennhetter, merke etter utstøter og hylser som satt så godt fast i kammeret at utdrageren hadde begynt å dra rimmen av.

 

Så å kun sammenligne kulelengde og bæreflate ser iallefall jeg på som risikosport.

Link to comment
Share on other sites

Siden det erkjappere enn N140, og muligens varierer noe fra lot til lot, så er det vanskelig å si eksakt.

Bytting av kule i blyfri nato vet jeg veldig lite om pr i dag. Det eneste jeg vet er at å bytte kule til en tyngre kule ikke er noe jeg anbefaler. (når jeg tenker meg om, har jeg og sett hylser fra "bytte til 146grs RA fmjbt" testing, å der var det og tydelig godt med trykk, eneste byttinga jeg har sett hvor hylsa så grei ut, var til 123grs lapua fmj.)

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Sliter med samme tvangstanker jeg også :lol:

 

Har planer om å bruke orginalkruttet men med 150grs Sierra Match King. Denne kula er en del tyngre og kortere enn

orginalkula. Skal brukes i en Sauer 200 STR

 

Så, er det noen som har testet dette og som ennå ser så pass, og har fingre til å skrive en kommentar her...? :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Byttet kule i noen slike patroner. da jeg er litt pysete av meg når det gjelder å bytte kule i ammunisjon valgte jeg å bytte til ei lett kule jeg vet gir presisjon. Kula jeg valgte er 8grams Lapua FMJ.

 

Presisjonen i Sauer 200STRen var utmerket og det var ingen tegn til trykk. Husker ikke hastigheten jeg fikk men den sa meg også at trykket var trygt.

 

Hadde jeg hatt igjen flere skulle jeg testet med Nosler CC 135grains eller Sierra Mk i samme vekt.

 

Byttet også kula i 5 patroner med Nosler BT 125grains(de siste jeg hadde) Her var det heller ingen trykk tegn. Og presisjonen var også her super.

 

Så det er nok trykt å bytte til lettere kuler men ville vurdert å redusere ladningen en del om jeg skulle bytte til tyngere kuler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...