Jump to content

Beste revejaktmetode


kjottkake1

Recommended Posts

Lokke jakt.

 

Trenger kun noen enkle fløyter i starten. Musepip og hareskrik/fuglekrik,

 

trur dette blir den enkleste ingangsvinkelen for deg. står masse på forumet her om lokkejakt på rev, så sett av noen timer søk og les her. så finnet du masse tips og triks.

Og kan brukes både haggle og rifle

 

Lykke til med jakta

Link to comment
Share on other sites

med hareskrik bruker jeg å lokke i 20-30sek og dereter en pause i 2-3min. prøv å lag klagende toner og varier lengden på tonene.

 

med fugleskriken bruker jeg rundt 20sek lokking og deretter 40sek pause. veksle mellom lange og korte toner.

 

er ingen fasit for dette, man kan liksom ikke gjøre noe feil

 

jeg liker best å lokke når det er grålyst eller i skjømmingen, men har også fått inn rev midt på dagen.

 

på denne tiden av året når sola begynner å varme, liker reven å ligge i sola å slappe av. så prøv å lokke mot plasser der du tror reven kan være. å ikke gå for nerme der du tror den er. begynn å lokke fra ca.500m fra der du tror den er. og ser du ikke rev etter 15-20 min, bytt plass;)

Link to comment
Share on other sites

nå på vinteren når man som regel bruker hareskrik vil jeg brukt rifla, fordi reven ikke alltid våger å komme så nært, siden den lurer på hvem som dreper denne "haren". men man kan jo være heldig at det kommer en stor rev, og de er ikke så redde for å komme nærme.

30-06 rifla er ypperlig til å skyte rev med, så fremst du ikke skal bruke skinnet til noe.

 

bare husk å ha vinden i ryggen eller fra siden når du bruker hareskriken, kommer vinden ifra venstre over et gjorde, så sett deg nesten helt i venstresiden av gjordet, siden reven nesten alltid vil komme på vinden før den kommer imot deg og dermed får du forhåpentligvis skutt den før den får vinden av deg. lokk helst utover store flater der du har god oversikt, slik at du kan se når reven kommer inn. gjerne flater som er 2-300m.

 

når du bruker fugleskrik er det ikke så nøye hvor vinden kommer ifra.

 

når jeg er ute å lokker nå på vinteren begynner jeg alltid med fugleskrik i 3-4min for å så gå over til hareskrik. det gjør jeg for å ikke skremme rever som er nærme.

Link to comment
Share on other sites

Her jeg bor, Iqaluit, Baffin Island, saa har jeg funnet en tre-fire steder hvor reven liker aa hvile. (Bratte klipppevegger, i le) Naar jeg er ute aa ser etter rype til fots sniker jeg meg alltid innom disse stedene og har faatt godt med rev med denne metoden. Ofte oppdager de meg foerst og loper ca. 50-100 meter foer enn de snur seg til med breisida og kikker seg tilbake, saa ikke alltid en faar skuddsjanse.

 

Og naar jeg ser reven foerst er det kort prosess!

 

Naar jeg foerst flyttet hit saa var det mest Arktisk rev, hvit eller svart, men naa er det nesten kun roedrev her.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...