Jump to content

Dispensasjon på pumpe/halvautohagle


furuoglyng

Recommended Posts

Som jeg ser loven, så kan man søke om dispensasjon på autohagle med mer enn 5 skudd og med frittstående pistolskjefte.

 

Hva mener dere?

 

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-20110909-0930.html#3" target="_blank

§ 3. Godkjente halvautomatiske hagler

Halvautomatiske hagler som oppfyller kravene til minimum totallengde og løpslengde etter våpenforskriften § 2 første ledd, er godkjent for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, med unntak av hagler som fyller ett eller flere av følgende kriterier:

a)bare pistolgrep uten skulderstøtte,

 

b)pistolgrep frittstående fra kolben under våpenet,

 

c)våpen påmontert rørmagasin eller magasinforlenger med mulighet for større magasinkapasitet enn 5 patroner i tillegg til patronen i kammeret, eller

 

d)tillater bruk av avtakbare boksmagasiner.

Hagler som nevnt i første ledd bokstav a til d kan etter en konkret vurdering av Politidirektoratet godkjennes for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd.

 

 

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok ... ?id=668486" target="_blank

Kapittel 2 Tillatte og forbudte våpen, våpendeler og ammunisjon

§ 7 Tillatte våpen, våpendeler og ammunisjon

 

Det er bare tillatt å erverve, eie, inneha, innføre, utføre, tilvirke, overdra eller overlate våpen, våpendeler og ammunisjon som ikke er forbudt i medhold av eller i forskrift gitt i medhold av §§ 8, 9, 10, 11 eller 12, og på de vilkår som følger av denne lov.

 

Våpen, våpendeler om ammunisjon som er forbudt i medhold av eller i forskrift gitt i medhold av §§ 8, 9, 10, 11 eller 12 er likevel tillatt å erverve, eie, inneha, innføre, utføre, tilvirke, overdra eller overlate dersom det er gitt dispensasjon i medhold av § 13.

Link to comment
Share on other sites

Hva med Benelli hagler som ble levert originalt med pistolgrep (som en del av kolben) og 7 skudds magasin (7+1) på slutten av nittitallet. Jeg kjøpte en slik brukt i 2004. Er den ikke lovlig lengre uten at den blir bygget om? Dvs. bryter jeg loven dersom jeg beholder denne i original tilstand??

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror med sikkerhet at du kan beholde våpenet slik som den er. Problemet er bare at tollvesenet pga nytt rundskriv ang hagler ikke lenger tar inn sånne originale 7 skudds med utestående pistolgrep. Selv har jeg også en Benelli 7 skudds med utestående pistolskjefte og den kom også som original.

 

Men jeg lurer bare på om hvordan man skal behovsfremme og få innvilget en dispensasjon på en 7 skudds med utestående pistolgrep. Jeg søkte nylig om disp på en slik slughagle med grunnlag på at "våpenet er den eneste som leveres med mulighet for montering av optisk sikte på låskassa og har spesielle riflesikter som muliggjør god presisjon. Denne leveres kun med 7 skudds rørmagasin"

 

Avslag :?

Link to comment
Share on other sites

Som jeg ser loven, så kan man søke om dispensasjon på autohagle med mer enn 5 skudd og med frittstående pistolskjefte.

 

Hagler som nevnt i første ledd bokstav a til d kan etter en konkret vurdering av Politidirektoratet godkjennes for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd.

 

Kapittel 2 Tillatte og forbudte våpen, våpendeler og ammunisjon

§ 7 Tillatte våpen, våpendeler og ammunisjon

 

Det er bare tillatt å erverve, eie, inneha, innføre, utføre, tilvirke, overdra eller overlate våpen, våpendeler og ammunisjon som ikke er forbudt i medhold av eller i forskrift gitt i medhold av §§ 8, 9, 10, 11 eller 12, og på de vilkår som følger av denne lov.

 

Våpen, våpendeler om ammunisjon som er forbudt i medhold av eller i forskrift gitt i medhold av §§ 8, 9, 10, 11 eller 12 er likevel tillatt å erverve, eie, inneha, innføre, utføre, tilvirke, overdra eller overlate dersom det er gitt dispensasjon i medhold av § 13.

