Jump to content

Støping av riflekuler 30-30W.


Vaquero

Recommended Posts

Jeg fikk av en venn for over 10 år siden noen 180 grain støpte blykuler med Gascheck til 30-30 Winchester.

Jeg testet disse og fikk et godt inntrykk av presisjon. Jeg husker ikke i cm., men jeg skrev i loggboken min: tette samlinger med utropstegn. Jeg vurderer nå å ta opp denne løsningen igjen, vennen jeg fikk dem av er ikke tilgjengelig for gode råd, han har gått til de evige jaktmarker. Kulen er en RCBS, sizet og smørt i en "Lee Lube & Sizekit". Jeg har et eksemplar av kulen i mitt "arkiv" og den måler .309". Når jeg ser etter disse produktene på Lee sin hjemmeside så starter size-diameterne på .308 - .311" Er det noen her i kammeret som har erfaring med dette og hvilken size-diameter jeg bør satse på? Jeg har ingen erfaring med rifle og blykuler utover dette. Takker for gode råd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gode erfaringer med blykuler i rifle. Støper det meste selv og sizer vanligvis kulene .001 større enn riflingsdiameteren.

Men har funnet ut at .309 er en grei diameter for de fleste .30 kalibrede våpnene jeg har.

Hvis du legger ut et bilde av kula, så er det nok mulig at noen her har tang og kan støpe for deg.

Ellers så har Clarry Haglund et greit utvalg av kuler for salg.

http://home.broadpark.no/~trudlang/rifle.html

Link to comment
Share on other sites

Takk for kort svar:

Jeg har ikke fått med meg hvordan jeg legger ved bilde her på Kammeret?

Men kulen har jeg identifisert på siden til www.midway.no:

RCBS 2-Cavity Bullet Mold 30-180 FN caliber (.309") Flat Nose Gas Check, produktnummer #125643. Jeg har en bekjent som støper rundkuler til en svartkruttrifle, han stiller smeltegryte til disposisjon. Men hvilken blylegering bør jeg velge? Og kommer jeg ut av det ferdig med løsningen til Lee: Lube & Size-kit for kaliber .309 som er lagervare hos Hjemmelading.no ??

Jeg er heller ikke uinteressert i å kjøpe av noen som driver litt med støping som du nevner.

Sist gang jeg prøvde blykuler ladet jeg med N-135 krutt og målte en v/0 til 552m/s. (1813ft.)

Jeg har uansett ingen planer om å stresse farten mer. Målet er helårsjakt på papp og vedkubber på 50 - 60 meters hold. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Til rifle er nok en lyman eller rcbs kalibreringspresse bedre egnet. Den lee allox smurningen er nok ikke like god i riflehastigheter.

Kan få gode kjøp på ebay feks. Ikke så mange hundrelappene her hjemme heller for ei brukt ei.

I de hastighetene du tenker på går det bra med hjulvekter + 3% tinn hvis du slipper kulene rett i kaldt vann. Har du tilgang på trykkeribly, kan du tilsette litt av dette også for å gjøre kulene hardere. Men du kommer langt med å vannkjøle hjulvekter.

 

Ellers så står det mye bra her http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=58&t=19185

og her http://castboolits.gunloads.com/

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke dette så voldsomme hastighetene, men høyere en det jeg ville brukt alox til. Skyter mye bly i min m98 og ligger på ca 2000f/sek. Bra presisjon og lite blying. RCBS SIL 200gr. Har veldig gode erfaringer med RCBS sine SIL kuletenger. Bruker de bla i 7BR, 7 TCU, 300 Wispher, 30 Herrett, 30-30 Win og 30-06.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gode erfaringer med blykuler i rifle. Støper det meste selv og sizer vanligvis kulene .001 større enn riflingsdiameteren.

Men har funnet ut at .309 er en grei diameter for de fleste .30 kalibrede våpnene jeg har.

Hvis du legger ut et bilde av kula, så er det nok mulig at noen her har tang og kan støpe for deg.

Ellers så har Clarry Haglund et greit utvalg av kuler for salg.

http://home.broadpark.no/~trudlang/rifle.html

 

Hvilken dimm. tror du jeg helst burde velge til en Marlin med micro riller ?

Link to comment
Share on other sites

Micro rifling i Marlin:

Nå er ikke jeg den som skal uttale meg som en ekspert på dette området, men jeg kan nevne at den avdøde jeg fikk testkuler av hadde en Marlin med micro rifling. Som nevnt så er det over 10 år siden jeg hadde denne kontakten. Det jeg husker godt var at han skrøt stort over samlingene sine og at projektilkostnaden var meget lav. At kostnadene var lave betydde mye for ham som ikke hadde mye i trygd. Han sizet kulene i .309" Gas Check var viktig forsto jeg.

Link to comment
Share on other sites

slugg løpet ditt og mål dimensjonen , slik at du kan size kulene til ditt løp.... det finnes forskjellige dimensjoner på alle løp slik at man må måle eksakt dimensjon. da kan kuler sizes til dette, samtidig som man tester ut presisjonen i forhold til forskjellig hardhet på kulene. microriller krever ofte hardere kuler for å funke presisjonsmessig... men når man har funnet ei løsning, skyter man mye billigere enn med kobberkuler.

 

chopper

Link to comment
Share on other sites

Kulefett????

Det nærmer seg at jeg støper kuler til min 30-30 Winchester.

Det blir sikkert stas? Jeg har en Lyman sizepresse med varmeelement fra en bekjent som har lagt opp lading for godt. Han har ladet til sortkrutt og er vant med kulefett deretter. Jeg derimot har tenkt å lade til røksvakt krutt og hastighet like under 2000ft. 1800 - 1850ft. tenker jeg, kulen blir en RCBS i 180 grain med gas-check. Er det en erfaren kulestøper i min gate der ute som kan anbefale meg hvilket fett jeg bør velge? Takker for gode tips :D

Link to comment
Share on other sites

Testa ut ladninger med blykule for en Marlin 30-30 med micro groove for noen år siden.

Husker jeg fikk best presisjon med en Lyman kule med masse smøre riller helt fram til kulenesa.

Denne kula fikk sansynlig microriflingen bedre grep på.Skyter nå med en Marlin 444 med Ballard rifling som jeg er godt fornøyd med til støpe kuler.

Når det gjelder kulefett er alox fett det beste til riflekuler.dette leveres i cylindre tilpassa Lyman og Rcbs kulefett presser.

Selv har jeg laga kulefett etter Gundas oppskrift.Dette brukes til både rifler og pistol.

Gundas kulefett

2kg hvit parafinvoks

1kg hvit vaselin

1 boks (0,3kg) STP oljetilsettning

evt en bit av en fettstift ("Crayon") for farge, kan jo passe med rosa fett etter å handlet vaselin i kilosvis:-)

:oops:

Link to comment
Share on other sites

Er det en erfaren kulestøper i min gate der ute som kan anbefale meg hvilket fett jeg bør velge? Takker for gode tips :D

 

Ikke så fryktelig erfaren, menmen. Et eller annet ferdig fett fra RCBS, Lymann; Lee eller andre bestående av 50/50 Alox og beewax

 

feks; http://www.hjemmelading.no/produkter/12 ... 1215940086

 

Kulefett er ellers en av de varene en virkelig kan spare penger på å handle fra USA (om forbruket er stort-en smører en del kuler med 1 sånn stang).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...