Jump to content

Blying i .44 mag?


ktm250sx

Recommended Posts

Har anelser om at mantelen på mine Berrys kuler revner i min S&W.

Har noen erfaring ved bruk av disse?

 

 

Patron:

 

240gr FN Berrys

20gr N110

Federal LP

RP hylse

COL: 40,7mm

 

Da får jeg dette "blymønsteret" ved munningen:

 

6.jpg?t=1332196279

 

Er dette et resultat av kulene som skyves i for høy fart?

Link to comment
Share on other sites

Ok. Jo det kan jo godt hende det bare er kruttslam, synes bare det var så veldig grått. Det var også så rart, virker som om "spruten" følger riflinga. Tok et skudd med Berrys i et annet kaliber ved siden av og da ble det et helt svart og sotete avtrykk istedet for dette blyfargede avtrykket.

Link to comment
Share on other sites

Nå anbefaler ikke Berry selv å bruke kulene i "magnum" hastigheter. Har lest litt forskjellig men mer en 1250 f/s er det nok ikke gunstig med belagte kuler, sånn i utgangspunket.

 

Dette er jo ingen uvanlig hastighet i 9mm, da fungerer det uten problemer :wink:

Link to comment
Share on other sites

Frå Berry's sine sider:

"Velocities depend on the caliber, but as a rule of thumb, we recommend you don't shoot our plated bullets over 1200 feet-per-second. Our 44's actually shoot best around 1150 fps. 45's are generally good at 850-900 fps. Our bullets are not recommended for magnum velocities."

 

Eg vil tru 20 grs N110 ligg ein del over dei idelle 1150 fps, så eg ville gått over til eit hurtigare krut og redusert ladninga ein del om eg skulle brukt desse kulene. F.eks. rundt 9 grs N320 burde vere ein grei start.

Link to comment
Share on other sites

Tråden din heter "blying i 44 mag". Dette du beskriver og viser ved bilde, har vel lite med blying i løpet å gjøre.

 

For meg så ser det ut til at det er mye uforbrendt krutt, som er på skiva. Kan tyde på lavt trykk og ladningen din, er da heller ikke hard. :) Jeg har ingen erfaring med kula du nevner og har heller ikke kronografert tilsvarende blykuler, med den ladningen. Mulig noen andre har. Men jeg tviler på om du oppnår 1200 f/s med den kula/ladningen, uansett våpen, løpslengde, eller krymp.

 

Det er ikke så mange som får ei 240 grains kule, ut av et 6 - 8 tomms løp, i hastigheter vesentlig over 1200 f/s. Og da er det i så tilfelle, harde ladninger!

 

Kan nevne at jeg har ladet betydelig hardere (mer krutt), bak ei mantlet 265 gr Hornaday kule. Hardt komprimert og den ladningen, var ikke for S&W revolvere.

 

Har ingen erfaring med, at relativt bløte blykuler splinter seg. Men med for harde ladninger så begynner de å legge igjen mer og mer bly i løpet, erttersom du øker ladningen. Jeg har fått fragmentering av kuler, som er skutt igjennom treverk (også i telefonkataloger). Men da med kuler, som det var for mye "typebly" i. Tror jeg da hadde en blanding på 50/50 kabelbly og typebly.

 

Skal du bruke bly og ha harde ladninger, må du støpe selv og legere blyet. Jeg har hatt bra resultater med 20 (30) prosent typebly og 80 (70) prosent kabelbly (eller reint). Da har jeg kunnet lade relativt hardt, før det ble noe særlig blying i løpet.

 

Men det er jo mye som har betydning for trykk og hastighet da.

 

Med din kule, ville jeg benyttet et annet krutt og laget 44 spesial ladninger.

Link to comment
Share on other sites

Nå anbefaler ikke Berry selv å bruke kulene i "magnum" hastigheter. Har lest litt forskjellig men mer en 1250 f/s er det nok ikke gunstig med belagte kuler, sånn i utgangspunket.

