Jump to content

Kongsberg M67 Makeover (Mange bilder) OPPDATERT 29.12.2012


Recommended Posts

Stor oppdatering nederst på sidenTakk for inspirasjon, 73alfa

 

Hei!

Etter å ha fått massevis av inspirasjon fra "73alfa" sitt KV prosjekt, fikk jeg lyst til å gjøre det samme :) Legger ved bilder av prosessen steg for steg ettersom prosjektet utvikler seg. Målet fremover er å få på nye ringer og montasjer etter at stokken er ferdig, siden mine Leupold ringer ikke finnes i høy nok profil for å få optikken over overtreet. Ser for meg en EGW weaver skinne..

 

Litt om våpenet:

- Mauser M67 6,5x55

- Beddet og "KV baneavtrekk"

- Optikk: Falcon Menace 4.5-18x56

 

 

Stokken var i noe sliten stand før jeg satte i gang, så ble mye pussing.

Gikk i innkjøp av sandpapir Grov/Fin, Herdin Oljebeis og Voks Olje til beiset tre.

 

Her er overtreet ferdig pusset og klar for beising 8)

 

 

Treskruer til Bipod er bestillt, så snart får jeg montert denne

 

 

Gleder meg til resultatene! :P

 

 

Stokken ble pusset ned med sandpapir for å fjerne hakk/riper og lakk for å så bli druknet i beis. Beisen er fargen "mørk eik". Lot den stå i 2 timer før jeg polerte bort beisen med en klut.

 

 

Dette ble resultatet! Nå skal stokken få et par timer før oljebehandling.

 

Undersiden av stokken

 

 

Her er stokken full av treolje ( Herdin voks olje) Oljen skulle virke i 45 min før den skulle tørkes.

 

 

Dette var det jeg rakk for i dag. Stokken skal oljes/poleres flere ganger daglig for å få frem en mer gylden farge som fremhever kuløren i treet. Jeg legger ut nye bilder av prosessen om noen dager.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Lekkert! :smile: Holder på med samme prosjektet.Venter på kasse og løp etter montering av kikkert skinne hos børsemaker.Skal sette på en Falcon 5-25x56.Min har ny 308 pipe.Vurderte å kjøpe stokk fra Boyds i USA, men når jeg ser din ,så skal jeg bruke orginal stokken.Skal se om jeg ikke bygger inn justerbar kolbekam.

Link to comment
Share on other sites

Takk for fine tilbakemeldinger :)

Stokken ser veldig pen ut til nå, men jeg vil ha en enda mer gylden farge på treverket så den må stå frem til onsdag. Da kommer det flere bilder av stokken ferdig montert.

 

Marken: Takk for "bill me later" løsningen på optikken! Og takk for ekstradelene til m67'en :)

 

Spørsmål: Noen som veit om denne montasjen vil passe på min M67?

http://www.egwguns.com/mauser/military- ... ope-mount/" target="_blank

 

47020-47022.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei! flere som lurer på det samme. Den vill ikke passe særlig godt da den er avrundet og m67 har frest ut for diopter.

 

Beste løsning kan du lese om her.

viewtopic.php?f=14&t=18105&start=560

 

Evt. finnes det en del som har bygget opp bakre bro med en stålkloss for så og legge en rett rail på den. Evt kan du jo lime og skimse den basen fra egw. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Da er det på tide med nye bilder 8) Stokken ble veldig pen etter min formening, og det finnes ikke lenger en eneste "bulk" i treverket. Voksoljen gav meg den matte looken jeg var på utkikk etter, samt at den gir stokken en "gummiert" overflate. Prosessen var veldig enkel og ikke minst rimelig for dem som ønsker en ny look på en gammel rifle.

 

I dag fikk jeg bipod-mount, så denne blir montert en av dagene.

scaled.php?server=594&filename=img4285r.jpg&res=medium

 

Ellers tok jeg et par bilder ute i dagslys for at dere skal få et bedre bilde av hvordan stokken min ble med bruk av Oljebeis og Oljevoks fra Herdin.

