Jump to content

"Vanlige" priser på Kongsberg M59/M67?


Ei tohi varjata

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg skal avlegge jegerprøveeksamen snart, og dermed så blir det snart tid for å kjøpe våpen. Har sett litt rundt, og jeg kunne tenkt meg en Mauser som første rifle. Billig, robust, og jeg gråter ikke om jeg skraper opp blåneringen eller jeg dunker kolben i en stein. 8)

 

Har kikka en del på Kongsberg M59 og M67. Da på 7,62x51-variantene. .30-06 "trenger" jeg neppe, 6,5x55 vil jeg ikke ha og skal jeg ha en .22LR blir det heller en CZ eller noe i den duren.

 

Nå har havesyken har begynt å melde seg med sine grusomme symptomer. Kløe etter å skrive søknad, intens lesing av annonser, bildekikking.. :crazy:

 

Utifra hva jeg ser så er normalpris på en i 7,62x51 alt fra 500 til 3500 kongler. De i 6,5x55 virker rimeligere, men for å være ærlig foretrekker jeg 7,62 da det er litt mer futt i det, samt at NATO-ammunisjon til trening er ganske rimelig (nei, jeg skal ikke kjøpe norsk 7,62 i ett smug, og jeg skal heller ikke bryte meg inn på lager for å stjele ammunisjon. Jeg snakker om lovlig, importert ammunisjon. Så slipper vi den debatten :wink: ).

 

Hva vil dere si er en god pris for en i god stand? Jeg kunne tenkt meg å gjort noe likt det bruker 73alfa gjorde med sin; kappe og krone løpet, få på montasje og sette en grei kikkert på. Jeg har ikke noe enormt budsjett, og jeg kommer ikke til å kjøpe noen Zeiss, Swarovski eller S&B til kr 12 000,- Vi kan vel si at jeg kan bruke en syv til ni tusen totalt?

 

Rifla vil mest bli brukt til blink-, morro- og kanskje langholdsskyting. Storviltjakt blir det nok ikke med det første da jeg ikke har økonomi eller interesse for det.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Det avhenger litt av modellen.

 

Er den beddet og med matchavtrekk ville jeg betalt opp til 2500kr, men da skal den være så godt som ny.

Er den verken beddet eller med matchavtrekket ville jeg betalt max 1000kr. For å være ærlig ville jeg ikke hatt den uten matchavtrekket.

Link to comment
Share on other sites

Jeg betalte 1000,- for min M/67 med matchavtrekk og en stokk som er noe av det styggere verden har sett. Vel verdt pengene med det avtrekket.

Riktig nok i verdens beste kaliber denne da og ikke noe amerikanske greier.

 

Det avhenger litt av modellen.

 

Er den beddet og med matchavtrekk ville jeg betalt opp til 2500kr, men da skal den være så godt som ny.

Er den verken beddet eller med matchavtrekket ville jeg betalt max 1000kr. For å være ærlig ville jeg ikke hatt den uten matchavtrekket.

 

Okei, takk. Jeg får lete og se om jeg finner noe.

Jeg må også spørre.. hvordan fungerer Duracoat på bruksdeler/glideoverflater, f.eks sluttstykke? Sitter det godt, og holder det seg ved mye bruk?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...