Jump to content

beverjakt


sshh

Recommended Posts

Sitter litt i samme bås, men for meg er det hvilken kule å lade opp.

 

Har 6.5x55 og 308. I 308 så er det kun helmantel, og til 6.5 er det 85gr Varmint. Har ikke lyst til å sprenge huet på bevern, lurer da litt på hvilket kule valg folk tar.

Link to comment
Share on other sites

Hei !

 

I følge Njff er det krav til anslagsenergi på rifle-kula som brukes til Beverjakt. Kravet er på 980 joule / 100 kgm på 100 m. Jeg har derfor valgt å bruke en Norma Jaktmatch Hollow Point i min Tikka T3 Hunter 6,5x55. Den har en "snill" ekspanderende virkning og trenger litt lengre inn i dyret før den ekspanderer og lager ikke så mye skade en f.eks Oryx ( min erfaring ). Kulen har en anslagsenergi på 1612 j på 100 m, så det skulle være plenty :). Har skutt flere bever med denne og de bli liggende død på stedet hver gang.

Link to comment
Share on other sites

kremt kremt*

 

kravet er ekspanderende ammunisjon noe som ikke norma hp er tenkt til men gjør det....

jeg bruker hagla og rifla.

bruker det meste av ammo jeg får tak på, nå er det 150 grs accubond i 300 winmag, 6.5x55'n er det winchester soft point,federal soft point.

ev lader du selv, lad opp 95 grs v-max/85 grs sierra varminter :)

hagla bruker jeg black cloud 2'r eller bb hagl

ellers lykke til med jakta :D

Link to comment
Share on other sites

@spissmus

 

85gr varmint kuler er midt i blinken til bever. Denne plasseres i maskinrommet, ikke i hodet.(Fungerer nok med hodeskudd også, men ikke nødvendig.)

Beveren er død i smellen uten at du får stygge utgangshull som ødelegger pelsen. Jeg har skutt endel bevere med forskjellig ammunisjon, og ingenting kommer opp mot en varmintkule i 1000+ m/s. Jeg bruker rigtignok en 270 med 90gr kule, men regner med at du får samme resultat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...