Jump to content

Cockalier til jakt?


snacktical

Recommended Posts

Hei.

 

Er det noen på kammeret som har erfaring med å bruke Cockalier til jakt?

Hver for seg har rasene meget fine egenskaper, men aner ikke hvordan de er som blandingshund. Far er cavalier king charles spaniel og mor er engelsk cocker.

 

Vi har nemlig snublet over noen som hadde valper til salgs og er veldig fristet.

Men det er ønskelig for meg at jeg kan bruke mye tid med hunden og ta den med på jakt.

At den ikke bare er en familiehund slik madammen ønsker.

Jeg går mye i marka alene og en turkamerat er ikke å forakte.

Leter etter rene jaktspaniels, men finner ikke så mye i Norge desverre. Har fått noen tips som jeg er takknemlig for og som følges opp.

 

Hva angår foreldrene så er det ikke mye info å finne. Iflg matmoren så har valpenes mor vist meget gode tendenser på blodspor.

 

Jeg ønsker sårt hjelp fra medlemmene her da jakthund er noe som er ganske ukjent for meg.

Cocker/springer er rasen som har ønskelige egenskaper og størrelse.

Link to comment
Share on other sites

Hadde du sagt jaktcocker til jakt så hadde jeg skjønt det :)

Men hvorfor kjøpe noe som det er innblandet cavalier king charles spaniel i?

cavalier er iflh en oppdretter jeg kjenner en utmerket selskapshund med minimalt med jaktlyst. Var derfor hun ville ha den rasen

(hun er født og oppvokst med foxterriere (som hihunder) og var lei av hunder med jaktegenskaper!)

 

Hvorfor ikke ta en prat med valpeformidler i Norsk spaniel klubb og forklar hva dere er ute etter :)

http://www.spaniels.org/cm/public/openI ... 9273935446

Tror sjansen for at dere finner en hund dere blir fornøyd med i en av de rene spanielrasene er større enn ved en blanding

som ingen helt veit hva kommer til å bli!

Lykke til med hundekjøpet :)

Link to comment
Share on other sites

Hehe.

 

Ja det er nok en drakamp i heimen for å få til et kompromiss.

Vi er begge jegere, men jeg er nok mer aktiv og ønsker en hund til dette formålet.

Mens hun vil ha mer en familiehund som er liten/medium i størrelse.

Vi har snakket mye om beagle og div, men det er fugl som jaktes.

 

Selvfølgelig er det ikke noe problem å finne det kompromisset.

Problemet er vel mer at for en utenforstående er det ikke lett å finne kennel i norge som har kull nå eller planlagte kull.

Finner litt i sverige, men det er i sverige.

Om den er superpremiert og stammer fra toppsjiktet er ikke viktig for meg akkurat nå.

Tviler på at jeg kan utnytte dens fulle potensiale med min erfaring.

Men at den har mulighet for å kunne trenes til å bli en bra kompanjong på tur med børsa er viktig.

 

Hva angår cavalier så har du tilsynelatende rett når jeg fant kildene som peker dithen.

Samt at skriverier om cockalier som jakthund er sparsommelig.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som om det er breton du skal ha ja!

Har selv ei lita tispe. Og i heimen er hun godt kvalifisert for å kalles selskapa hund! Rolig og glad i ligge og kose på fanget! Men tar jeg hun med i skogen/fjellet, ja da kommer jakt maskinen frem og betoner er på lik høyde med settere ol. Når det kommer til jakt!

 

Og tar du med madamen og ser på noen breton valper så smelter dem fort!

fikk full aksept her i heimen etter å gjøre det! Hehe!

Sjekk ut http://www.breton.no

 

Hvis ikke så trur jeg du må dra over grensa til Sverige for å finne deg en god jakt cocker!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke noe særlig erfaring med rasene, men inntrykket er i alle fall at det er mer håp i en ren cocker enn i en cavalier om du vil ha jaktlyst. De kavalierene jeg ser rundt er bare kosebamser uten noe særlig arbeidsiver eller tegn på jaktlyst, selv om det sikkert finnes noen individer. Glemmer aldri en tur jeg hadde med ei jente som har to cockere, og hvor den ene ruller seg i noe vi antar er noe råttent i veikanten. Når vi kommer nærme nok ser vi at det var et reir med orrkyllinger hun rullet på. Røya løp til skogs når vi kom men lå der når hundene var bortpå. En merkelig måte å reise fugl på :) det gikk bra med reir og kyllinger også heldigvis...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ihvertfall anbefale jaktcocker. Har en selv, og det er en perfekt familiehund, samt at det er en VELDIG arbeidsvillig rase.

Det er en imponerende iver og fart når den arbeider.

