Jump to content

Nickel Supra 3-12x56 spørsmål


garrett_T4

Recommended Posts

Hvordan har du grunnlag for å si at Nickel er dårligere enn Schmidt & Bender? Eller hva baserer du deg på når du hevder Docter og Meopta er dårligere enn S&B?

 

Er det fordi siktet følger med på et bruktkjøp, garrett_T4, du lurer på dette? Hvor brukbart det er, er avhengig av hvor gammelt det er. Det kan være så gammelt at det ikke har sentrert retikkel, og da er man avhengig av en presist laget montasje, helst med sidejustering i montasjen, for å ikke få retikkelet nede i et "hjørne", på høyeste forstørring.

 

Jeg har et slikt gammelt 1,5-6x36, som fulgte med et bruktkjøp. Det har havnet på "reservesikte-hylla" pga eksentrisk retikkel, og at jeg hadde et annet sikte liggenden jeg heller bruker på det våpenet.

 

Uten at jeg har testet det nøye i mørke, er det ikke noe feil på optikken.

Link to comment
Share on other sites

Siktet er noe jeg arvet av min far, vil ikke tro det er veldig gammelt, men veldig grovt retikkel (retikkel 3 (medforstørrende))?, noe som ikke egner seg så godt til skyting på litt lengre hold (som jeg ønsker) derfor vurderer jeg salg, og tenkte jeg kunne spørre litt her om noen visste litt mere om siktet.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan har du grunnlag for å si at Nickel er dårligere enn Schmidt & Bender? Eller hva baserer du deg på når du hevder Docter og Meopta er dårligere enn S&B?

 

Jeg har altid forenklet mit liv genom at klassifisere ting, jeg anser det er et trin mellom de ulike fabrikaterne. Kan du sige at Nickel er lige bra som SuB ?

Meopta er lige bra som Svarowski ? Docter er lige bra som Zeiss ?

Måske er klassifiseringen helt galt - alle kikkerter fra Tyskland/Österrike/Tjeckien er like bra ?

Hvis du har rett kommer alle mine 1:e trin merker at gå i konkurs, det er jo billigere at kjöpe 2:e trin og de er jo like bra :roll:

 

Gerry Atric

Link to comment
Share on other sites

Zeiss, Swaro, Kalhes er vel omtrent som Mercedes, BMW og Auda.

 

Nickel er mer McLaren. Garantert mestvinnende sikte i offisielle EM, VM og OL.

 

 

Jaktkikkertene er meget bra. I en side ved side test i Vapentidningen for noen år siden var Nickel optisk oppe ved Zeiss Victory og Swaro. Rangert klart foran S&B. Mekanisk tror jeg de er bedre enn alle.Rødpunktsiktene deres skulle jeg gjerne ha hatt hele spekteret av. Dessverre er 8-32x56 "variopoint" Target tatt ut av produksjon.

 

Nickel 1-4x25 CX/CXS er vel estetisk det fineste siktet man kan montere på ei flott dobbeltrifle/kombivåpen. Spesielt Swaro Z6i og Leica Magnus ser ut som misfostere i sammenlikning.

Link to comment
Share on other sites

I Vapentidningen fra 2004 fick Nickel og SuB samme poeng, SuB Zenith en poeng mindre (kantoskarp). Rangert måske lige som SuB da.... :wink: .

 

Jeg har ikke eiet et Hertel&Reuss på mange år, de enkle ganger jeg tittat sidebyside og jämfört Nickel-Gerhart eller Nickel med de kikkerter som varit tilstede (Kahles, SuB og Zeiss), så er de for mig fortsat i andre trin.

 

Om dere vil så skal jeg naturligvis anse at Nickel er lige alle andre kvalitetkikkerter, det er ikke noen problemer -helt i orden :D:D:D

 

garrett_T4: Hvis du ikke er för dyr så kan du sende mig kikkerten, jeg trur nokk du vill beholde den, eller ?

 

Gerry Atric

Link to comment
Share on other sites

Kan du sige at Nickel er lige bra som SuB ?
Jeg sier ikke at du nødvendigvis sier feil, Og nei, jeg kan ikke si med sikkerhet at Nickel er like bra som S&B. Nå er Nickel så dyre, at i såfall er det de som går konkurs.

 

Men som Torf, liker jeg Nickel-sikter. Spesielt som han nevner 1-4x24 CXS.

Link to comment
Share on other sites

Alt er jo til salgs, spørsmålet er kun pris ;)

Men jeg innser at jeg har mere bruk for en kikkert med annet retikkel, så er noen interessert så er jo salg et alternativ.

Jeg regner med at å sende inn kikkert for skifte av retikkel koster mere enn det smaker?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Fulgte ein slik kikkert med på eit bruktkjøp her.

 

B.Nickel Naumburg Supra 3-12x56.

 

30mm rør. Retikkel #4, merdforstørrande. Made in Germany. Ser ut til å vere mnist 20 år gammalt.

 

Nokon som har erfaring med desse? Er dei verkeleg so gode som det vert hevda lenger oppe i tråden?

Må seie at eg er imponert og syns det ser bra ut, men har ikkje hørt om dette merket før...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...