Jump to content

Sending av mindre trofeer fra Sør Afrika


DonSimon

Recommended Posts

Jeg har vært og reist som frivillig i Sør Afrika i to vintre på rad nå. Og da jeg har fått tilbud om rimelig jakt av folk jeg har blitt kjent med der nede, har jeg ikke vært vond og overtale. Men jakt ar hverken vært målet med reisen, eller en del av budsjettet, så det har kun blitt små turer på noen av de rimeligste viltartene. Det endte opp med en flott impala i fjor og blesbok og warthog nå i år.

 

Mens jeg var ute nå sist, ble skuldermontasjen av impalaen sendt til Norge. Jeg var forberedt på shippingen skulle koste mye, men at det skulle være godt over dobbelt så dyrt som selve jakta og utstoppingen tilsammen, var litt værre enn det jeg hadde håpa på.

 

Så da lurer jeg på om det finnes andre alternativer for å få sendt de siste trofeene til Norge? Finnes veier utenom de store shippingagentene som er å anbefale, og hvordan er det evt med fortolling? Det er kun støttennene til vortesvinet og skallen til blesboken som skal sendes, så det blir ikke snakk om store pakken. Preparanten holder til ved East London, Eastern Cape.

 

Fjorårets Impala på plass i stua:

24d572f.jpg

 

Årets Warthog:

2w3pzc5.jpg

 

Årets blesbok:

es3o82.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er sannelig ikke sikker på dette. Problemet er jo at det medfører en god del papirarbeid, selv for noen vortesvintenner. Det er ganske strengt med utførseltillatelse, samt importtillatelse til Norge. Tror du har betalt overpris, dersom du måtte betale det dobbelte av utstoppingen. Men papirarbeidet er vel det samme enten det er ett eller flere trofeer. Det er mulig du er nødt til å benytte godkjente transportselskap?

Flott impala forresten!

:D

Link to comment
Share on other sites

Snakker du med taxidrmisten din der nede så vil han ordne alle papirene som trengs, du må ha exportløyve på trofeene ut fra Sør - Afrika, vet attester, og generell dokumentasjon, det er dette som er papirarbeidet i PAck & dip .

Du som har vært der nede i 2 vintere burde dette være barnelærdom,

har du jaktet på dyr som er såkallet exporterbare? Fraktkosten vil vel ikke bli så stor på dette men du må nok regne med ca 3000 - 3500 kroner i frakt, og husk at du må tolle av dette ved innførsel, dette vil speditør her hjeme i norge ordne med. dette er nok den eneste lovlige måten.

Link to comment
Share on other sites

Du tar med med papirene, Export permit fra provinsen, et Health certificate og fakturaen fra taxidermisten. Så pakker du det godt og tar det med i bagasjen din, ev. også håndbagasjen når det gjelder blesbokskallen.

 

Skal du være veldig ordentlig så går du innom tollen på vei hjem og betaler moms.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jobben er gjort av Karl Human, http://www.karlhumantaxidermy.co.za/ , og jeg er svært godt fornøyd med resultatet.

 

Om jeg har betalt overpris for frakten, som Wolverine nevner, vet jeg ikke. Frakten kom på ca 6000kr, mens Trofeavgift, PH og utstopping kom på til sammen R3900, altså i underkant av 3000 kr. Denne gangen kom jakt og preparering av trofeer på ca 1500 kr, så at frakt igjen kommer til å utgjøre størsteparten av totalprisen må jeg vel regne med.

 

Hadde visst om dette problemet der nede, og ikke vært opptatt med å være lærer på landsbygda, hadde det kanskje vært barnelærdom. Men jeg har fått sjekket ut en del siden jeg kom hjem igjen. Det er riktig som flere her sier, det er fullt mulig å få preparanten til å ordne det nødvendige av papirer, og ta med trofeene i bagasjen. Da må også flyselskap og grensevetrinær varsles slik at de møter deg i tollen på flyplassen ved hjemkomst. Hadde jeg hatt planer om en tur tilbake i nærmeste fremtid hadde jeg gått for dette alternativet.

 

Det som trolig blir løsningen nå, er at preparanten holder igjen de ferdige trofeene til neste pakke skal samme veien, og da sender dette sammen. Så er det noen har inne som har trofeer til preparering hos Karl Human, si gjerne ifra :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har faktisk euromount av villsvin og impala hos http://www.wildafricataxidermy.co.za/" target="_blank som blir utført nå. Dette er eid av Karl Human, men ligger da i Port Alfred, som er ca 140 km unna hverandre. Må innrømme jeg blir litt stressa når jeg ser disse prisene for å sende de usle få trofeene mine. Kanskje vi kan få gjort noe her?

 

Som et alternativ 2. så skal jeg prøve å komme meg ned dit til neste år og vurderer da å vente med de til jeg har vært der en gang og til og sende alt sammen hjem da. Ikke noe krise om jeg ikke får de med en gang. Må helst flytte til større sted før jeg får dem til Norge;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Henter opp denne tråden igjen fra dypet. Jeg er på utveksling i Sør-Afrika denne høsten, og var på en vellykket elandjakt i juli. Som diskutert tidligere i tråden har jeg sett på muligheten for å ta med trofeet hjem selv. Blesboken og vortesvinet fra forrige gang endte jeg opp med å sende sammen med trofeer til andre norkse jegere som har vært i samme området. Det ble noe billigere enn første gangen, men fortsatt dyrt nok.