 

Dette er jo ingen uvanlig hastighet i 9mm, da fungerer det uten problemer :wink:

 

Det er uvanlig med hasigheter på 1200 f/s (eller mer) med 124/125 grains kuler, i 9 mm! Og da med mantlede kuler! Med blykuler så er fornuftige ladninger, lavere grunnet blying.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg tviler på om du oppnår 1200 f/s med den kula/ladningen, uansett våpen, løpslengde, eller krymp.

 

Det er ikke så mange som får ei 240 grains kule, ut av et 6 - 8 tomms løp, i hastigheter vesentlig over 1200 f/s. Og da er det i så tilfelle, harde ladninger!

 

No viser tabellen til Vihtavuori at 20.4 grs N110 bak ei Hornady 240 grs kule gir 1427 fps i eit 7" løp. Så at 20 grs N110 ligg ein del over 1200 fps ser eg ikkje som usannsynleg. Og at 240 grains kule i 1200+ fps er harde ladningar i .44 mag? Veeel...

Link to comment
Share on other sites

Jeg klokket en ladning med 240gr kule og 21gr N110 til 1450 f/s ut av en 4" model 29 (en revolver jeg virkelig savner... :cry: )

Ingen trykktegn eller slikt, men jeg syns ikke den var trivelig, spesielt ikke i 7,5" blackhawk med tregrep og firkantet avtrekkerbøyle...

Link to comment
Share on other sites

Men jeg tviler på om du oppnår 1200 f/s med den kula/ladningen, uansett våpen, løpslengde, eller krymp.

 

Det er ikke så mange som får ei 240 grains kule, ut av et 6 - 8 tomms løp, i hastigheter vesentlig over 1200 f/s. Og da er det i så tilfelle, harde ladninger!

 

No viser tabellen til Vihtavuori at 20.4 grs N110 bak ei Hornady 240 grs kule gir 1427 fps i eit 7" løp. Så at 20 grs N110 ligg ein del over 1200 fps ser eg ikkje som usannsynleg. Og at 240 grains kule i 1200+ fps er harde ladningar i .44 mag? Veeel...

 

Har aldri vært så opptatt av hastigheter, mer av pressisjon. Og å velte "bukker" på 200 meter! :) Men jeg ser du er inn på noe, men da skutt i et testløp på fabrikken (som normalt gir høyere hatigheter) og da med en mantlet kule. Ladningen er også 0,4 grain høyere, som har litt betydning. Men jeg ser det er mulig ladningen gir 1200 f/s, eller noe mer. Kunne vært interessant om noen hadde kronografert en slik ladning.

 

Selv har jeg benyttet noen grian, mer krutt bak 240 grains kuler. 19 - 20 grain bak ei 240 grains kule, er for meg koseladninger og ikke harde ladninger. Om min nevnte 265 grains kule, benyttet jeg 21,5 grain N110 og krympet i krymperilla. Det er magnum! :) Men det var i mitt våpen, så ikke noe for hvilket som helst våpen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg klokket en ladning med 240gr kule og 21gr N110 til 1450 f/s ut av en 4" model 29 (en revolver jeg virkelig savner... :cry: )

Ingen trykktegn eller slikt, men jeg syns ikke den var trivelig, spesielt ikke i 7,5" blackhawk med tregrep og firkantet avtrekkerbøyle...

Ser du hadde 4 tomms løp. Og du hadde et helt grain mer krutt i ladningen, enn det som prates om her. Men, det var en høy hasighet, spessielt i det korte løpet.

 

Dette er vel litt O.T., da det var blying i 44 mag, det var snakk om. Men da reiser det seg andre spørsmål. Hvilken kuletype du brukte. Var den dimensjonert etter løpsdiameter, eller over/under. Vurdering av krymp, o.s.v. Underdimensjonerte kuler kan gi ganske høye hatigheter.

Link to comment
Share on other sites

Vi er litt på tur ja :mrgreen: håper trådstarter kan tilgi oss.

