Jump to content

Ombygging av DFS Sauer


Lawman

Recommended Posts

Går ut fra at du har tengt å bruke saueren til dfs skyting også,og da trenger du egentlig bare en god kikkert i en montasje som passer i sporene på låsekassa.Da kan du bytte mellom diopter og kikkert på en enkel måte.Hvis du skal bygge saueren mere spesifikt til jaktfelt,er det jo ny stokk og kanskje ei lettere pipe det du trenger,i tillegg til kikkerten.Avhenger også av om du vil ha den i jegerklassen og holde vektkravet på 5 kg,eller du vil skyte i klassen der hvor utstyret står mere fritt.

Link to comment
Share on other sites

Ja,når du bygger om til 22 bruker du jo samme låsekassa som du har til 6,5mm.Dette blir jo noe du må bestemme deg for hvordan du vil ha det.Hvis du ønsker å skyte 22 om høsten og tidlig vinter klarer du deg jo med ei låsekasse,men skal du trene 22 året rundt,er det klart en fordel med ei låsekasse til og en komplett 22.Denne kan du trene med når du ønsker,uten å bytte på noe som helst.Alt avhenger av hvor mye du satser og hvor mye penger du har tengt å legge ned i dette.

Link to comment
Share on other sites

Får å si det sånn, har du tengt å skyte både 22 og 6,5 året rundt vil jeg anbefale to komplette våpen.Da kan du ta med deg børsa på trening eller konkuranse uten å starte med bytting av sikter,stokker,løp,avtrekk etc med dertil påfølgende innskytinger.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev tidligere har det mye å si hvor mye penger en legger ned i slike prosjekt.Lite penger betyr mere skruing og innskyting,mye penger betyr,ta børsa med deg å dra på trening eller konkuranse,så enkelt er det.Så er det opp til hver enkelt å finne et budsjett og en kombinasjon en kan leve med. :D

Link to comment
Share on other sites

DFS skytterkontoret selger kompletteringssett som består av stokk, låskasse og sikkert noe småtteri jeg har glemt, til nesten 9000 kroner. Kjøper du dette har du en komplett .22LR, og du trenger like fullt ett ekstra løp til ca 3000kr og ekstra sluttstykke til 6,5/308 til litt over 2000, altså betaler du rundt 14000 for å ha ei ekstra børse, ombyggingssettet ikke inkludert. Det billigste blir som Ila sier å skru litt frem og tilbake, evt kjøpe enda ett komplett våpen, dersom du ønsker å ha to våpen tilgjengelig i 6,5.

 

Alt av delepriser til 200 STR finner du i pdf-format på Landro.no. Priser på komplette våpen og kompletteringssett, samt ekstraløp og noe småtteri finner du på sidene til DFS.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man kjøper en Sauer STR 200 i 6,5 samt et 22 LR ombyggingssett for innebruk om vinteren, hva mangler jeg da for å samtidig kunne ha en komplett 6,5 til f.eks. jaktfelt (bortsett fra en stokk selvsagt)?

 

Du vil ha 2 våpen samtidig, du vil kunne skyte både 6,5 og 22lr med DFS sauern? Om du ikke skal gjøre dette samtidig så trenger du 1 sauer komplett i 6,5 og et ombyggingssett til kal 22 lr for å få til dette.

 

Men i tillegg skal du skyte jaktfelt med en 6,5 sauer? Om du skal gjøre dette samtidig som du skal benytte DFS sauern med 6,5 løpet så må du i tillegg ha en komplett låskasse og løp, i tillegg til jaktfeltskjefte, kikkertskinne og kikkert. Om du derimot skal skyte jaktfelt med 6,5 samtidig som DFS sauern har 22lr løp i så slipper du unna med en låskasse uten sluttstykke i tillegg til jaktfeltskjefte, kikkertskinne og kikkert.

 

Alt koker ned til hva du skal gjøre samtidig.

Link to comment
Share on other sites

Tja, hvis man ikke er en veldig ivirig konkurranseskytter - noe jeg ikke er - måtte jeg vel kommet langt med en komplett DFS-børse i 6,5 og .22 LR samt en komplett jaktfeltrigg. Det hadde naturligvis vært det enkleste, om ikke det billigste.

 

Jeg ser imidlertid for meg å begynne med en komplett DFS 6,5 bruk DFS-bruk om sommeren, bygge den om til en DFS .22 LR om vinteren og samtidig putte 6,5 løpet i en jaktfeltstokk. Mao. slik at jeg om vinteren har to komplette våpen, en 6,5 for jaktfelt mv. og en DFS 22. Da trenger jeg strengt tatt ikke to DFS-skjefter. Og det var det jeg tenkte å unngå, om mulig, for å spare noen kroner.

 

Men ved nærmere ettertanke trenger jeg vel også avtrekk i tillegg til ei låskasse (og 22-ombyggingssettet)? Så det kanskje ender det opp med at det blir omtrent like billig å kjøpe en komplett 6,5 og en komplett 22...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg tviler på at du kommer under 5kg ved å bruke DFS pipe. Min veier 7,5kg med magasin(tom) og sluttstykke samt en Zeiss 2,5-10x50 og Spuhr feste. Zeiss'en går vel for å være en relativt lett kikkertsikte. Spuhrfestet er relativt lett vil jeg si. Jeg har et 21mm tykt 70cm løp på min som selvsagt er en del tyngre enn en 19mm 67cm pipe. I mine beregninger så må jeg ned på et nedkappet 15mm jaktløp for S202 for å komme greit under 5kg grensen.

 

I praksis må du derfor ha enda et løp for jaktfelt så spørsmålet da blir om du egentlig trenger DFS løpet. Det er bare Tyristubben stokken(dyrt!!!) som er nevneverdig lettere enn orginalstokken som jeg har kommet fram til. Alle andre ligger på rundt 1600 til 1800 gram.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...