 

Denne gangen har jeg derfor bestemt meg for å prøve å ta den med hjem selv. Snakket først med flyselskapet, ingen problem for de, så lenge pakken ble sjekket inn som cargo. Snakket så med tollvesenet, ingen problem for de så lenge jeg stikker innom tollen på Gardermoen og betaler mva, så lenge jeg har med nødvendige papirer fra preparanten (eksporttillatelse osv) og så lenge det er i orden for mattilsynet. Ringte mattilsynet, de trenger ikke å se på det, så lenge jeg har papirer på at trofeet er klart til å henge opp på veggen.

 

Så vidt jeg kan skjønne skal dette gå ganske knirkefritt dersom jeg får med de vanlige papirene fra preparanten. Er det noen andre som har prøvd det samme og hatt problemer? Evt noen som vet annet som må klargjøres først?

 

Slenger like gjerne med et lite bilde fra jakten

291diwy.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer til å mellomlande i Frankfurt. Vil grenseveterinæren der kreve å få se papirer+trofè, også selv pakken skal rett inn på neste fly? Isåfall, må jeg varsle grenseveterinæren der på forhånd, eller vil de bare åpne pakken der og da, og sjekke at eksporttillatelse og veternærattest osv fra preparanten er på plass?

 

Har kun vært innom norske mattilsynets hjemmesider, der står det:

Hov-/klovdyr og fugler som er fullstendig preparert (ferdig til å henge på veggen) - Tredjestater (land utenfor EØS-område): Fritt innføres uten krav fra Mattilsynet

http://www.mattilsynet.no/mat_og_vann/j ... ofeer.2897" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Gudbedre, 6000 for en skuldermontert Impala.

Jeg har kjennskap til Karl Humans fraktpriser fra tidligere så jeg er ikke sjokkert.

MEN, vi har en tendens til å gjøre det litt tungvint, og så spørs det om vi tror at trofeet vårt er det siste i verden.

Hvis ikke, pakk og send det hjem, eller legg det i bagasjen som Shona foreslo. Men ikke i håndbagasjen, det påkaller unødig oppmerksomhet.

 

Jeg har forresten aldri sett en grensevetrinær i EU, hvordan ser de ut. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Eu grense vetrinærer er sånne i hvite/grønne frakker som tar fra deg Trofeet for alltid hvis du prøver å lure dem!!De destruerer en del trofeer hver år som er forsøkt smuglet inn og som ikke er kontrollert! Don Simon rint til Mattilsynet og spør om dette ikke verre... :wink::thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Eu grense vetrinærer er sånne i hvite/grønne frakker som tar fra deg Trofeet for alltid

 

Jeg måtte bare spørre siden jeg aldri har sett noen, og jeg har passert en del ganger etter hvert med både "ting" og papirer i kofferten.

Jeg har også fått sendt ting direkte i posten uten noen spørsmål. Den verste i så måte var et sjakal kranie som stinket så forferdelig av antibakteria eller noe sånt at posten hadde forseglet hele pakken i plast før de sendte den videre i Norge. Dette ble forresten gjort av en afrikansk taxidermist i erstatning for et tannløst kranie som han sendte først på den "dyre" måten. Da trengtes plutselig hverken papirer eller noe annet.

MEN, hvis vi ikke tror at trofeet er det siste i verden som jeg nevnte, og det trofeet forsvinner... so what.

Det er i så fall en god unnskyldning for å skyte en ny. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Underlig at det skrives at en montering ser ut til å være Karl Humans verk. Var hos karl for noen år siden og det liknet ingen taxidermist jeg har sett tidligere. Karl gjør ingenting av arbeidet selv, han har 70 svarte arbeidere som gjør alt arbeidet med utstoppingen. Karl bare administrerer det hele. Så stort sett ut som en fabrikk med samlebåndsproduksjon.....

Har brukt ham en gang og det holdt for meg. Dessverre er det slik i Sør Afrika at de fleste taxidermister har partnerskap med transportfirma og skummer profitt av kundene sine. Når ting leveres til preparant bør du få pris på frakta med det samme. Er kostnaden urimelig høy er det bare å styre unna. Det er som Jake skriver mulig å sende trofeer selv, bare husk på at du har alle papirer. Har fått sendt både skinn og skaller uten problemer i posten. Det går og an å kontakte fraktfirma via e mail og sjekke priser, her kan det være MYE å spare. Ut fra de priser som vi betaler for frakt av trofeer så burde druer fra Sør Afrika koste 300 kr/kg på Rema, men det gjør de da ikke !!! Det er helt klart at man blir rundlurt hvis en ikke passer på. Dette er en av grunnene til at jeg stort sett har sluttet å jakte i Sør Afrika. Verden har heldigvis mye annet å by på !!

Link to comment
Share on other sites

Du har rett i at det er mye kokelimonke hos safarifirmaer, taxidermister og fraktselskap i SA. Det er intet problem om man vet om det og gjør hjemmeleksa. Problemet er at man må brenne seg en par ganger før man lærer, meg selv inkludert. Men til syvende og sist er det kunden som bestemmer.

Du har også rett i at verden har mye mer å by på. Jeg vil allikevel anbefale SA som destinasjon, da det tross alt er MYE mer ordna forhold der enn i mange andre Afrikanske land. Og jakta er så rimelig at det kun er Namibia (delvis Botswana) som konkurerer på pris etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...