Jump to content

Kulevalg 6.5x55 for toppjakt


Jaffa

Recommended Posts

Er det noen som har gode anbefalinger når det gjelder kuletype her?

Er godt kjent med at ferdigrulla jaktmatch fungerer bra. Men så er det alltid slik at man kanskje klarer å lage noe "bedre" selv :)

 

Mener jeg leste om en som ladet forskjellig for orrfugl og storfugl da fmj og blyspiss. Men det var 22-250 elns om jeg ikke husker feil.

 

tips motas med takk!

Link to comment
Share on other sites

Kan stille meg bak denne Lapua-kula, eg og. Dersom det er den klassiske "Lapua Trainer" det er snakk om. Trur dei har gått ut av produksjon, i alle fall som ferdigrulla. Men mulig ein får tak i litt restlager av kuler, det gjorde i alle fall eg.

100grs, butt og fin framme. Har berre brukt den på rype, men vil tru den er bra på toppjakt og.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke særlig glad i lette kuler i 6,5. Har brukt Norma sin 139grs matchkule med supert resultat.

Denne er noe kraftigere i den fremre 1/3 enn Sierra Matchkingkulene og har alltid fungert som en helmantel.

Har prøvd Norma Golden Target på 130grs som lager en del guffe på utgangsia.

Sierra Matchkingkulene på 107, 140 og 142grs var ikke noe særlig. Den førstnevnte lager suppe og de 2 siste har en tendens til å tippe.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Takk for mange og gode råd.

 

Er det noen med tilgang på quickload som kan legge inn følgende data og se hva jeg bør forvente av hastighet

 

Kule= lapua 100grs FMJ

COL=70mm

Krutt= N-160

Pipe=50cm

Hylse= norma 55mm

 

A= 47.5 grs

B= 48 grs

C= 49 grs

 

Mange takk :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Noen som har prøvd Sellier og Bellot sin 9,1 grams (140 grains) til tiur? Denne er innskutt i riflen min og går veldig bra. I dag kjøpte jeg likevel noen Lapua Trainer6,5 grams (100 grains) og er litt usikker.....

 

Regner med tiuren detter greit med begge, men om du måtte velge...?

Link to comment
Share on other sites

Lapua 6,5 gram gikk knallbra i Blaser`n min! Nettopp kommet hjem fra banen nå, og er kjempeglad. Vet av erfaring at denne kula fungerer bra på toppjakt. Det gjør også Norma Jaktmatch, men gikk IKKE bra i min rifle.. merkelig nok.

Jeg har også testet S&B sin 9,1 grams helmantel, men den kastet i hytt og pine- i tilleg så liker jeg ikke så tunge kuler og spiss butt.

 

Så jeg laster bilen med Lapua og drar 2 uker på toppjakt :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også testet S&B sin 9,1 grams helmantel, men den kastet i hytt og pine- i tilleg så liker jeg ikke så tunge kuler og spiss butt.

 

Har det en praktisk betydning for kjøttet om jeg treffer med en butt Lapua eller en spiss Sellier?

 

- for øvrig avsluttet damen på G-Sport med følgende spørsmål: 'Hva slags hagle skal disse brukes i?'

Link to comment
Share on other sites

Tja... Har skutt noe skogsfugl med S&B i 30-06. Fungerte utmerket det. Lite ødeleggelser og død i smellen. Men har ikke testet den i 6,5*55 på fugl. Men min oppfatning er at en butt kule "river" litt mer enn en spiss. Men uansett fungerer det meste av helmantel tror jeg- det viktigste er nok å ikke tøye holdet for mye.

Link to comment
Share on other sites

Spisse kuler har flere ulemper i forhold til fuglejakta. For det første, så tåler de ikke en ørliten kontakt med selv de tynneste bjørkekvistene før de enten totalt skifter retning, eller rett og slett kantrer. En orrhane som tar en treff fra ei kantra kule, blir ikke et flott matvilt for og si det mildt.

Ved treff, syntes jeg spisse kuler gir dårligere skuddvirkning enn butte.

I en 6mm jeg hadde, brukte jeg nesten uavkortet hornady fmj kuler, men de gav for dårlig presisjon etter min mening.

Skiftet til 6.5 og testet meg fram til at lapua trainer gikk som en laser i mitt våpen.

Effekten i fuglen, er helt suveren. Knall og fall med minimale ødeleggelser. Derimot er utfordringen lengre hold enn 130-150 meter. Utover dette faller traineren utrolig mye. Men presisjon ned mot 15 mm gjør at den alikevel forblir min favoritt, så får man heller ta ansmygningen til kortere hold som en utfordring. :)

Link to comment
Share on other sites

Spisse kuler har flere ulemper i forhold til fuglejakta. For det første, så tåler de ikke en ørliten kontakt med selv de tynneste bjørkekvistene før de enten totalt skifter retning, eller rett og slett kantrer. :)

 

Det er ikke mye forskjell i stabilitet på spisse matchkuler og butt tung storviltammo som Norma Oryx og Lapua Mega.

Dem tipper også etter treff i kvist.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...