Jump to content

Zeiss Classic 1,5-6z42 vs Leupold VXL 3,5-10x50


ko-stens

Recommended Posts

Ja, hvilket sikte skal kompisen velge!?

 

Han er på jakt etter et billig sikte, og da anbefaler jeg brukt av bedre kvalitet. I utgangspunktet vil han ikke over 3 000,-. Disse to ligger litt over budsjettet, men ganske likt i pris. Leupolden tror jeg han får for tre lapper. Zeissen blir litt dyrere. Leupolden krever ikke nye ringer, da han har medium 1"-ringer. Zeissen trenger jo 30 mm (medium?). Enda litt mer kostnad, med andre ord. Dvs at Zeissen nok blir 1 500,- dyrere.

 

Bruken bllir nok noe allsidig, fra fuglejakt til muligens elg, men mest sannsynlig noe hjort. Rifla er for øvrig en Rem 700 .30-06, men det er jo betydningsløst her.

 

Jeg vet at Zeissen holder mål til det meste, selv om den kanskje ikke er et førstevalg til hjort pga at der kan det fort bli rimelig mørkt i jakta.

 

Kjenner ikke til Leupold VXL i det hele tatt, men vil jo tro det er et helt greit sikte. Det koster jo nærmere ti tusen hos J&F (VX3-L - vil anta dette er oppfølger til VXL), så det er bra sikkert, men er det et bedre valg til hjorten pga 50 mm objektiv, eller er optikken til Zeissen såpass bra at den oppveier for mindre objektiv?

 

Hvilket ville dere valgt?

Zeiss Classic 1,5-6x42 til fire tusen pluss noen hundrelapper til nye ringer?

Leupold VXL 3,5-10x50 til tre tusen uten å trenge nye ringer?

 

Er det verdt å spandere litt ekstra for Zeisen? Om det er hipp som happ, er jo Leupolden et bedre kjøp, for den er tross alt billigere!

 

Sier selv til han at han bør legge på biiittelitt til og få tak i en Classic 2,5-10x50.... :wink: Han vil kjøpe min (selvfølgelig skambud...), men den blir i midt eie til ca midt i dette årtusenet, da jeg legger inn årene for godt! Har nevnt på et par slike til fem lapper til salgs, men det sitter laaangt inne å gå to lapper over budsjett.

Link to comment
Share on other sites

Hadde nok valgt zeiss, har selv både zeiss og Leupold. Min zeiss classic 1.1- 4 x 24 er bedre i dårlig lys enn både vxIII 1,75- 6 x 32 og vxI 4- 12 x 40. Det må jeg si imponerte meg. (har også ein zeiss victory 2,5- 10 x 50 som er ein annen klasse, men også ein annen pris)

Link to comment
Share on other sites

Zeiss Classic. Til jakt ville jeg nok ha kjøpt en elelr annen Zeiss Classic til stort sett alt om ikke budsjettet strekker til Victory/Swaro. Har hatt noen Classic'er selv og er stor fortaler for de. Har p.t. 3 Victoryer og noen Swaro'er og ville ikke ha byttet ut Classic'ene mine om ikke jeg hadde gjort noen veldig bra bruktkjøp. Skal man kjøpe nytt og har råd til å handle i denne prisklassen er det meget vanskelig å komme rundt Classic'ene uten lys på XXL (alt. 3-12x56 med lys på Winge).

 

Hadde en kort overgang en Classic 1,5-6x42 og en Swaro 1,5-6x42 på samme tid. Forskjellen i optisk kvalitet var i mine øyne minimal!

 

Btw. er vel ikke en Classic 1,5-6x42 dårlig i skumring; den har fortsatt 7mm utgangspupill på 6x. Så lenge du klarer deg med denne forstørrelse kommer du overraskende langt med en slik kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...