Jump to content

Innskytningsprosess Remington 700VTR .243win


Dusty

Recommended Posts

Heisann.

 

Har søkt her på forumet om brekking av løp og funnet ut hva jeg vil gjøre angående innskyting av mitt nye våpen.

Det jeg lurer litt på er hvilke væsker jeg skal bruke i hvilken rekkefølge og hvor lenge jeg bør vente osv.

 

Det jeg har av smøremidler er KG-1, KG-12 og Barricade Rust Protection.

Har VFG pussepropper og selvfølgelig en ny fin kopperbørste.

Hvordan skal jeg gå frem med disse midlene?

 

Skyte ett skudd,

pusse gjennom med kopperbørste

Bruke KG-12

Så bruke KG-2

 

og gjenta dette, eller i en annen rekkefølge? Redd for å bruke smøremidlene på en feil måte eller i en feil rekkefølge så derfor spør jeg. Viktig å kun pusse fra kammer og ut og ikke tilbake igjen pga koningen i munningen?!

Skal skyte inn i morra 10/3 så fint om det er noen kloke mennesker her som har en formening ganske kjapt! :)

 

Edit: Ser det at jeg burde hatt KG-3, men de hadde ikke... MÅ jeg ha det eller annen solvent før jeg skyter neste skudd?

Link to comment
Share on other sites

Skal skyte inn i morra 10/3 så fint om det er noen kloke mennesker her som har en formening ganske kjapt

Ingen?
Det er vel dårlig med kloke mennesker her inne nå da? Jeg kan nok ikke hjelpe deg. For jeg hadde latt alle coktailingrediensene dine blitt igjenn hjemme, og dratt å skutt det jeg orket. Men så ser det jo ut til at du ikke trenger så mye hjelp heller:
Har søkt her på forumet om brekking av løp og funnet ut hva jeg vil gjøre angående innskyting av mitt nye våpen.
Link to comment
Share on other sites

Hvis du søker på "orming av løp" så tror jeg du skal finne den rette oppskrifta :D

Den nye sauer pipa mi fikk puss etter et skudd,så vente noen minuter osv 5-6 ganger før jeg gikk opp til 3 skudd i serie.

Dagen etter var det full rulle på felt skyting. Syns mange legger litt mye energi i innbrekking av nye piper. Men men.

Link to comment
Share on other sites

Om du vil prøve skytepolering: Ta kontakt med Ola Gujord i Kristiansund så lager han kanskje ferdige kuler med polermiddel til deg. Disse lader du etter hans råd med svake ladninger og skyter med puss mellom hver serie.

Jeg fikk med slike kuler da samme Gujord satte 6X45 løp i min Sako Vixen.

Ifølge boka "Alt om jaktvåpen" av Eirik Moen finner du et kapittel om ulike måter å lage løp på. Behovet for videre innvendig polering sies å variere etter hvilken måte løpet innvendig er maskinert på.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes mange teorier på hvordan og om et løp skal "skytes inn".

Om en slik innskyting gir bedre presisjon er muligens tvilsomt, men min mening er at jeg etter en slik jobb kan skyte flere skudd mellom hver puss siden løpet "mantler mindre".

 

Det skader iallefall ikke å gi et nytt løp en rolig start, men det tar litt tid...

 

Skyt et skudd, puss med en god olje og kopperbørste for å fjerne kruttrester/karbon først. Viktig!

Rengjør løpet med en propp rødsprit/avfetter.

Bruk en god mantelfjerner for å fjerne mantelrester i løpet, alle mantelrester skal bort.

Rengjør løpet på nytt med rødsprit og skyt neste skudd.

 

Gjenta denne prosedyren mellom de 5 første skuddene, skyt deretter noen 3 skudds serier med grundig puss mellom hver serie, deretter kan du forsøke å skyte et par 10 skudds serier med samme puss mellom hver serie.

 

Med litt erfaring er det lettere å vurdere når et løp er "skutt inn" ved å vurdere mengden mantel som ligger igjen i løpet etter hvert skudd. Målet er vel å gjøre løpet så smooth at minst mulig avleiringer ligger igjen etter hvert skudd. Er du heldig kan du skyte flere skudd med god presisjon før du må pusse løpet ditt.

 

Ville forsøkt noe slikt før jeg vurderte skytepolering.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. Det jeg til slutt endte opp med var å skyte ett skudd, så brukte jeg mantelfjærner med kopperbørste. Dro gjennom ett par propper for å få vekk mantelfjærneren. Så brukte jeg KG-2 og pusset med dette ganske godt. Brukte da til slutt ett par tørre propper for å få vekk pussemiddelet. Så tok keg en propp med våpenolje på og dro gjennom et par ganger. Dro nok en gang gjennom en tørr propp på slutten.

