Jump to content

Bjørnejakt Canada 2013


Håvard Hedde

Recommended Posts

Hei.

Vi er en gjeng som vurderer å reise over til Canada til neste år på bjørnejakt. Noen har vært over før og vil over igjen.

Men siden det var en god del år siden ønsker vi noen refranser eller anbefalinger på outfittere som har en bra camp, grei pris og selvfølgelig har bra med bjørn i området.

Det finnes sikkert tråder fra før her, men legger likevel ut

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke særlig smart vil jeg mene, det er en trygghet å gå via en operatør som vil sørge for alt med det tekniske med bestillingene, flybilletter. skulle det skje noe så har dere en representant som vil hjelpe dere.

 

jaktområdene er prøvd og sjekket ut slik at kvaliteten er slik som man skal forvente.

 

Skulle man bestille direkte selv så står man også alene om det skulle skje noe, ikke er det noe å spare på det heller.

 

Så mitt konkrete råd er å bestille gjennom en operatør, Safarimanagement v/ Tom Jensen har jaktdestinasjoner av meget høy kvalitet. Her er du i trygge hender fra du bestiller til du er hjemme igjen fra jakta, og trofeene dine er hjemme hos deg eller taxidermist i Norge.

Link to comment
Share on other sites

ville ha prøvd Bob Lancaster, ring til han direkte. var vel der Clausen var før jul. har noen bekjente som var der for 2 år siden, der brukes det også en del hunder under jakten, er ikke så mange som bruker det. Hvis ikke ville jeg hørt med Atira. De har meget gode jaktområder og guider. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har vært 4 turer over på svartbjørn. Hva ønsker du? Åtejakt eller bilkjøring? Områdene er så store at du kommer ikke utenom bilkjøring.....har også prøvd kanotur... Dette er svært avhengig av snøsmeltinga.... Og elvene kan være jævli stri.. Har reist med xxl ja. Det er en bra tur, men ingen garanti....beste turen jeg har reist på var i 2011 med øyvind Urdalen,(hans siste tur) men outfiteren tar gjerne imot norske gjester... Søk på Troy and Lisa Foster nordt alberta outfitters. Kanonbra men det er åtejakt...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Et annet tips er New Brunswick på østkysten. Ikke like stor bjørnetetthet som Alberta/BC, men veldig mye rimeligere. Amerikanerne kaller New Brunswick, americas best kept secret hunting gem. Ikke uten grunn. Har vært der selv for noen år siden og var veldig godt fornøyd. Både med camp, guider og jakta. Dette er åtejakt og det jaktes kun på aktive åter. Hos outfitteren som jeg jaktet hos var jeg med og kjørte ut åte med firhjuling, de fleste åteplassene var fylt uka før og da vi har ute hadde de tømt de fleste. Områdene rundt åteplassene bar tydelig preg av stor trafikk, al jord var tråkket ned og trerøttene lå blottlagt i en radius på 20-50m fra hvert åte. For en ukes jakt forlanger de fleste outfittere i NB 1500 USD, noen så lavt som 1300 usd. I tillegg kommer lisens på 185 CDN. Jeg jaktet som Oak Mountain Lodge Outfitters og var som sagt veldig godt fornøyd. Skjøt den første bjørnen jeg så, en liten tass som ikke fyller hele stua, men den ble montert stående på bakbeina og er et flott minne fra turen ! Dette området har mye stor bjørn, men selvsagt er de vanskeliger å få frem mens det ennå er skytelys en de mindre. Størse bjørnen somer felt hos oak Mountain er på 650 LBS (1998)

En slik tur vil alt i alt komme på ca 17000 inkl flyreise. Dette betyr selvsagt at man må ordne alt selv, men det har jeg gjort på alle mine utenlandsturer og har aldri vært misfornøyd eller hatt uhell av noe slag. eneste lille minus med NB er at det kun er lov å felle en bjørn pr jeger, så hvis målet er mer enn en bjørn så er det bare å sette kurs mot vestlige deler av canada, og det er flere norske operatører som har glimrende opplegg der. Uansett hva som velges ønskes skitt jakt, bjørnejakt i canada sto øverst på min ønskeliste for utenlandsjakt og jeg ble ikke skuffet, bjørnejakt er noe helt spesielt. Eneste lille drawback er at man reiser langt for å avfyre et skudd. En afrikatur byr på mange skuddsjanser og hvis du går for de rimeligere artene kan man skyte ganske mye før kontoen tømmes

Link to comment
Share on other sites

Hva må man rekne med å ut med totalt, hvis man velger en norsk operatør?

 

B.C. ca. NOK 35.000,- incl. fly og 1 bjørn

 

New Foundland ca. NOK 22.500,- incl. fly og 1 bjørn

 

Utstopperarbeider og hjemsending av trofeer er ikke tatt med i eksemplene over. ( ca. NOK 7500,- ekstra for en bjørne rug )

 

Prisene varier litt med dollar kursen på bestillingstidspunktet.

 

Prisen blir lik om du bruker en norsk operatør eller bestiller direkte der borte.

 

Mvh

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...