Jump to content

Råd og tips til Jegeren som bare vil skyte i Afrika


Andreas1988

Recommended Posts

:D Heisann jeg er en ung mann på 23år

 

og jeg har som plan å reise ned til afrika, mest sannsynelig namibia.

Det jeg vil er å bare skyte feks Eland, kudu og oryx osv. ta et flott bilde av meg å dyret som minne. thats it!!

som mangen unge bor jeg i leilighet, å vil ikke ha noe dyre hode hengende på veggen.

 

sei feks en Eland som har en trofeavgift på 9-11 000kr. må jeg betale full trofeavgift selv om jeg ikke er intrissert i den etter den har blitt skutt?? er det sånn at folka forventer at du ska betale en formue i tilegg til trofeavgiften, for å få sendt den til norge og?

 

Det jeg lurer på er vell i grunnen "avskyttnings jakt" men er ikke ute etter å skyte en gammel syk enn heller.

Link to comment
Share on other sites

Trofe avgift må du nok netale selv om du ikke ønsker å ta med deg trofeet hjem.

Det du sparer er pack & dip + eventuelt taxidermist arbeide og frakten.

 

Avskytingsjakt, såkalt culling, er mulig å få tak i men selv der må du jo vanligvis betale en sum pr dyr du skyter.

Link to comment
Share on other sites

Skal du skyte fine trofer er ikke avskytinigs jakt noe for deg. Da er det som du sier ofte gamle og ikke egnete dyr i avelen som du jakter på. Opplevelsen for en norsk jeger er de samme.

Ved avskytnigsjakt er det ikke vanlig og beholde trofet og ofte blir det ikke lagt ned store innsatsen på bilder..

Trofe avgiften er jo en slags pakke pris. Som inneholder ivaretakelse av skinn, trofe, bilder, transport til taxedermist ol. Men regner ikke med at du får trekt det ut av prisen.

Når det er sagt koster det jo ikke all verden og få det hjem det du eventuelt vil ha. Dip&pack på de tre dyrene du vil ha der kommer vel på ca 2000,- og trensport hjem ca 5000,- men de regnigene kommer kanskje et halvt år et etter. Så du har god tid til å spare.

Ellers så driter du i det og skyter et dyr til når du er der og tar et par fine bilder og får gode minner.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke er interessert I trofeer, er det grei skuring å dra på avskytingsjakt eller såkalt culling. Du må betale en mindre sum for for hvert dyr du skyter, ligger gjerne på 20-40% av trofepris. Du får fine bilder og minner. Det er gjerne mulig å skyte 10-20 dyr på ei uke.

Du kan også kombinere dette med å ta et trofe eller to. Disse må du betale trofeavgift for.

For ph og outfitter betyr det ingen ting hva du gjør med dine trofeer, men det er vel en selvfølge at du betaler trofepris for å skyte et trofedyr, selv om du ikke bryr deg om horn eller skinn.

Link to comment
Share on other sites

Vell enn må vell høre om arrangøren tilbyr slikt :roll: vis ikke får jeg vell bare betale som alle andre.

 

Hva er det best å reise med, når det kommer til fly, sted og arrangør. for å unngå den fryktede mellom landingen??

Jeg hadde dødd vis jeg hadde mistet min spesielle Ruger no 1 eller den planlagte krieghoff big five 375 flanged, hadde forsvunnet under Mellom landing. jeg vett iallefall en skal unngå heathtrow.

 

Det er min største frykt å miste rifla, kunne gått hele turen uten et dyr, men hadde rifla forsvunnet hadde det blitt bråk :?

Link to comment
Share on other sites

Vell enn må vell høre om arrangøren tilbyr slikt :roll: vis ikke får jeg vell bare betale som alle andre.

 

Hva er det best å reise med, når det kommer til fly, sted og arrangør. for å unngå den fryktede mellom landingen??

Jeg hadde dødd vis jeg hadde mistet min spesielle Ruger no 1 eller den planlagte krieghoff big five 375 flanged, hadde forsvunnet under Mellom landing. jeg vett iallefall en skal unngå heathtrow.

 

Det er min største frykt å miste rifla, kunne gått hele turen uten et dyr, men hadde rifla forsvunnet hadde det blitt bråk :?

 

De fleste arrangører/agenter kan tilby cullingjakt. Tror ikke jeg har vært borti norske agenter aom ikke tilbyr cullingjakt.