Så gjentok jeg dette de to første skuddene.

 

Så kjørte jeg på med en 3skudds serie og gjorde akkurat samme prosedyre. Da var det så og si ingen mantling allerede så da skøyt jeg resten av skuddene i 3 skudds serier med GOD tid mellom dem så løpet ikke blei varmt. Ikkeno mere pussing før jeg kom hjem.

Ta brukte jeg samme prosedyre som på banen, men var mye mere grundig. Det var litt mantling, men bare helt normalt. Så pusset og gjorde godt rent.

Noe mere innskyting gidder jeg ikke tror jeg. Børsa skøyt veldig godt og presist med en gang.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan vet dere at mantelen er borte?

Jeg sliter jævlig med å bli kvitt min i 338 LM'n. For jeg kan pusse 87 timer i strekk, og stapper jeg en hvit fin pusselapp inni løpet, og kjører denne frem til den er 1-2cm unna munningen, og lyser inni med ei god LED lommelykt, så skinner det så fint i gull inni der atte.

Eneste som tar mantelen hos meg, er Forest sitt skum, som da gjerne må stå over natta, og 80 gjennomkjøringer med børste etterpå.

Men det blir alltid reint til slutt.

Men for god presisjon ved første skudd, bør løpet ha litt mantel og være litt skittent, det er iallefall min erfaring. Er løpet "reint" vil jo mye slites av den første kula, og da treffer ikke jeg like bra på 1000 meter, som jeg hadde håpet ;)

 

Litt spøk her, men det er faktisk noe i det.

Jeg har ikke verdens beste lurium å pusse med, men det skummet tar alt, men det må få virke.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal ikke jeg være vanskelig, men hva defineres som "mye" mantel rester?

I mitt løp skinner det bare litt kobberfarge på bommene, og det ser likt ut enten jeg skyter 10 eller 100 skudd før puss.

Og jeg opplever det som et belegg, og vet ikke om det kan kalles rester.

 

Krutt og møkk, er det mye av, og rester av dette ligger igjen, men akkurat mantelen ser ut som den er smurt jevnt utover så langt inni løpet jeg kan se.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan vet dere at mantelen er borte?

Når jeg har pussa så rent at jeg kan gjøre slik uten å se annet enn stål:

........... stapper jeg en hvit fin pusselapp inni løpet, og kjører denne frem til den er 1-2cm unna munningen, og lyser inni med ei god LED lommelykt......

Da er pipa rimelig fri for mantel. :)

 

Mine sauerpiper som er skutt par tre hundre skudd siden forrige mantelpuss blir såpass rene på litt puss med mantelfjerner og bronsjebørste.

De er da brekt inn da de var nye, virker som de blir fortere ren enn om jeg ikke hadde brekt de inn. (merk:virker som.....)

Link to comment
Share on other sites

Ja da har jeg fått skutt 53 skudd fordelt på lørdag og søndag.

 

Som sagt på lørdag pusset jeg litt i felten, men på søndag bare skøyt jeg.

3-skudds serier hele veien, jeg fikk skutt inn kikkertsiktet og har fått konstatert at ny børsa skyter hull i hull når jeg som skytter gjør jobben min! Det er virkelig morro å skyte med dette kaliberet må jeg si.

Når jeg kom hjem på søndag pusset jeg nok en gang grundig.

Jeg sjekket ikke før pussing etter mantel, noe jeg kanskje burde... Men etter pussing på søndag er det ikke mye tegn til mantel i løpet mitt. Skinner blankt og fint stål inni der når jeg lyser nedi med led lykta mi. Kan så vidt skimte litt gullaktig belegg på kanten av riflene spesiellt ytterst ved munningen, men dette gidder jeg ikke bry meg noe om da jeg ser på det som ubetydelig lite.

Om innskytingen min var "riktig" gir jeg blanke i, men jeg føler jeg har gjort en god jobb for å kunne lette fremtidig puss betraktelig. Fikk jo også lest meg opp på i hvilken rekkefølge jeg skulle bruke de forskjellige pussemidlene mine og da var det jo ingen sak.

Det jeg har vært mest grundig med må nok være KG-2, det er slik jeg forstår det en slags honepasta. De siste pusseproppene med olje på under søndagens puss følte jeg gikk veldig mye lettere og glattere gjennom løpet, enn på lørdag. Så det er mulig denne honepastaen har gjort jobben sin der.

 

Fikk også konstatert at på 100m så var treffpunktet med Remington Core Lockt Ultra 100grs kliss likt Barnes TSX 85grs. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...