Det var en .431 SWC med bunnkopp, har legering i federal AE hylser. Ikke magnum primer.

Smith var tight 8)

 

Jeg har erfart at det å skyfte kuleform melleom SWC og kuler med "nese" uansett om det er RN, CN eller RNFP kan påvirke hastigheten drastisk (Ref en tråd om minor hassel :oops: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg har erfart at det å skyfte kuleform melleom SWC og kuler med "nese" uansett om det er RN, CN eller RNFP kan påvirke hastigheten drastisk (Ref en tråd om minor hassel :oops: )

Ok! Også kuleform har betydning. Men hva var løpsdiameteren på det våpnet?

Link to comment
Share on other sites

Det går nok veldig bra folkens! Bare artig å lese om tidligere erfaringer! :smile:

 

Dette er kula som er brukt:

 

1254318460.jpg

 

Skuddet er avfyrt ca 20-30 cm fra treplata gjennom en 8 3/8 pipe. Jeg tok noen testskudd ved siden av med to andre håndvåpen for å se hvordan kruttslammet viste seg på plata. Ved begge de andre hullene var det kun svart sot og et hull, ingen tegn til blyfarge eller noe spiralformet avtrykk. (Dette var forøvrig ved bruk av Berrys kuler dette og) Som nevnt under her virker det også for meg som om det stammer fra kula, da munningsblåsten "fordeler seg jevnt over flata".

 

Ladningsmessig er det ikke noe spesielt svak ladning jeg har, så jeg bør kanskje gå for å bruke disse kulene til special ladninger ja. Kjedelig at det ikke går an å få noe futt i revolveren med disse kulene. Koster jo 1/6 av hva de mantlede gjør. Jeg har ikke noe ladebøker foran meg, men mener å huske at rundt 21gr N110 bak en mantlet 240gr er rundt en max ladning ved COL 40.7mm

Det er ingen krymperille på kula og jeg har måtte krympe ganske hardt for å få ordentlig forbrenning. Det er kanskje en viss fare for at jeg har krympet gjennom belegget, men ville ikke tro det. Om det er uforbrent krutt som er det man ser på plata, har jeg erfaring med at de ser ut som små gule cellulosebiter som da eventuelt ville sitti fast i det ytre laget i treverket, men kan ikke se noen av de her.

 

Jeg har ingen chronograf, så hastigheten er uviss. Det hadde vært veldig interessant å få fanget opp kula uten at den ble skadet. Da er det jo lettere å se hva som forårsaker det eventuelt. Prøvde i går gjennom en 25l dunk med vann, men selv ikke 50 cm vann stoppa kula gitt. Noen andre forslag? Sand vil vel deformere kula relativt mye?

Link to comment
Share on other sites

Interessat problemstilling og diskusjon. Ser kula avbildet. Så, dette er den berømte kula. Er det vanlig mantel, eller et tynt belgg?

 

Løs snø, stopper kuler effektivt, uten å skade dem. Men det er vel ikke så mye igjen av den nå. :) I flere år plukket jeg flere ti-kiloer, med uskada kuler etter vintersessongen, med skyting på egen grunn. Det skulle vært interessant å sett (eventuelt et godt bilde), av en slik kule. Kanskje du får kan få tak i gelantin og skyte i det. Men uansett så må du nok ned i ladning, med denne kula.

 

Nå vet ikke jeg hva dere mener med C.O.L. Hva er det?

 

I bok nr. 2 av Ladeboken, er det en ladning på 22,5 grain med N 110, bak ei 240 grains Hornady JHP. Og samme ladning er benyttet på ei 250 grains støpt kule, med bunnkopp. Og det burde gå bra også i S&W. I min tidligere Ruger Super Blackhawk med 7 1/2 tomms løp, har jeg benyttet ennå høyere ladninger. Men de er ikke for S&W revolvere. Din revolver kan også gi et høyere trykk en normalt, så du må selv vurdere. Vet ikke om du har "slugget" løpet ditt.