 

Her viser du til forslaget til ny våpenlov, ikke våpenforskiften. Det riktige sitatet er:

 

Politidirektoratet kan i forskrift godkjenne halvautomatiske skytevåpen dersom skytevåpenet ikke enkelt kan omgjøres til å avgi helautomatisk ild. Private personer kan anmode om endring av forskriften.

 

Du må altså få POD til å endre forskriften. Og som vi har erfaring med nylig, er det en oppgave selv JM kan slite med..... :lol:

 

Jeg søkte nylig om disp på en slik slughagle med grunnlag på at "våpenet er den eneste som leveres med mulighet for montering av optisk sikte på låskassa og har spesielle riflesikter som muliggjør god presisjon. Denne leveres kun med 7 skudds rørmagasin"

 

Avslag :?

 

Avslaget er vel ikke uventet, siden argumentet dit er faktisk feil. Det finnes automathagler med "riflesikter" og montasje for optiske siktemidler OG med magasinkapasitet på 5+1 på markedet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror med sikkerhet at du kan beholde våpenet slik som den er. Problemet er bare at tollvesenet pga nytt rundskriv ang hagler ikke lenger tar inn sånne originale 7 skudds med utestående pistolgrep. Selv har jeg også en Benelli 7 skudds med utestående pistolskjefte og den kom også som original.

 

Men jeg lurer bare på om hvordan man skal behovsfremme og få innvilget en dispensasjon på en 7 skudds med utestående pistolgrep. Jeg søkte nylig om disp på en slik slughagle med grunnlag på at "våpenet er den eneste som leveres med mulighet for montering av optisk sikte på låskassa og har spesielle riflesikter som muliggjør god presisjon. Denne leveres kun med 7 skudds rørmagasin"

 

Avslag :?

 

Bare for å være litt kjip så er det vel mulig å få tak i det om du kjøper f.eks en slug-variant av Rem870 eller Mossberg 500?

De har lovlig magasinkapasitet og det finnes flust med aftermarket-deler..

Link to comment
Share on other sites

Ingen mulighet å søke på slugløp (rådyrjakt?) til den du har og bore/gjenge opp låsekassa for picatinny?

 

Det går sikkert, men jeg liker helst originalt. :)

 

Perp@ Selve rundskrivet om halvauto hagler ble satt i kraft 15.10.2011, og når det står i skriv om at forbudte hagler nevnt fra bokstav a til d kan godkjendes for erverv med disp, da er det politimesteren som bestemmer dette ilag med POD. Jeg leverer bare søknaden med søk om disp hos politiet uten at jeg går til POD og resten gjør politiet.

 

Jeg lurer bare om hva slags grunnlag man må ha for å få disp, ellers hadde det ikke vært ført opp om at hagler nevnt fra a til d kan bli godkjent etter vurdering.

Link to comment
Share on other sites

Perp@ Selve rundskrivet om halvauto hagler ble satt i kraft 15.10.2011, og når det står i skriv om at forbudte hagler nevnt fra bokstav a til d kan godkjendes for erverv med disp, da er det politimesteren som bestemmer dette ilag med POD. Jeg leverer bare søknaden med søk om disp hos politiet uten at jeg går til POD og resten gjør politiet.

 

Jeg lurer bare om hva slags grunnlag man må ha for å få disp, ellers hadde det ikke vært ført opp om at hagler nevnt fra a til d kan bli godkjent etter vurdering.

 

 

Jeg tror du blander litt hummer og kanari her :wink:

Link to comment
Share on other sites

Her viser du til forslaget til ny våpenlov, ikke våpenforskiften. Det riktige sitatet er:

 

Politidirektoratet kan i forskrift godkjenne halvautomatiske skytevåpen dersom skytevåpenet ikke enkelt kan omgjøres til å avgi helautomatisk ild. Private personer kan anmode om endring av forskriften.

 

Du må altså få POD til å endre forskriften. Og som vi har erfaring med nylig, er det en oppgave selv JM kan slite med..... :lol:

 

Dette gjelder halvautorifler...denne tråden er om halvautohagler.

 

Hvis noen får innvilget disp på slike forbudte hagler fom 15.10.2011 nevnt i bokstav a til d, så bare legg til i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...