Jump to content

Ruger mini 14, accustrut og demper


ktm250sx

Recommended Posts

Ja, det går, men da bør du velge en demper som ikke bygger bakover på løpet.

 

Har erfaring med demper på Mini-14, og det er egentlig ikke å anbefale. Sluttstykket tetter dårlig mot løpet, og du får en del kruttgasser bakover. Du må rett og slett alltid bruke briller om du skal skyte med Mini-14 og demper.

 

Ventilen som kontrollerer kruttgasser som brukes til rekyl kan justeres, men du blir ikke kvitt dette problemet.

Link to comment
Share on other sites

Har dempa min mini14 target +kappa løpet og med litt sperring av gassporten virker den igrenseland til sjukt perfekt samlinga har krympa til en ca 3 cm på 100m og ei demping som er i nærheten av 223 boltrifle med dyr demper .Framtidsprosjektet er å få på ase ultra ss demper ,har prøvt atec med 6 moduler på minien uten hell.Det blei dårleg demping og ruger mini 14 presisjon :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det var jo litt dårlige nyheter. Har opplevd noe kruttgassproblematikk på en ar uten justerbar gassblokk, men dette gikk greit å fikse med litt fug og skytebriller. Er mini'n verre enn en ar på dette området? Demper jeg tenkte å bruke er en billig Sonic 45 som da går litt innover løpet, men dette vil da ikke la seg gjøre?

Link to comment
Share on other sites

Har opplevd noe kruttgassproblematikk på en ar uten justerbar gassblokk, men dette gikk greit å fikse med litt fug og skytebriller. Er mini'n verre enn en ar på dette området?

 

Ja, vesentlig verre enn på en AR15.

Det skyldes dårlig tetning, samt at konstuksjonen på en Mini14 er åpen rundt sluttestykke. Derfor går trykket direkte bakover.

På en AR15 blir mesteparten av dette trykket dyttet ut på siden hvor hylsa blir kasta ut.

 

Så lenge demperen ikke bygger så langt inn at den treffer Accutruten, så er det ikke noe i veien for å ha en som bygger bakover.

Link to comment
Share on other sites

Den sonic demperen jeg har bygger 118mm over løpet uten gjengene. Jeg blir da nødt til å kjøpe en annen demper til mini ser det ut som. Er det noen som har noe tips til rimelige alternativer? Hvor tykk er pipa på de nye mini'ene?

 

Det hørtes jo lovende ut MorganKane, skal søke litt å se om jeg finner den samt noen bilder.

Link to comment
Share on other sites

En annen ting. Du kan få mye bedre avtrekk i Mini14 ved å kappe secondery sear spring i avtrekkeren. Jeg tok av 2 runder på fjæra, samt monterte en avtrekksstopp for å bli kvitt ettervandinga (skruen som sitter mot avtrekkeren).

 

Se stort bilde for forklaring.

P5080010-2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det beste hadde igrunn vært om jeg bare kunne brukt demperen jeg har og ikke trengt accustrut, men har skjønt at denne er nødvendig for å få nogenlunde presisjon i den?

Tusen takk for tips! Finnes det noen drop-in avtrekk til mini, eller er det kun polering og kapping av fjær som lar seg gjøre?

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg tilbake på PC.. her er de bildene jeg nevnte.

 

Hva som er god nok presisjon er øynene som ser, men min børse i 580 serien måtte gjennomgå bedding, avtrekk justering og accustrut før jeg følte den ble brukbar til hoved formålet mitt (toppjakt).

 

IMG_4130.JPG

IMG_4131.JPG

Gassporten er redusert til .040" og demperen er en Hardcore TMD ett-eller-annet.. Noe gnistføyk er det, men ikke verre enn jeg opplever med diverse håndvåpen. Så personlig synes jeg ikke det er noe stort problem.

Siktet er flyttet tilbake (husk at pipa er litt "trappet", den er tykkere lengre bak. Her hjelper det ikke å bare ta ut bolten og bare hamre i vei. Man må ta ut siktet og frese bort litt.) Man kan forresten bruke jernsiktene med den demperen som sitter på min.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte ett sett med diverse diametere, deretter prøvde jeg meg litt fram til en som fungerte både med og uten demper.

Man kan også bruke en slik rund fjær som man klemmer sammen og legger i hullet. Fungerer også utmerket, men gir noe større diameter enn .40" som jeg synes passet best. Fant tips om det i ett eller annet forum, husker ikke helt hvor. Kan donere den jeg har dersom ønskelig.

Når det gjelder skrytebilder, så ligger det noen i duracoat tråden ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Accustruten justerer ingenting nei, fungerer kun som "armeringsjern".

Det er det eneste jeg ikke har prøvd enda.

Min hjemmelagde pipesvingningskompensator funker forsåvidt, men det blir litt ekstra vekt.

Ikke at børsa veier mye totalt, men dess mindre dess bedre. 8)

 

(Det som er verre er at jeg har gamletypen, så kikkerten sitter aaaaltfor høyt...)

Link to comment
Share on other sites

To klemmer og en rørbit, så har man noe med samme funksjon som Accustrut. Det blir uansett ett lite monument på at rifla har sine designsvakheter.

 

Jeg synes ikke AccuStrut er noen fantastisk løsning. I mine øyne litt oppskrytt..

Er ett par stykker her på kammeret som ikke har AccuStrut på sine rifler, og likevel skriver om bedre samlinger enn det jeg oppnår.

Så om det er noe du MÅ ordne til din 30 kan vel diskuteres.

Link to comment
Share on other sites

Det spørs. Er lenge siden jeg har skutt med den nå, må se å få luftet den litt snart.

Men sist jeg skøyt, var det ikke så gale samlinger egentlig, tror jeg, om jeg husker riktig.

Om jeg lager noe lignende og oppnår bedre presisjon, så gjør det ikke noe, men jeg vet at jeg har bedre enn 15cm samlinger :P

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...