 

Gul/brune krutt korn/stenger er som du sier et tegn på uforbrent krutt.

Link to comment
Share on other sites

Tipper det er en komo av høy hastighet, tynt belegg og hard krymp.

Antar det er synlig bly, i bakkant av kula. Og ved tilstrekkelig høyt trykk og varmeutvikling, smelter (bløte) blykuler i bakkant. Har sett dette flere ganger, på kuler skutt i snø og når hastigheten har vært for stor, i forhold til hardheten på kula. Hardere legering på kula, så ble problemet borte på vanlige mag ladninger. Tenker på blykuler, uten bunnkopp. Og i disse tilfellene, så hadde jeg mer blying i løpet. Og med blykuler vil det alltid komme noe blypartikkler ut både av muningen og mellom løp og tønne.

Link to comment
Share on other sites

Geco5

Det er ikke synlig bly i belagte kuler. Har en mistanke om du muligens ikke kjenner til de nye "kuletypene " som Berry, Frontier, Raineier osv har levert på markedet de siste årene.

Det er blykuler med et tynt lag med metal lagt på via elektrolyse. Det er ikke en FMJ kule, og heller ikke en ren blykule.

Beklager om jeg tar feil

Link to comment
Share on other sites

Kula er som Hassel sier heltrukket i en metallegering, dette er også noe av grunnen til at jeg ønsker å bruke disse. De er veldig billige samtidig som man slipper å klasse på blyet.

 

Har fått et tips om snø tidligere, men for min del er jeg nok litt seint ute for dette nå. Ja, det hadde vært veldig interessant å se hva som forårsaker dette. Skal se om jeg får tak i et 200L fat og ta en test oppi dette.

 

Med C.O.L mener jeg bare patronens totallengde. Til tider slik det oppgis i engelske ladebøker.

 

Har ikke slugget løpet, vurderte å banke gjennom ei kule der etter testskytingen her om dagen, men aner ikke hvor store krefter som må til, så var redd for å få ei kule sittende fast inni der...

Link to comment
Share on other sites

Det er nettopp det med COL og hylselengde jeg teoriser rundt. Lengden på hylse avgjør hvor langt den kommer inn i krympedia, men det er kulestemplet som setter kula. Dvs at med forskjellig lengde på hylsene så får man forskjellig styrke på krympen, selv om lenden på hele patronen er like lang.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har erfart at det å skifte kuleform melleom SWC og kuler med "nese" uansett om det er RN, CN eller RNFP kan påvirke hastigheten drastisk.

Har vansker med fordøyelsen av den der. Dersom settedybden for kulen, og derved ladetettheten, er den samme vil utgangshastigheten for kuler av forskjellig form, men samme, legering og eventuelt kulefett, være temmelig lik. Kuleformen kan riktignok påvirke arealet av kontaktflaten med løpet, noe som kunne spille en mindre rolle.

Den med varierende kuleform varierende BC vil, under kulens passasje i løpet, neppe ha noen påvisbar innvirkning på Vo.

Noe annet vil stride mot naturlovene.

Link to comment
Share on other sites

Geco5

Det er ikke synlig bly i belagte kuler. Har en mistanke om du muligens ikke kjenner til de nye "kuletypene " som Berry, Frontier, Raineier osv har levert på markedet de siste årene.

Det er blykuler med et tynt lag med metal lagt på via elektrolyse. Det er ikke en FMJ kule, og heller ikke en ren blykule.

Beklager om jeg tar feil

 

Nei, du tar ikke feil! :)

 

Som jeg skrev i et tidligere innlegg, så kjenner jeg ikke til denne Berry kula, eller de andre du nevnte. Det er noen år siden jeg ladde og da var ikke slike kuler på markedet her hjemme. Da forstår jeg at for høyhatighet kan forårsake problemer, med bl.a. blying. Har søkt litt etter informasjon om denne kula, men har så langt ikke funnet noe.