 

scaled.php?server=864&filename=img4315y.jpg&res=medium

 

scaled.php?server=833&filename=img4313ie.jpg&res=medium

 

scaled.php?server=403&filename=img4314q.jpg&res=medium

 

"Kamuflert" 8)

 

scaled.php?server=190&filename=img4319i.jpg&res=medium

 

scaled.php?server=840&filename=img4318yn.jpg&res=medium

 

scaled.php?server=341&filename=img4317v.jpg&res=medium

 

Litt ute av fokus, men...

 

scaled.php?server=341&filename=img4316vo.jpg&res=medium

 

Planene videre:

Jeg skal bruke Leupoldbasen videre, så jeg skal skaffe meg Super High ringene og modifisere overtreet deretter. Etter dette vil jeg legge ut noen bilder av børsa på banen med optikken på plass og div samlinger med forskjellig ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Blir det nødvendig å modifisere overtreet når du bruker super high ringer da?

Jeg synes stokken din har blitt veldig fin, og det ville jo nesten være litt synd å måtte modifisere den. Kunne et alternativ være en kikkert med mindre objektiv? Det vil jo også la deg montere kikkerten lavere, noe som er en fordel da det ikke er særlig lett å få god kinnkontakt mot kolben når man har høy kikkert og banestokk.

Men, uansett: Du har virkelig fått er flott resultat her!

Link to comment
Share on other sites

Blir det nødvendig å modifisere overtreet når du bruker super high ringer da?

Jeg synes stokken din har blitt veldig fin, og det ville jo nesten være litt synd å måtte modifisere den. Kunne et alternativ være en kikkert med mindre objektiv? Det vil jo også la deg montere kikkerten lavere, noe som er en fordel da det ikke er særlig lett å få god kinnkontakt mot kolben når man har høy kikkert og banestokk.

Men, uansett: Du har virkelig fått er flott resultat her!

 

Takk for tipsene :D Tross alt du som gav meg inspirasjon til å starte denne makeover'n 8)

Mangler noen få mm med de høyeste ringene til Leupold.. mindre optikk er utelukket, så må finne ut noe lurt før jeg begynner å fikle med overtreet. Førs må jeg kjøpe ringene, så får jeg modifisere deretter :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Spørsmål: Noen som veit om denne montasjen vil passe på min M67?

http://www.egwguns.com/mauser/military- ... ope-mount/" target="_blank" target="_blank

 

47020-47022.jpg

 

Etter mye fram og tibake og prøving og måling; en skinne for M98 passer på M67 på et vis; den får anlegg ute på kanten av flaten på bakre bro. Iflg et par smeder holder dette så lenge en bruker "normale" kaliber.

Har noen bilder av dette, skal se om jeg finner de og poste.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takk for svar Chiefen.v-2!

 

Var på banen her forleden og testet ut M67'en. Testskuddene var på 100m ---200m---300m---350m

Treffsikkerheten var ikke helt det store på 350m, men det skyldes kun de dårlige skyteferdighetene mine, samt at jeg glemte bipoden hjemme :lol:

 

Her er noen bilder fra skyteøkten:

img4484i.jpg

 

img4487vp.jpg

 

 

:::::OG NÅ:::::

 

Nok et stokkprosjekt!

Klarte ikke å la være å pusse opp to gamle stokker jeg snublet over. Den ene er til en CZ Mauser m98, og den andre er en jaktstokk jeg har hatt liggende i kjelleren siden jeg voldtok den med "black satin" lakk for noen år siden. Begge stokkene ble pusset helt frie for lakk og gamle oljerester. CZ Mauseren blir pusset opp med Tetra Gun refinishing kit, mens jaktstokken blir pusset opp med Birchwood Casey's Tru oil refinishing kit (Deluxe utgaven med Blånering inkludert).

 

 

Prosjektet begynner:

 

CZ'en strippet..

 

img4490lo.jpg

 

Her er den satt inn med et lag med walnut stain.

Sexy..

img4491ge.jpg

 

Resultat etter tre lag med stain. Venter på ny forsending med finish før jeg fortsetter.

img4497fr.jpg

 

 

I mellomtiden fullførte jeg jaktstokken :wink:

 

Dette var utgangspunktet:

img4493f.jpg

 

img4492w.jpg

 

Gammel finish er fjernet

 

img4501l.jpg

 

img4502h.jpg

 

Her er jeg i gang med Walnut Stain fra Birchwood Casey..

