Jump to content

Kjekt å vite - Revolverfelt - 38/357 lading


Think!

Recommended Posts

Da har jeg en S&W 686 Target Champion i bestilling, evt at den alt ligger på børsemaker benken til Olav for full avtrekksjobb. Med denne kommer det en kasse med 1000 stk .357 magtech så jeg har litt å starte med og samle hylser. I tillegg har jeg rundt 300 engangsskutte 38 spesialhylser plukket på stevne.

 

Våpenet skal kun brukes til Revolverfelt (ikke faktorkrav, men kula må fly min 70 meter :lol: ), evt steel challenge (faktorkrav 120) = jeg sikter på en faktor på rundt 125. Ønsker å bruke lett kule så kulebanen blir så flat som mulig.

 

Pga forbud mot bly på innebanen må jeg bruke belagte/helmantel, det kan være blyspiss, men bæreflatene og bunnen må være belagt.

 

Jeg har 4000 Arhipelago 124 grs kuler til 9 mm, kan de brukes ?

 

Jeg har 3 forskjellige typer H&N 9 mm kuler, kan de brukes ?

 

Jeg har N320 og N340 krutt på lager.

 

Jeg har en ledig Dillon Square Deal i .40sw som jeg tenkte å konvertere til 38/357. Jeg har også en Lyman karusselpresse som tar vanlige dier. Er det noe spesielt jeg må tenke på når jeg kjøper inn dier ?

 

Jeg har kjøpt revolver for å ha et presist våpen = Jeg hjemmelader for å få god presisjon = jeg er villig til å legge litt penger i kuler å krutt for å få et godt resultat. Er det noen som har forslag til ladekomponenter og butikk som har disse inne ?

 

Er det noen triks som er kjekt å vite om når det gjelder ladeprosessen, har bare ladet pistolpatroner tidligere ?

 

Jeg har kronograf til å sjekke ladningene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 105 grn SWC støpt i lee sin tang.

Jeg har en moddet S&W 586

 

Les litt om hvordan "de fleste" lader disse til felt her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=16&t=7904

 

Jeg kjøper kuler fra Interarms i Porsgrunn - 60 øre stk - han hadde inne i forrige uke da jeg handlet noen der.

Det er en hvist nok en privatpersom som støper for han.

 

 

Lykke til

 

Edit: jeg så du måtte ha belagt kule - Der har jeg brukt litt H&N kuler med godt resultat (men jeg har havnet tilbake til SWC 105grn)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

H&N anbefaler kulediameter ,001" over løpsdiameter for sine belagte kuler.

 

Det kan være lurt å finne ut av løpsdiameter og diameter på

Høla i tønna.

Det bestemmer i stor grad veien videre.

 

 

Er det for trangt i tønna i forhold til løpet er det "vanskelig" å få til presisjon.

Mantlet vil noen ganger fungere bra da.

 

Les Fryxell sine artikler om lading til revolver lasc sin side.

De forklarer flere sammenhenger på en grei måte.

 

320 er ofte et bra krutt 8)

Link to comment
Share on other sites

Må jeg bruke blykuler å banke gjennom løp/tønne, eller er det ok med belagte kuler. Jeg har en plastcompositt Squib-rod til presse/banke kula med.

 

Oljer dere løpet/kammrene før dere trykker kula gjennom ?

Bruker dere bare en kule å måler denne eller bruker dere flere kuler å beregner snittet av f.eks 5 kuler gjennom løpet ?

 

Ammo reglene til felt sier at kula må stikke 5 mm utenfor hylsekanten, betyr det at jeg ikke kan bruke WC kuler ?

Link to comment
Share on other sites

Kan du henvise til regelverket der dette står? Dette har jeg ikke hørt før.....

---

8.25.4.4

Ammunisjon

8.25.4.4.1

Alle prosjektiler som brukes, skal være av bly eller annet bløtt materia-le.

Mantlede prosjektiler er tillatt i de tilfeller det ikke strider mot bane- instruksen/instruksen for feltområdet.

...

----

Link to comment
Share on other sites

Om å finne ut av diameterer:

 

Jeg bruker mykeste kula jeg har og banker den inn med myk hammer foran.

Driver den gjennom med en parkerhale pussestav med ei ,22 hylse på gjengepartiet.

Rent og oljet løp.

Er det 3 eller 5 bommer i løpet er det litt vanskelig å måle.

Går det ikke å måle på største Ø kan man bruke ei V-blokk og legge kula i.

 

Når man dytter samme kula gjennom sylideren bør ikke Ø reduseres nevneverdig.

Det som ofte gjør dette vanskelig for en petimeter er at antimonbly fjærer litt.

Altså litt fjæring og så deformering.

 

Jeg kjøpte micrometer på Biltema.

Billig og godtnok.

 

Ellers er det vel bare å søke her og der.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...