 

Hva består kjerne av da, hvis det ikke er en "ren" blykule, med et belegg.

Link to comment
Share on other sites

Har sett akkurat samme mønster fra både 9mm,40 og 45 ACP. Alle skutt med belagte,mantlede kuler.

Etter mitt syn er det ikke blying, men kruttslamm og drit som blir dradd ut sammen med kula.

Ser det ganske ofte ved skyting på blinker som står nærmt, 1-3m.

 

Forøvrig så går det fint å lade 9mm til 1250ft/s. I open pistoler som er 9mm lades det til min 160 i faktor, med 124gr kule skal det bli min 1290 ft/s. Rett nok så setter de fleste COL til rundt 30mm, og bruker rikelig med 3n38.Trykket er sikkert over hva standard sier men skikkelige pistoler holder 10 000 vis av skudd.

 

 

Edit: trykkleif

Link to comment
Share on other sites

jeg har brukt berry i temmelige friske .357 mag og 44mag ladninger og har aldri opplevd noe problemer. Plukka opp en del kuler etter snøsmelting som har vært skutt i våt snø og her var det minimale skader på mantel selv om kula hadde truffet hardpakket snø. Mantelbeleget ser tykt ut og har kun sluppet i front ved treff i stein osv, og på noen pga deformasjon. Der riflingen tar så alle kulene temmelig hele og solide ut.Ellers så er det min mening at det Hassel sier "Tipper det er en komo av høy hastighet, tynt belegg og hard krymp." da settedybde og overdreven/skarp krymp kan skade prosjektilet i mantelbelegget.

Link to comment
Share on other sites

Har fått et tips om snø tidligere, men for min del er jeg nok litt seint ute for dette nå. Ja, det hadde vært veldig interessant å se hva som forårsaker dette. Skal se om jeg får tak i et 200L fat og ta en test oppi dette.

 

Med C.O.L mener jeg bare patronens totallengde. Til tider slik det oppgis i engelske ladebøker.

 

Har ikke slugget løpet, vurderte å banke gjennom ei kule der etter testskytingen her om dagen, men aner ikke hvor store krefter som må til, så var redd for å få ei kule sittende fast inni der...

 

Er det ingen her inne, som har tips om hvor det kan skaffes gelantin da? Sikkert interessant for flere. Ellers gjenstår jo vann.

 

Ingen fare med å banke ei ukalibrert kule av bløtt bly (el. kabelbly) i gjennom løpet. Eller på revolvere, kan du også bare banke den halvvies inn i løpet, fra munningen og så trekke den ut igjen med en tang. Jeg har "slugget" løpene til alle håndvåpen, som jeg har ladet til og ønsker bra pressisjon i. Da har en et "verktøy" til å spille på. Egnet trepinne (rundpinne) får du kjøpt i byggevarer med bra utvalg av listverk. Bl.a. Bauhaus og større Maxbo forretninger. Fåes i dim. fra gardinstang og ned til 5 -6 mm tykkelse. Greit å ha, hvis du en dag skyter en patron uten krutt i også.

 

Når dere nevner C.O.L./total patronlengde, så er det et aspekt til, som som kommer inn. Og det er, at ved x-antall omladninger, er det nødveldig å trimme hylsene. Og pistol/revolver hylser, har jeg gjordt flere ganger, til hylsen sprekker, eller er blitt for kort til opprinnelig bruk. For hver gang blir C.O.L. kortere, forutsatt at samme kule med krymperille, blir brukt. Og dien må etterjusteres, for å få samme hardhet på krymp. Så hva er da nytteverdien av C.O.L., hvis det ikke pressiseres (eks) at hylsen er ny, eller engangs skutt, o.s.v.?

Link to comment
Share on other sites

Etter mitt syn er det ikke blying, men kruttslamm og drit som blir dradd ut sammen med kula.

