Jump to content

Gammelt hylster - hva kan dette være til?


bjortork

Recommended Posts

Fant et gammelt pistol (eller revolver) hylster under rydding i et av mange "kjekt å ha-skap" etter far min. Litt sprukket lær, og en av hempene til å henge det på beltet med er løsnet, men ingenting som ikke kan fikses tenker jeg.

 

Er det noen som syns det ser kjent ut og som kanskje kan kaste lys over hvor det kommer fra? Faren min kan jeg ikke spørre, da han døde i 2003. Han var motstandsmann under krigen, men jeg vet nesten ingenting om hva han gjorde.

 

Det er en lomme til magasin på hylsteret, ser ut til å være for bredt for .22lr magasin, som er det eneste jeg p.t. hadde å prøve med, og min S&W 41 er for lang til å gå nedi. Det er en stropp tvers over åpningen i toppen av hylsteret som ser ut til å kunne være en slags hanesikring.

 

Her er et par bilder: http://www.flickr.com/photos/79623217@N06/6978510686/in/photostream/

 

Noen forslag?

Åja, og hvis noen har tips til hvordan jeg skal ta vare på læret tas de i mot med takk. Har forstått det sånn at det er ikke alt av "vanlige" lærpleiemidler man skal bruke på hylster.

Link to comment
Share on other sites

Ligner veldig på hylster til Walther PP eller annen 7.65 pistol brukt av tyskerne under 2. VK. De ble laget av mange forskjellige fabrikanter og kan har litt forskjellige utseende. Stroppen du viser til ligger slik at når man drar i den kommer pistolen delevis opp av hylsteret og ser ut til å være samme patent som på P-08(Luger)

Se på baksiden om det er ørnemerket eller en trebokstavskode.

Link to comment
Share on other sites

Takk for info - det er ingen merker på utsiden av hylsteret, men inni "flappen" er årstallet 1943 relativt tydelig, samt en tresifret kode som kan tolkes til å være C02, COZ, eller C∏Z/2 avhengig av belysning og dagsform- de sløste ikke med blekket tydeligvis.

 

Så da må jeg altså finne på en grunn til å ha en PP, Luger P08, eller Colt 1903? Nei å nei :wink:

Link to comment
Share on other sites

En Luger vil aldri passe. Jeg skrev at patenten på "opptrekket" var likt. Hylsteret ser for langt ut til å være PPK. Jeg har hatt flere hylstere til PP og PPK (eller som har passet) som har vært ørnemerket og hatt forskjellige utforminger. Har en Mauser M34 med hylster som er brunt som ditt med ørnermerkinger men hylsteret ser anderledes ut. Mausern skal visstnok være brukt av tyske Kriegsmarine. Mener de brukte mest. brunt lær, mens Hæren brukte sort/mørkebrunt

Link to comment
Share on other sites

Hvis det kan være til hjelp:

 

Ytre dimensjoner er ca. 20cm høyt hvis man måler foran, der hvor selve løpet stikkes nedi. 23.5cm rett ned fra bakenden av flappen ned til skjæringspunktet med bunnen av hylsteret. Målebåndet bunner innvendig ved ca. 19cm. Ca. 2.5/2.6cm innvendig dybde der hvor løp/sleide skal sitte.

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært morro å prøve forskjellige våpen oppi og se hva som passet best.

 

Holder en knapp på at hylsteret en eller annen gang ble bestilt av den tyske marinen, ettersom de under krigen hadde et stort ubåtverksted ikke langt herfra. Tviler på at det som var oppi hylsteret (en "Sander" linepistol uten løp) var den opprinnelig tiltenkte bruken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...