Jump to content

Ladeutstyr 9,3x62


Aannerud

Recommended Posts

Begynner å bli rifle av 9,3 prosjektet og jeg har derfor begynnt og se etter div. ladeutstyr..

 

Tenkte og kjøpe:

- 100 Lapua hylser

- Barnes TSX kuler til jakt

Også lurer jeg litt på:

- Hvilke tennhetter jeg bør velge?

- kuler til trening? Har sett S&B har noen til litt over 3,- på Schou våpen men finner ingen forhandlere? Ellers er Partizan de rimligste jeg har funnet.

- Die sett. Har veldig sansen for Lee men da må jeg kjøpe custum made og det tar tid.. Så da lurer jeg på hva som er det beste alternativet? Ønsker en egen neck sizer die i det sett jeg skal kjøpe.

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha necksizer, så tror jeg du må gå for en lee coustum made die.

Hvorfor ikke bare helpresse? (bør jo helpresse til jakt uansett)

Er vel begrenset hvor mye en 9,3x62 blir brukt til trening.

 

Ang hylser, så hadde jeg heller kjøp Norma jaktmatch. Om du ikke SKAL ha lapua hylser da.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en bare skal lade patroner til jakt, skal en slite for å forsvare investeringen økonomisk, og en del av hensikten (men ikke all!) bortfaller, synes nå jeg. Jeg synes også det er viktig å trene med våpen man skal bruke på jakt - og da lønner det seg definitivt å lade selv, i tillegg til å få bedre patroner, selvfølgelig.

 

Hva angår halspressing, er jeg uenig med deg. Halspressing gjør at hylsene varer mye, mye lengre, behov for trimming av lengde blir betydelig mindre, og presisjonspotensialet øker.

 

Jeg jakter forresten med halspressede hylser. Funker fint det.

Link to comment
Share on other sites

Mener ikke at man bare skal benytte våpenet til jakt. Men en 9.3x62 blir vel neppe brukt like mye som en 6.5x55. Var bare det jeg ville frem til.

Og jeg ser helt klart fordelen med halspressing!

 

Og den partizankula, går ut fra du mener den som er 286gr fra hjemmelading. Den samler akkurat innertieren i mitt våpen, uten at jeg har forsket noe på ladninger til den kula.

Link to comment
Share on other sites

Spander et skikkelig die set, jeg har flere ganger kjøpt billigse type fordi det bare skulle brukes til jakt. Hvær gang blir jeg forbannet over skjeve isettere og dårlige sizere. Et godt die set varer livet ut.

Lee er ikke nødvendighvis det dårligse selv om det er billig.

Link to comment
Share on other sites

Som sakt ønsker jeg halspress die! Om det er lønnsomt eller ikke er ikkeno tema.. Kommertil og lade selv og vil da ha utstyr jeg syns er greit og jobbe med, så tips til die ønskes!

 

Har selv jaktet med halspressede hylser og dette har fungert bra, viste ikke att det ikke var no særlig så da må jeg spørre, Hvorfor skal man helpresse hylsene man bruker på jakt?

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Redding og Forster er de jeg har vært mest fornøyd med de siste årene. Der får du også halspressedie.

På jakt er det viktig at patronen kamre lett, mange halspressede hylser har litt for stor motstand ved kamring til å være ideell på jakt.

Prøv dem på forhånd så finner du noen som kamrer lett, de andre bruker du til innskyting og oppskyting. Ikke noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Godt! Trodde det var no andre greier jeg ikke hadde fått med meg nå.. Prøver alltid jakt patronene i børsa før jeg tar de med meg ut i skauen! Lest noe skryt om redding halspress dia, er den ene bedre enn denn andre? Evt. Billigere? Hvor får jeg kjøpt? Fant ikke redding på midway?

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Ja får ta en tlf, da kan jeg kanskje få kjøpt alt på ett sted.. Ser det er ganske så lønnsomt og å kjøpe to pakker jaktmatch fremmfor Lapua hylser så må vurdere der.. Hadde bare en litt lei erfaring med norma hylsene på villkatten da jeg ikke fikk kulehold etter å ha brukt de en gang.. Lapua hylsene har vært gjennom samme prosessen 6 ganger nå, men 9,3 hylsene skal jo ikke krympes ned da så da blir vel ikke det noe problem.. Bruker dere magnum tennhetter på 9,3x62?

 

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

@Morten V: VET du at Trond tar imot bestillinger på denne måten? Jeg er fristet til å bestille noen dier. Etter interessen her å dømme skulle det være en smal sak å selge videre. Jeg har et standard RCBS diesett fra før. Etter at jeg kjøpte kulekastmåler så fikk jeg en meg en overraskelse. De patronene blir skikkelig skeive. Ikke at det spiller så stor rolle da, presisjonen er mer enn god nok.

Link to comment
Share on other sites

Denne saken har vært oppe før i denne tråden: viewtopic.php?f=17&t=64542tror de kom fram til att hver enkelt måtte bestille selv.. Antagelig fordi man skal sende med hylser skutt i den børsa man skal lade til? Men om man sender med noen fabrikkpressede hylser blir det vel ikke så gæli om den skal brukes av forskjellige rifler..

 

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Flatin:

Jeg har i alle fall bestilt av Trond før, og det har gått fint. Slå på tråden til ham da vel, så får du en hyggelig ladeprat på kjøpet ;-)

 

Aannerud:

Det er ikke nødvendig å være veldig kritisk til dette. Mandrellen er litt overdimensjonert (men sjekk standard hylsemål for patronen uansett. Det viktigste er at lengden fra hylsehodet til halsen stemmer, slik at collet-en ikke klemmer på skulderen - heller litt for lang enn for kort. Ingen problem - bare å bestille.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...