Jump to content

Tenk om sportsbutikkene her hjemme var sånn!


G.Larson

Recommended Posts

Så store blir de aldri dersom vi kjøper alle de dyre sakene på internett fra utlandet for å spare noen slanter. Lagerhold og stort utvalg av varer koster betydelig. Det er vi, kundene, som avgjør hvor dette utvalget skal finnes - internettbutikken i USA eller i byen der du bor. Hunters House i Danmark eller Børselars eller Winge i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Så store blir de aldri med 4 millioner innbyggere spredt på 300.000 kvadratkilometer, uansett hvor lite man handler på internett.

 

Selv håper jeg bare på god service og godt håndverk, men selv det viser seg ofte å være litt for vanskelig.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Nei er nok dessverre ikke grunnlag for slike butikker (for ikke å si priser) her på berget. Uansett hvordan en snur å vender på det.

 

Setter ikke dem helt store kravene selv til utvalg - men enkelte ganger/perioder kan det virke som det har gått sport i og ikke ha inne det jeg spør etter (normalt vanlige hyllevarer). Denne praksis må være dårlig butikk, men gjenspeiler kanskje heller at det er for liten kundemasse. (til at det globale markedet gidder å ta hensyn)

 

Kan bli interessant å se om den nye forskriften vil ytterligere redusere utvalg og tilgjengelighet på våpensiden. (mindre etterspørsel -> mindre utvalg)

Link to comment
Share on other sites

Det hele koker ned til markedsliberalismen,- både på godt og vondt.

 

Godt når naboen forteller deg at han har gjort et "superbt" kjøp av håndkikkert hos den lokale norske optikkeren nede i gata, og du har skaffet deg samme kikkert til halve prisen fra USA en uke tidligere.

 

Vondt den dagen du glemte igjen pakken med ammo hjemme, befinner deg 20 mil fra nærmeste våpensjappe, siden alle de lokale (som før var å finne i hver en bydg) er lagt ned.

 

Godt den dagen du sparer 1800,- på en porselenskrone hos tannlegen,- fordi den blir fremstilt i Thailand og ikke hos den "lokale norske tannteknikkeren"

Vondt den dagen du knekker en bit av den samme tannkronen og må sende "tanna" til Thailand for reparasjon.

 

 

Nøkkelordene for de butikker/forhandlere som vil overleve i Norge er service og kompetanse. Dette sammen med satsing på spesialiserte produkter, med totalt sett færre aktører på markedet, vil trolig kunne gå bra. Å drive en liten våpensjappe med alt til "veil. pris", null peiling på våpen og null service går neppe bra.

 

En del "sjapper" rundt om i landet, med null kompetanse og service, burde bli gitt det rådet å enten endre strategi eller å høste seg ut av markedet gjennom en sakte tilbaketrekning.

 

Man handler der man totalt sett får mest for pengene. Man gjør sjelden en god handel enn hos en liten dyr (våpen)sjappe, som slger alt til veiledende, yter null service og ikke viser særlig grad av kompetanse. Slike sjapper innenfor de fleste bransjer er det etter hvert mange av i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Noen ting er ikke lov å kjøpe utlandet og da er det å surfe innasjærs. Jeg har gjort noen "røverkjøp" i utlandet på optikk og klær og har ikke angret på noe. Men jeg prøver så godt det lar seg gjøre å støtte lokal/regional butikkene. Jeg går nå rundt å venter på varer(våpen mm) kjøpt over nettet innenlands til en verdi av 17.000,-. Jeg sendte mail til 4 "store" butikker, 2 av disse svarte ikke(før ferietid skal vite) :evil: , 1 butikk hadde ikke halvparten av tingene :? , mens de jeg valgte å satse på var raske med å svar på mail og ringe meg opp. :lol:

Og det blir ikke siste gang jeg handler hos dem, har mange kjente med samme "billige hobby" og GOD reklame skal dem få.

17 høvdinger er sikkert ikke allverden i den store sammenheng, men når jeg skal bruke en slik sum bør service være under huden og strekke seg til langt over skulderhøyde hos selger. Jeg er ikke langsint, men jeg har hukommelse ikke så veeldig langt unna elefanten og dersom handelsnæringen ikke kan "oppføre seg", det gjelder uansett bransje, ja da havner ikke mine ærlige tjente penger i deres kasse. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder "store" butikker, så liker jeg XXL. Jeg har svidd av en del lapper på XXL i Trondheim, og er godt fornøyd med både utvalg, priser og service. Jeg har også vært innom en annen butikk, plassert i en kjeller på Heimdal. Her kommer jeg aldri til å sette mine ben igjen, for maken til arrogant holding fra ansatte har jeg aldri opplevd. Prisene er stive også. :-|

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...