Jump to content

bowie kniv


ballboa

Recommended Posts

Om du kjøper fra ebay, så er min erfaring at pakker fra utlandet går til fortolling på stikkprøver. Det virker også som om store pakker og pakker med firma som avsender plukkes ut oftere enn små pakker og privatsendinger. OBS! Dette er postens praksis - spedisjonsfirma som UPS, FedEx etc. fortoller alle pakker på toppen av at de er langt dyrere.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge kniven oppfyller enkelte krav, dvs ikke er av forbudt karakter type springkniv, triksekniv etc.

 

Av erfaring når det gjelder varer, det verste som kan skje om den blir "fortollet" er at du må betale noen kroner for å hente pakken på postkontoret.

Link to comment
Share on other sites

Den kniven har ingen egenskaper som kan skape problemer. Knivtyper som der er restriksjoner på er springkniver, batanga/butterflykniver og stiletter (definisjonen på stilett tolkes tidvis ganske vidt, men en kniv som ikke er tveegget eller et rent stikkvåpen kommer uansett ikke under den).

Jeg samler på bajonetter, feltkniver og kampkniver, og jeg importerer jevnlig etter kjøp på ebay. De fleste sendes som brev og kommer rett i postkassen uten å ha blitt stoppet i tollen.

Link to comment
Share on other sites

Bare å bestille. Litt avhengig av hvem som frakter, men kniven kommer enten som postpakke eller på døra. Så er det en pen regning som kommer i tillegg. Hvis du må ha den raskt, så styr unna USPS (amerikanske postvesenet) - skipsfrakt er rimelig, men tar gjerne en uke eller to ekstra.

 

Så vidt jeg vet har de andre her rett i at den ikke har ulovlige egenskaper.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du må ha den raskt, så styr unna USPS (amerikanske postvesenet) - skipsfrakt er rimelig, men tar gjerne en uke eller to ekstra.
Korrekt observert, men jeg vil likefullt anbefale USPS siden a) Det går an å velge flyfrakt med sporing uten at det blir så mange kronene ekstra, b) Dyreste tjeneste fra USPS er fortsatt langt billigere enn nærmeste konkurrent og c) Andre speditører fortoller hver eneste pakke uansett. USPS' sendinger går via posten her hjemme, og de fortoller på stikkprøver.

Jeg kan også legge til at de andre speditørene stort sett leverer vha. samarbeidspartnere hvis mottaker ikke bor i Oslo, og der er det mye rart ute og går. Har selv erfart at spesielt UPS i hvert fall burde finne seg en ny partner i Bergensområdet - den de har kan ikke lese og aner ikke hva verken service eller folkeskikk er.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel kjøpt de fleste av knivene mine fra nettfirmaer i USA. Du må regne med at i tillegg til den oppgitte prisen på kniven kommer utgifter for frakt, toll og moms. I realiteten vil kniven vanligvis koste deg ca. 30% mer enn den oppgitte prisen på kniven. det blir alikevel en god del rimligere enn å gå i en butikk her i Norge og handle samme vare.

Som alerede sagt her i denne tråden så er det bare springkniver, Balisongkniver (også kalt batangakniver eller butterflykniver, kjært barn har som kjent mange navn) og stiletter som er forbudt.

Disse forbudene er etter min mening ganske så meningsløse, men de må selvsagt respekteres. Dette er jo også kniver en godt kan greie seg uten.

Det kan imidlertid være verdt å merke seg at mens stiletter er forbudt er dolker lovlig. Begge har vanligvis et tveegget blad. Forskjellen er først og fremst bredden på bladet. Dolken har et bredere blad mens stiletten har et smalere blad. Hvor grensen går mellom dolk og stilett har jeg aldri sett noen definisjon på. Bestiller man en dolk kan en nok derfor risikere å få problemer i tollen, som kanskje vil betrakte den som en stilett. (Nå er vel ikke behovet for en dolk særlig stort for de fleste av oss, men samler man på kniver er det mange som vil ha en dolk eller to med i samlingen.) :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det med at pakker glir gjennom tollen, tar slutt en gang.