 

scaled.php?server=641&filename=img4510uz.jpg&res=landing

 

 

Frisket opp nettskjæringen litt, grunnet pussemaskin road rage..

 

scaled.php?server=854&filename=img4511pa.jpg&res=landing

 

Matte og fæle..

 

img4513g.jpg

 

Resultatet etter 3 lag med stain

img4517z.jpg

 

Nå skulle treværket mettes med tru oil

img4519e.jpg

 

img4521qm.jpg

 

Resultat etter et lag

img4527z.jpg

Tre lag

img4535l.jpg

 

Mens oljen tørket slipte jeg til ladearmen for å få plass til optikken.

Før blånering:

img4539q.jpg

 

Etter et lag blånering.. Etter bildet ble tatt ble bolten polert og står nå med olje:

img4540m.jpg

 

Ladies.. one at a time... 8)

img4544e.jpg

 

Glossy

 

img4548p.jpg

 

img4551z.jpg

 

img4547s.jpg

 

Mens jeg var i gang blånerte jeg like godt skruene også. De var helt slitt ned til metallet!

 

img4556q.jpg

 

 

Planen fremover er å bedde jaktstokken og fullføre CZ stokken. Stay tuned! :D

Link to comment
Share on other sites

img4484i.jpg

 

 

Artig, vi har bygd omtrent dønn like børser; jeg solgte riktignok en nyre og noe annet småtteri slik at jeg kunne sette på en diger Zeiss men resten er same-same. Første banetur i morgen håper jeg, litt spent på hva en sånn skranglemauser og sjåfør er god for.

Link to comment
Share on other sites

img4484i.jpg

 

 

Artig, vi har bygd omtrent dønn like børser; jeg solgte riktignok en nyre og noe annet småtteri slik at jeg kunne sette på en diger Zeiss men resten er same-same. Første banetur i morgen håper jeg, litt spent på hva en sånn skranglemauser og sjåfør er god for.

 

Moro! M67 har mer presisjon enn hva jeg behersker, men jeg fikk først interessen for langdistanseskyting for noen mnd siden :) Når skytingen begynner å sitte på 300m, så er det 500 neste :)

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Da var det på tide med en oppdatering her. Hadde litt tid til overs i julen, så brukte en del tid på Mævsern.

 

Jeg har nå gått i anskaffelse av en EGW HD Tactical picatinny rail - som den så fint heter :roll:

 

Denne er laget for "M98 Lang" - kassa, så måtte en del modifiseringer til for at den skulle passe perfekt. Jeg kjøpte 20MOA varianten, da dette er min langholdsbørse.

 

Jeg tok en rask handletur @ DURANO.NO og kjøpte "KG Gunkote Matte Black og Anodized Red", som jeg skal hellakkere ALT av metall med. Så delene skal til sandblåsing i løpet av januar.

 

Etter dette kjøpte jeg "stålbedding" for å tilpasse kassa til stokken.

 

Jeg har mange prosjekter gående på en gang, så har gått tregt fremover, men nå er i det minste alt kjøpt inn!

 

 

Her er beddemassen på plass, måtte fylle igjen en sprekk stokken fikk da jeg prøvde å montere stokken i den gamle beddingen. Den gamle beddingen ble fjernet med en dremel på 10 minutter.

20121227210145.jpg

 

All finish som var på stokken ble fjernet for inngrepet.

 

20121227210121.jpg

 

 

RESULTATET!! Ble fornøyd med resultatet. (første gang jeg gjør noe som dette, så ikke mobb)

 

20121227221353.jpg

 

 

Og her er prinsessa etter noen lag med Mørk Eik og Valnut Stain + Tung Oil.

 

20121228210836.jpg

 

20121228210852.jpg

 

20121228210729.jpg

 

201212282109421.jpg

 

Som dere kanskje ser på bildet over, så er Basen beddet til kassa, slik at utfresingen til diopter passer skinna. Ble Veldig fornøyd med resultatet. Det er noe klin på metallet rundt om etter beddejobben min, men dette pusses vekk før lakkering.

 

Bilder med optikken montert kommer, da ringene ligger i postkassa hjemme i Bø. :(

 

Bilder ute i dagslys med speilrefleks kommer også! Håper dere liker resultatet så langt :D

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...