 

Ikke snakk om. For det første skjer det svjv bare med belagte kuler, for det andre er spiralmønsteret et klart tegn på at noe kastes av et roterende objekt. Jeg tipper friksjonen får blyet til å (nesten) smelte, og da er mantelen for tynn til å holde formen på egenhånd. Det bløte blyet blir så slynget av pga rotasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Det tror jeg fint lite på. Har sett det samme mønsteret ved bruk av vanlige mantlede kuler.

At mantelen skal revne pga. blyet "smelter" er fullstendig usansynlig. 170 faktor ladninger i 45ACP er ikke i nærheten av å kunne varme blyet til noe som ligner på smeltetemp.

Desuten burde presisjonen gå lukt til H... om blyet blir slynget ut av mantel. Presisjonsproblemer har jeg aldri opplevd med hverken 9mm,40,eller 45 ACP som jeg skyter med. Men dette mønsteret ser jeg fra tid til annen.

 

Jeg er fremdeles 100% sikker på at det er kruttslam og dritt som blir slynget ut, ser ingen grunn til at ikke disse skulle følge samme rotasjon som kule.

 

Belegget på de kulene jeg bruker mest (Archepelago) er såpass tjukt at jeg støtt og stadig finner kuler som har gått gjennom plank uten noen synlige tegn på skader. Har faktisk lurt på om det kunne gå å lade de omatt.

Link to comment
Share on other sites

Har vansker med fordøyelsen av den der. Dersom settedybden for kulen, og derved ladetettheten, er den samme vil utgangshastigheten for kuler av forskjellig form, men samme, legering og eventuelt kulefett, være temmelig lik. Kuleformen kan riktignok påvirke arealet av kontaktflaten med løpet, noe som kunne spille en mindre rolle.

 

Den lille testingen vi har gjort (Med 45 acp ladd til rundt 160 i faktor) ga lavere hastigheter med 200 gr LRNFP (:egentlig .45 colt) kuler en med tilsvarende vekt SWC - satt til samme dybde. (Merk: ikke samme innvendige volum) SWC kulene hadde gjennomsnittlig merkbart høyere utgangshastighet. Men også større kontaktflate mot hylse / munning. Knaksje de øker trykket littegrann i forhold til alternativet. Men det er selvsagt en teori, og knapt mer en det.

 

Hassel skrev:

1250 F/s i 9mm syns jeg hørtes litt friskt ut, i allefall med 124gr kuler.

 

 

Hvor står det 124 gr kule

 

Bruke fornuften nå da Hassel, er ikke alltid nødvendig og krisemaksimere..

 

Som jeg skrev så syntes jeg det virket friskt med en 124gr kule, siden det ikke ble gitt noen andre opplysninger rundt kula, presiserte jeg hva jeg ikke ville ha anbefalt.

Link to comment
Share on other sites

Det tror jeg fint lite på. Har sett det samme mønsteret ved bruk av vanlige mantlede kuler.

Okey, det er nytt for meg. Har skutt det meste som finnes fra kaldpresset til M39B, og har aldri sett tegn på dette med annet enn billige forkobrede kuler. Har du noen detaljer å komme med her?

 

At mantelen skal revne pga. blyet "smelter" er fullstendig usansynlig. 170 faktor ladninger i 45ACP er ikke i nærheten av å kunne varme blyet til noe som ligner på smeltetemp.

Hvordan avgjør du det? Friksjonen mellom løp og kule er ikke ubetydelig, og tiden er så kort at varmen ikke kan gå langt inn i materialet. Med så tynn mantel som en del av disse kulene har er det ikke mye hold i den isolert sett. Den er normalt bundet til blyet under, men om dette smelter så mister man også holdet der. Det er strengt tatt ikke nødvendig at blyet smelter helt, det blir merkbart bløtere før det når smeltepunktet.

Jeg mener å huske at vi fant igjen noen slike "blysprutere" og de manglet mantel på riflingene. Presisjonen på de ladningene var også ganske elendig med mye blying.