Min er oppdrettet i norge, men det er mange fler muligheter i sverige eller england.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg kan ikke uttale meg om cavalier generelt da jeg bare har en. Men den jeg har har i alle fall stor jakt og sporingslyst. Hun er en racer til å finne både skogsfugl og rype, og hun jobber nesten alltid innenfor haglehold. I tillegg er hun ivrig og flink til å finne hjortevilt. Brukte henne siste høsten og hun fant dyr ved flere anledninger som jeg hadde gått glatt forbi. Fordel med sporing med min hund er at hun jobber i passe tempo uten bånd og har alltid kontakt med meg. Jeg har tidligere hatt 2 labradorer og en flatcoated retriever, men den jeg har nå er faktisk best av alle i forhold til jakt og kontakt med eier. Og bevare meg vel for en fordel for hus, bil og mulighet for hundepass med en liten rolig hund contra en større med lopper i blodet! :D

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som fruen har låst seg HELT på cocker.

Da er mitt kriterie at det er en working type.

Forsøkte med breton og x antall hunder i gruppen, men hun vil ha en "liten og søt en".

Jeg ble heltent på breton ihvertfall.

Jeg vinner ihvertfall terreng.....Hun ville ført ha en CHIHUAHUA!

Men siden det er jeg som skal aktivisere den og trene den, så skjer ikke det.

 

Som noen sier. Ser ut som det er i sverige det skjer ang jaktcocker. Meget leit sånn geografisk sett.

Link to comment
Share on other sites

ja, har hørt veldig mye bra om han i flere tråder.

Desverre er det logistisk veldig vanskelig å hente selv.

Så alt i alt koker jo det ned til "how bad do you want it?". Vel svaret er masse, men jeg må nok bare satse kortene på at det dukker opp noe i fornuftig avstand en eller annen gang.

Skal sjekke litt ut. Har kommet inn masse flotte tips som skal følges opp og det setter jeg veldig stor pris på. Mange behjelpelige og kloke hoder på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Desverre er det logistisk veldig vanskelig å hente selv.

Kan bli litt ekstrajobb om man bor langt unna,men liten jobb om man tenker

på at man skal ha en hund i 12 år+

Da er 70 mil en vei i bil f.eks en liten invistering i tid og kjøring

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har selv 2 stk. Jakt (working) springere, og kan anbefale det på det varmeste.

 

Mine hunder (2 jaktspringere og 1 jakt Golden) er rolige familiehunder, men med PLENTY av motor i arbeid. I likhet med de fleste andre jakthundraser kreves det at de blir aktivisert, både fysisk og mentalt. Jeg bruker dem til skogsfugljakt, og til mitt bruk er de perfekte. Av størrelse er mine relativt små, noe som betyr at de er omtrent som en show cocker av størrelse. Jeg har valgt å investere en del tid på trening av dem, noe som også har introdusert meg for et meget godt miljø rundt jaktprøver. Jeg har hentet den eldste i Sverige, mens den yngste er fra en norsk oppdretter.

 

For tiden er det 2 jaktspringer kull "på gang" i Norge (som jeg kjenner til):

http://www.fantin.no" target="_blank har kull for levering til påske (litt usikker, men tror det er en hannhund ledig) Her kjenner jeg godt tispa, og hannhunden er den samme som for min yngste. Meget lovende.

 

http://www.streamside.nu" target="_blank venter kull i slutten av denne måneden. Her kjenner jeg også tispa veldig godt, og her er det benyttet en velpremiert engelsk hannhund.

 

Begge gir GOD lokal oppfølging av valpekjøperne, og flere av oss trener jevnlig sammen. Jeg vil stresse dette litt, da dette er noe vi savnet når vi hentet vår første valp i Sverige. Det er liksom litt lettere når det skjer "lokalt".

 

Jeg har også hatt gleden av å se flere hunder fra Scooterbrook i aksjon, og kan trygt anbefale hund derfra også.

 

Lykke til, og ta gjerne kontakt hvis du lurer på noe!

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Støtter Espen her. Begge de nevnte er opptatt av god oppfølging :) Har kun første hånds erfaring med Streamside og har bare positivt å si om Wenche og Knut! Var endel i kontakt med Rigmor hos Fantin i en tidlig fase også og kan ikke annet enn si at hun velvillig tok seg tid til å besvare mine mange spørsmål - så har igrunn ingenting å utsette på den leiren heller!

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Lenge siden jeg har skrevet nå, men må bare dele entusiasmen.

 

Kl 23.05 i dag så hopper jeg på toget fra trondheim til lillestrøm.

Der skal jeg møte Val Lawson i morgen og hente det nye familiemedlemmet.

 

En vakker liten sak. Jaktcocker på 9-10 uker.

 

Hvit og sjokoladefarget. Gleder meg som en unge på julaften!

 

Skulle lagt ved bilde, men aner ikke hvordan.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har ein cavalier som er 3 år no, han er godkjent ettersøkshund

På hjort. Vart godkjent når han var 11 mnd. Min erfaring er

At cavalier er ein utmerka allround jakthund, særleg på småvilt

Og fugl. Min fungerer bra som sporhund. I spor / jaktsammenheng minner

Cavalier mykje om springer spaniel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...