Safari Management tilbyr ei svært god cullingpakke hos Wintershoek Johnny Vivier Safaris I Northern Cape.

Har I grunnen bare ett råd når det gjelder flytransport av våpen. Bruk SAS, SAA, Swiss Airlines eller aller helst Lufthansa. Men også Namibian Airlines dersom du reiser til Namibia. Ikke British airlines eller KLM. For all del, unngå Heathrow og Amsterdam. (Paris kjenner jeg ikke til). Bruk Frankfurt som mellomlanding. Gjentar, bruk Frankfurt! Lufthansa/Frankfurt er en noe dyrere løsning, men aller sikrest. (ordnung must sein....) :-)

:mrgreen::mrgreen:

 

edit: at ei børse blir borte I flyfrakt er nesten ikke hørt om. Men det kan bli tull og forsinkelser dersom du ikke velger rett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan nok også hjelpe deg med forskjellige typer jakt i Namibia, og i så fall det du ellers måtte lure på.

 

Vi reiser en gruppe til Namibia den 8. mai, som er fulltegnet, men har planer om en ny gruppetur i oktober. Er du/dere interessert i å reise alene, står du naturligvis friere.

Link to comment
Share on other sites

Hva er det siste nye innen våpen å ammo regler på flyreiser for tiden? :?

 

hva om jeg ville tatt med min Ruger No 1 i 458 lott å skyte plains game i namibia

da vil jeg vil jeg skyte med 350-400grains

 

for det første kan du ikke akkurat fjerne noe vital del på No 1, men så fort våpenet er ute av norge så gjelder vell samme regler for meg som en som reiser fra statene til namibia? for det står vell at vis det er mulig så skal du fjerne vital del fra våpenet?

må du på et eller annet tids punkt ta opp rifla å vise den til noen?

 

vis jeg har forstått det riktig med ammoen så må jeg ha dem oppi orginal eske, og så oppi en lås bar boks.

så jeg må altså skaffe en 2-3esker fra norma, der 10skudds esker i 500grain norma ph koster 1800kr per stykk :roll:

Link to comment
Share on other sites

Flyselskapene har ulike krav til våpentransport og er ikke alltid like lett å bli klok på...

 

Når det gjelder No1, så fjernet jeg forskjeftet på min og sendte det i innsjekket bagasjen sammen med ammo.

Det gikk greit, ingen spurte noe mer om den saken, "vital del" fjernet :wink:

 

Jeg har kun benyttet original emballasje for ammo en gang, og ingen har noensinne spurt etter å få se innpakningen.

Putter du ammo i vanlige plastbokser som MTM ol. og deretter i en liten låsbar sak som evenuellt kan kjøpes hos Clas Ohlson eller Biltema, skulle alt være i orden.

Slik har jeg reist både til Namibia, Sør Afrika og England uten problemer av noe slag.

Link to comment
Share on other sites

Har faktisk opplevd et par ganger - at det ble krevd (av South African fra P.E) at ammo skulle sendes separat i låst koffert.

Noe som også koster penger.

 

Etter det - har jeg lagt igjen ammoen .

Og har derfor opparbeidet et lager der nede :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tips er noe eget, det er litt følsomt tema. Det er vanlig å gi tips dersom du er fornøyd med jakta, men det er uansett opp til deg. Dersom du ønsker å gi tips, er det vanlig å gi ca 5 -10 % (av total kostnad, dvs. dagrater pluss trofeavgifter).

Vanlige summer er 50-75$ US per jaktdag til Ph, 10-20$ US per jaktdag til tracker/skinner, 5-10$ US per jaktdag til staben ved lodgen. Jeg har regnet ca 100 dollar per dag totalt. Tror det er mer enn bra nok tips.

Tips legger du til når endelig oppgjør gjøres siste kvelden I campen (trofeavgifter du ikke har betalt på forskudd, av og til barregninger ol.). "Final skinning job" som de sier... :-D

Det er vanlig å gi tips direkte til Ph og tracker/skinner. Ph tar som regel I mot tips til øvrig stab og fordeler det etter du har reist.

Link to comment
Share on other sites

Gjør som nevnt:

 

Betal tipsen - etter jakta er ferdig.

 

Hvis ikke - kan du risikere at de du har gitt tips, ikke møter neste dag, men heller er et eller annet sted i Afrika, og bruker opp pengene.

Noen av de som mottar tips - er litt enkle, og planlegger ikke så mange dagene i forkant :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...