 

Jeg er fremdeles 100% sikker på at det er kruttslam og dritt som blir slynget ut, ser ingen grunn til at ikke disse skulle følge samme rotasjon som kule.

Løse partikler vil ikke bevege seg i et spiralmønster etter at de forlater pipa. De vil slynges radialt utover, dette kan lett forklares med elementær fysikk.

 

Hvis du noengang har skutt feks 22LR hagleladninger i et riflet løp ser du fort at spredningen er alt for stor til å gi slike fenomen flere meter unna munning, og du får aldri et slikt spiralmønster. Spiralmønsteret er et nesten skuddsikkert bevis på at materialet stammer fra kula, og jeg har aldri sett kuler som tar med seg slike mengder med sot og slam på veien. Skyt noen vanlige mantlede kuler i våte aviser og se selv, kula er helt ren og det er relativt lite skitt langs kulebanen.

 

Det er også verdt å merke seg at materialet er bly-grått, og at det ikke smitter av som sot og slam pleier å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Det tror jeg fint lite på. Har sett det samme mønsteret ved bruk av vanlige mantlede kuler.

At mantelen skal revne pga. blyet "smelter" er fullstendig usansynlig. 170 faktor ladninger i 45ACP er ikke i nærheten av å kunne varme blyet til noe som ligner på smeltetemp.

Desuten burde presisjonen gå lukt til H... om blyet blir slynget ut av mantel. Presisjonsproblemer har jeg aldri opplevd med hverken 9mm,40,eller 45 ACP som jeg skyter med. Men dette mønsteret ser jeg fra tid til annen.

 

Jeg er fremdeles 100% sikker på at det er kruttslam og dritt som blir slynget ut, ser ingen grunn til at ikke disse skulle følge samme rotasjon som kule.

 

Belegget på de kulene jeg bruker mest (Archepelago) er såpass tjukt at jeg støtt og stadig finner kuler som har gått gjennom plank uten noen synlige tegn på skader. Har faktisk lurt på om det kunne gå å lade de omatt.

 

Jeg tror det kan være tilfelle at belegget på kula kan ha revnet pga. den skarpe riflinga i løpet, men det er ikke godt å si, så hadde vært veldig artig å klart å finne igjen ei kule. Har tidligere skutt harde ladninger i 45ACP og 9x19 med Berrys, men da i polygonale løp. Da har jeg aldri hatt noe problem med det tynne belegget.

Det jeg har brukt som blink her, er 48*223 C24 gran. Kula gikk gjennom 2,5 plank, men var meget deformert og vanskelig å trekke noe konklusjon. Jeg tok også et par skudd mot noe gammel kiosklitteratur og da var resultatet tilnærmet lik en vanlig blyspiss. Kula ble totalt deformert. Belegget på disse Berrys kulene er meget tynt, blyet er vel ikke allverdens hardt heller..

Link to comment
Share on other sites

Eg har svært lite tru på at kulene kan smelte av trykket/friksjon/anna varmeutvikling. Om dette skulle vere tilfelle så burde ein sjå det same med omtrent alle blykule? Eg har brukt papir- og plastwads, dacronfiller etc. i hylser, og har aldri sett at eingong desse smeltar eller brenn opp.

 

Eg har ikkje erfaring med kulene det er snakk om her, men eg har skote belagde 45-kaliber kuler frå Frontier i over 1500 fps, og omtrent det som var av belegg på kula blei rive av. Eg testa ikkje på så nært hald som det trådstartar gjorde her så eg kan ikkje uttale meg om krutslamsignatur etc.

Som nemnt tidlegare er det veldig lett å svekke belegget ved bruk av hard rullekrymp og slike kuler. Sjølv ved lågare hastigheitar kan ein då oppleve separasjon av mantelbelegget.

