Jump to content

Lyddemperjungelen - hva skal jeg velge til min Ruger Mark 2?


Loraas

Recommended Posts

God aften godtfolk.

 

Så var tiden kommet til at jeg vil ha lyddemper på min pistol, slik at jeg ikke skaper unødvendig sjenanse for omgivelsene. Jeg har hørt mye varmt snakk om A-tec og en som heter Ase Utra, men hva skal jeg velge?

 

Ase Utra skal visstnok være tyngre enn A-tec, men dempe bedre. Er forsjellen i demping svært stor, og vil den ekstra tyngden ha negativ innvirkning på hvordan pistolen er å holde?

 

En gøyal bemerkning:

Om man ser på Ace Utra sin hjemmeside, er det faktisk avbildet en makan pistol som jeg har med påmontert lyddemper.... :lol: Men jeg må si a-tec sin ser langt kulere ut, også er den mindre.

Link to comment
Share on other sites

Viktigere enn lengden på demperen er diameteren.

På mange pistoler kommer demperen i konflikt med siktene, og da er _mye_ av vitsen borte.

Må du til med optiske sikter på en pistol blir det etter min smak bare en diger ugrasiøs klædd som er fysisk fri for sjarme...

 

Jeg dempet en Ruger mk2 selv for noen år siden, og jeg fikk laget meg nytt forsikte som gikk klar av demperen. Løsningen ble bare halvbra, jeg hadde så stor treffpunktforandring at det ikke var nok knepp i baksiktet, jeg måtte bytte forsikter. Klønete og ueffent. Dessuten ble pistolen rene golfkølla med demper på.

Løsningen ble tilsutt at jeg solgte hele greia og dempet en S&W 2213 isteden.

Den er kort og hendig, og rekylfjæra ligger over løpet slik at siktene går klar av demperen.

Skyter stort sett aldri uten demper enten jeg er på bane eller hytta.

 

Kan godt ha lyst på en ruger igjen, men da ville jeg heldempe den og ha siktene montert på demperen.

Blir noe dyrere enn å gjenge opp og kjøpe demper, men brukervennligheten øker dramatisk.

Og det finnes ingen god grunn til å skyte .22 for fri eksos

Det er en patron som det burde vært obligatorisk å dempe :wink:

 

Og ja, det blir stor forskjell på balanse og håndterbarhet på våpenet med og uten demper.

Vektøkningen behøver ikke å bli så stor (beror på demper og materiale i den) men balansen blir ikke særlig god.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

God aften godtfolk.

 

Så var tiden kommet til at jeg vil ha lyddemper på min pistol, slik at jeg ikke skaper unødvendig sjenanse for omgivelsene. Jeg har hørt mye varmt snakk om A-tec og en som heter Ase Utra, men hva skal jeg velge?

 

Ase Utra skal visstnok være tyngre enn A-tec, men dempe bedre. Er forsjellen i demping svært stor, og vil den ekstra tyngden ha negativ innvirkning på hvordan pistolen er å holde?

 

En gøyal bemerkning:

Om man ser på Ace Utra sin hjemmeside, er det faktisk avbildet en makan pistol som jeg har med påmontert lyddemper.... :lol: Men jeg må si a-tec sin ser langt kulere ut, også er den mindre.

 

Hvilken pistol skal du dempe?

Link to comment
Share on other sites

8) Om du leser første innlegg Sir Jamalot vil du finne denne teksten i liten skrift

nederst på første inlegg:

En gøyal bemerkning:

Om man ser på Ace Utra sin hjemmeside, er det faktisk avbildet en makan pistol som jeg har med påmontert lyddemper....

Utheving / understreking av meg... Så da er du ikke alene om en fin kreasjon!

Link to comment
Share on other sites

Ase Utra skal visstnok være tyngre enn A-tec, men dempe bedre. Er forsjellen i demping svært stor, og vil den ekstra tyngden ha negativ innvirkning på hvordan pistolen er å holde?

Jeg er litt usikker på om du nå sikter til den forrige 22-demperen til A-Tec eller den nye, for det er ganske stor forskjell på disse. Den nye er moduloppbygget med asymetrisk deflekterende bafler - samme system som i de "store" demperne fra A-Tec. Tyngden blir en individuell vurderingssak, men jeg vil i alle fall velge den letteste av to like (effektmessig) gode dempere.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
God aften godtfolk.

 

Så var tiden kommet til at jeg vil ha lyddemper på min pistol, slik at jeg ikke skaper unødvendig sjenanse for omgivelsene. Jeg har hørt mye varmt snakk om A-tec og en som heter Ase Utra, men hva skal jeg velge?

 

Ase Utra skal visstnok være tyngre enn A-tec, men dempe bedre. Er forsjellen i demping svært stor, og vil den ekstra tyngden ha negativ innvirkning på hvordan pistolen er å holde?

 

En gøyal bemerkning:

Om man ser på Ace Utra sin hjemmeside, er det faktisk avbildet en makan pistol som jeg har med påmontert lyddemper.... :lol: Men jeg må si a-tec sin ser langt kulere ut, også er den mindre.

 

ASE-UTRA.

Link to comment
Share on other sites

atecs er tykkere og ser mye mere plastic ut, men kan bli veldig kort om ønsket. AU er grå svart matt metall og ser bra militær ut, lagd av stål og varer omtrent evig. ingen deler som kan bli slitt tror jeg. Tukka hos AU fortalte om en som skjøt 40000 skudd, for å demontere og rense den, måtte den ligge i wd 40 over natta for å få i det hele tatt få den fra hverandre. Så har den skutt 10000 skudd til og fortsatt like hel.

 

Men jeg er fan av å støtte norske produsenter når de lager noe bra, så vurder A-tecs da den kan bli veldig kort og lett. Kanskje hvis mange kjøper den, kanskje vi kan få ned prisen på 9mm dempern :mrgreen:

 

Tror rett og slett hvem du syns er penest/kulest... Jeg har min på p22, og der er vekta velkommen..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
atecs er tykkere og ser mye mere plastic ut, men kan bli veldig kort om ønsket. AU er grå svart matt metall og ser bra militær ut, lagd av stål og varer omtrent evig. Tukka hos AU fortalte om en som skjøt 40000 skudd, for å demontere og rense den, måtte den ligge i wd 40 over natta for å få i det hele tatt få den fra hverandre. Så har den skutt 10000 skudd til og fortsatt like hel.

 

 

Jeg har en AU min på p22, og der er vekta velkommen..

 

ASE-UTRA er demperen som helt klart er vinneren, hvis penger ikke spiller noen rolle.

 

 

(jeg burde vel snart få penger fra Finland... :?: )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Cluet her er vekta. Ase frempå en Ruger resulterer i en Drøy vekt, faktisk så tung at jeg fikk vondt i ryggen av den etter lange turer på banen. Men så har jeg også en ryggskade tross alt.

 

A-Tec`n merker du knapt at den er på. Veldig lett. Og dempingen kontra Ase er mer eller mindre lik. Jeg ville gått for A-tec. Dog jeg skal innrømme at Ase`n ser bedre ut.

 

BB john

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...