Etter et vist antall pakker så har jeg vist havna på en watchlist av noe slag,

for alt jeg får fra statene, med mindre det er så lite at de ikke bryr seg, blir tatt.

Unntaket er ting jeg bestiller fra play.com, men de er alle på under 200kr uansett.

 

eneste gangen i nyere tid at noe, (av størrelse og pris) gled gjennom, var når firmaet som

sendte det til meg var en skole, Pathfinder school LLC. begge jeg har fått fra dem har

gått igjennom. Selv om den ene var ganske stor og den andre kun inneholdte en kniv.

 

men ellers så foretrekker jeg fedex over USPS og UPS nekter jeg å bruke.

fedex leverer på døren i oslo-området, eneste problemer jeg har hat med USPS har

kommet fra posten her i norge. UPS hadde jeg en laaaaaang sak med i 2007

hvor de klarte å rote bort en dypt skattet DVD boks.

 

Når man må betale tollen uansett, som meg, så er fedex overlegen IMO.

Link to comment
Share on other sites

Beklager off-topic! Men:

 

Unntaket er ting jeg bestiller fra play.com, men de er alle på under 200kr uansett.

 

Du MÅ være obs på at play.com nå har begynt å sende flere produkter samlet UTEN å bry seg med 200,- grensa her i landet.

Bestiller du samtidig to produkter som går over grensa sitter du i klisteret her også.. DRITT! :(

Link to comment
Share on other sites

Så lenge kniven oppfyller enkelte krav, dvs ikke er av forbudt karakter type springkniv, triksekniv etc.

 

Litt OT, men hva er en triksekniv? Det var en ny betegnelse for meg..

 

Beklager, skulle ikke brukt det lokale ordet på dem. Balisong heter de :-)

 

33760.jpg

 

Edit: Kan legge til at årsaken til at disse er ulovlige er på følelsesmessig grunnlag, da disse knivene blir som regel assosiert med kriminalitet :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan også legge til at de andre speditørene stort sett leverer vha. samarbeidspartnere hvis mottaker ikke bor i Oslo, og der er det mye rart ute og går. Har selv erfart at spesielt UPS i hvert fall burde finne seg en ny partner i Bergensområdet - den de har kan ikke lese og aner ikke hva verken service eller folkeskikk er.

 

Jeg bor i Gran, i Oppland... og kan virke som om det er samme mannen her. Han har til nå aldri levert på døren. Som regel leverer han på bensinstasjonen som ligger 6km unna! Han har til og med ringt og kjeftet på meg fordi jeg ikke kom med en gang for å hente en pakke...! Han har nemlig dårlig tid...

Så jeg forsikrer meg alltid om at ting jeg bestiller blir sendt med usps... eller i det minste med vanlig post i Norge...

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor i Lunner, nabokummunen til Gran. Har fått en god del kolli med bildeler fra England levert med UPS. Samme gjøken hver gang. Han har null forståelse for at folk er på jobb 8-16 og er direkte utrivelig. Men, når butikken vil bruke dem og prisen er god så får jeg heller leve med dårlig kundeservice fra den kanten.

Link to comment
Share on other sites

Beklager off-topic! Men:

 

Unntaket er ting jeg bestiller fra play.com, men de er alle på under 200kr uansett.

 

Du MÅ være obs på at play.com nå har begynt å sende flere produkter samlet UTEN å bry seg med 200,- grensa her i landet.

Bestiller du samtidig to produkter som går over grensa sitter du i klisteret her også.. DRITT! :(

 

bare passe på å ikke bestille to ting fra samme sjappe, ettersom play.com funker mer eller mindre som amazon.

selv om du bestiller på play.com, så betyr ikke det at tingene du bestiller faktisk leveres fra play.com.

Men heller affilierte butikker.

 

beklager OT

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...