Link to comment
Share on other sites

Blykuler er normalt smørte, det gir en betydelig reduksjon av friksjonen. Men du er inne på noe, man burde få en tilsvarende effekt med helt tørre blykuler. Noen som har lyst til å prøve? :mrgreen:

 

Hva som skjer med fillere i patronen er nok ikke så relevant, her er det friksjon mellom kule og løp som er den mest sannsynlige synderen.

 

Vi vet jo hva som skjer om man spinner kuler alt for fort, de desintegrerer. Og med blykuler kan man vel i noen tilfeller se røykstriper etter kulene? så hvorfor skal ikke dette kunne skje i lavere hastigheter om blyet er ekstra bløtt pga oppvarming?

Link to comment
Share on other sites

har skutt store mengder kuler i 45acp(230 grn bly)....som jeg ikke gadd smøre el size. brukte disse til moderate cas ladninger. skjøt 500 skudd en dag i løpet av et par timer, med minimalt med blying....hadde ventet gjengrodde riflinger...men nei. Det var minimalt å se i løpet,minimalt på pusselappene(også med rens). brukte 320 krutt med nok fylling til null problemer med slakk vrist/grep. Dette vae en test som egentlig strider litt mot det jeg mener...men men jeg var positivt overrasket. våpenet brukt var en nummerlik kv colt fra...1914 :-)

edit: og presisjonen var meget bra :-) kuler rett fra støpings i .452"

Link to comment
Share on other sites

Hvis målet er billige kuler skyter jeg Klettes 240gr FP blykuler i min 629.

21gr N110 og ca 41mm COL gir 1500fps fra mitt 8,noe toms løp.

 

Etter ca 250 skudd er blyinga slik at selv jeg pusser :evil:

 

Dette er ulempa med kommersielle blykuler, etter mi meining er det meste av dei søppel. Altfor harde, for hardt feitt, ofte underdimensjonerte etc. Støyp dine eigne og sjekk forskjellen. Eg pussar omtrent ikkje løpa mine lenger sidan blying rett og slett er ikkje-eksisterande.

Link to comment
Share on other sites

Dette er kruttgasser eller slam fra løpet...

 

Hvis det hadde vært helt eller delvis mantelseparasjon, smelting (cowboyfilmer snakket om hett bly, men det er faktisk ikke sant..), eller total disintegrasjon av kula, så ville den ikke levert et så lekkert og rundt hull i skiva.

 

Som jeg sa innledningsvis: jeg hadde kuler som ble splintret i min .357. Da så man helt tydelig hvordan mantelen hadde revet med seg et stjernemønster av skiva. Den hadde vært synlig her og om det hadde vært samme greia. Siden det er skutt i hardere materiale ville det kanskje ikke vært like tydelig, men hullet ville ikke vært så perfekt rundt som dette.

 

At andre kalibere ikke har satt samme "signatur" kan handle om mange ting, alt fra pusserutiner, til ulike typer krutt, ladning, etc.

At mønsteret blir som det blir er ganske naturlig, den roterende kula roterer luften bak seg og dermed også slammet som er i den luften...

 

Men, jeg må si at det hadde vært gøy å se hvilke mønstere andre kalibre hadde gitt, ved klossholdsskyting på litt hardt materiale.

Mønsteret er jo kult å se på :-)

Link to comment
Share on other sites

Hvis det hadde vært helt eller delvis mantelseparasjon, smelting (cowboyfilmer snakket om hett bly, men det er faktisk ikke sant..), eller total disintegrasjon av kula, så ville den ikke levert et så lekkert og rundt hull i skiva.

Det er ikke snakk om at hele mantelen går i filler, de jeg så hadde kun mistet "mantelen" i riflingene. Dette kan ha skjedd i løpet, så kula hadde helt normal profil.

 

den roterende kula roterer luften bak seg og dermed også slammet som er i den luften...

Nei, ikke snakk om at det er tilfelle. Fysikken stemmer rett og slett ikke, og ser man på høyhastighetsfilmer ser man heller ikke slike mengder med slam som følger etter kula.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...