Jump to content

Mine jakterfaringer og andre erfaringe PederR


PederR

Recommended Posts

tenkte jeg skulle lage en tråd der jeg deler mine erfaringer med jakt samt der jeg/du kan spørre om lit div utstyr og div ting.

 

Starter med at jeg startet min karriere som veldig ung. omtrent da jeg klarte å gå.

da var jeg med far min og bessfar min på elgjakt noe som har blitt en viktig del av meg, jeg har vært med så ofte jeg har hatt lov/sjangs til etter det.

da jeg fikk med mitt første elgfall. sett elgen har falt så var jeg rundt 8-9 år og siden da har det bare blitt flere. noe jeg har lært ut av dette er at tålmodighet er en viktig ting av jakta. jakta for meg har blitt til delt inn i forskjellige deler, dem tar jeg for meg her nå.

Spaning etter dyr/spor

da kjører vi rundt på noen veier på terrenget og ser etter spor etter elgen ev se etter andre dyr noen ganger ser vi ikkeno spor eller dyr og andre ganger ser vi spor så det holder. da er det å prøve å finne ut om det er ku,kalv med okse eller fjordyr.

 

Planlegginga

da planlegger vi hvor vi skal sette ut posta og hvordan vi skal gå. sjekker vindrettningen om den stemmer og så pakke det vi trenger, og sjekk av annet utstyr.

 

Opplevelsen

opplevelsen er det viktigste, der handler det ikke om å skyte mest mulig dyr på minst mulig tid. det er bare å få se en liten spurv drive rundt deg. opplevelsen er for meg noe av det viktigste av jakta/turen. for meg er det å ev bare se en elg eller bare å få sett utover skogen og høre stillheten.

 

Fallet

hvis det blir noe fall så er det kosen rundt det og turen tilbake som er noe å bety for meg. samt opplevelsen bak det

 

Slaktinga

der er det mye å lære, noen bruker en vinsj til å dra av skinnet på og andre (som jeg og dem jeg jakter med) flår av skinnet med kniv og ren håndmakt.

fuglen ribber jeg helt til jeg får igjen bare skinnet inn til brystfillen.

 

Kveldskosen

kosen og gode historier som kommer fram om kvelden når man sitter og slapper av.

 

Jakt.

jeg startet som sagt jakta veldig tidlig ved å være med på div jakt og se på. først de 4 siste åra har jeg skutt div småvilt med hagle/rifle/salongrifle

jeg er og forblir en person som liker å drive med løshundjakt noe som desverre ikke går an uten å pansre bikkja verre en tiger tanks for at den skal slippe å bli spist opp av ulv. jeg jakter i Østlandet dvs Trysil er min plass.

jeg lever og ånder for predatorjakt og storviltjakta. like artig hver gang vi lykkes.

 

45151_491097545199_554725199_7015596_4649943_n.jpg

her er min første rev. skutt i stålos for Engelsksetteren min på 8 år nå. det er et minne jeg aldri vil glemme pga har hatt uflaks med revjakta og enten sett men ikke fått skutt reven men igjen fått igjen en del opplevelser for det. blant annet da jeg satt og lurte på reven og den kom så si rett på meg og startet å jakte mus men jeg ville ikke skyte pga den stod aldri i ro det var en fin opplevelse. reven veide 4 kg. en årsunge. skutt med Black Cloud 12/76 BB hagl halv choke

 

183393_10150205665835200_554725199_9002837_834533_n.jpg

min andre rev og den som ga meg mest opplevelse og jeg fikk testet erfaringene mine. var å lokket med musepip kvelden før og fikk 2 stk innpå meg men ble for lang avstand for at jeg kunne skyte med hagla. så da jeg og 2 kammerater skulle ut å lokke kvelden etterpå tok vi samme plass og vi fikk satt oss ut ganske bra og jeg startet med musepipe og reven kom etter 10 min med lokking. men den stoppet opp på 60m for langt til å skyte. der drev jeg på i 20 min før den fant ut at den skulle ta den musa som drev å peip så mye. sakte men forsiktig lurte den seg nærmere og nærmere. da holdet var 35m så smalt det av meg. reven forsvant og det gjorde jeg også (jeg forsvant nedi et brenneslehull :lol: ) men fikk stablet meg opp igjen og vi gikk mot der jeg skøt på reven. jaggu meg lå den ikke der og en stolt skytter var glad for sin 2. rev samt litt sviende da brenneslene ikke var helt snille :roll: den reven ble skutt med Bismuth 46 grams ladning med 4'r hagl choke var full

 

228530_10150302980940200_554725199_9659519_4776210_n.jpg

min tredje rev. hadde gått trått for oss og vi hadde fått noen bom skytinger når vi jaga med Russer Støveren våres (er med på revlag og der har vi spleiet på en Russer Støver og Border Terrier) men da vi slapp andre helga før julefredninga så hadde vi en rev som vi viste var ganske lokalkjent og derfor passet det fint med en som ikke var helt lokalkjent med posta for da var ikke reven like kjent med postrekka :lol: vi slapp russeren og etter 5 min blir det full los nedenfor meg det varer i 10 min til og da får jeg se noe luske opp mot meg, fanken tenker jeg er det reven, jeg stod rolig i 5 min tiden føltes som hadde frøset da det føltes som det tok 100 år før den kom opp. da stoppet den. 30 m men helt uansvarlig å skyte pga den stod bak en stein med bare hode oppe, jeg ventet i 5 nye minutter da den fant ut at den skulle lure seg opp mot veien. jeg la an hagla og ventet på perfekt anledning til et skudd, bang sier det og der ligger den nøyaktig 30m og 1.5 m fra veien. helt greit tenker jeg, kaller på de andre og sier at den ligger dau og at den trenger drahjelp for å komme seg opp på veien. da vi satt og ventet ble det jo tatt et par bilder av meg. ene er det ovenfor. Russer Støveren var forøvrig 45 min bak reven da skuddet falt og var mye gode historier som kom fram da :) husker ikke vekta på den helt nøyaktig men var rundt 6-7 kg. skutt med Black Cloud 2'r 12/89 halv choke

 

Min fjerde rev er det ikke bilde av da det ikke var mye å ta bilde av.

vi hadde jaget en rev i 1t før den krøp inn under ei lita brakke, vi prøvde først å få den ut uten hund men var nytteløst. samtidig ble jeg og en annen ståendes igjen for at den kunne dra ut igjen noe den ikke gjorde, de andre dro for å prøve en rev som noen i grenda hadde sett men den krøp også inn så da ringte vi etter en hihund (hihund våres kom først sesongen ifjor rett etter at vi hadde gjort oss ferdig med den hijakta her) da det hihunden kom så gikk det 20 sek fra bikkja var slipt til reven kom i 200 ut av brakka og nesten løper ned meg, jeg brenner på 1 skudd etter den i ei grøft og bommer så kommer oppfølgingskuddet på 5m jeg og en kompis skøt samtidig og da ble det som det ble. han hadde 15 m og jeg 5m og reven var ganske bra sønderskutt :lol: ikkeno bilde og vekta fikk jeg aldri på den men pen rev var det.

vi dro til den andre plassen som de andre hadde jaga inn en rev til, nøyaktig 10 sek etter at bikkja var slipt kom reven ut av steinhiet (lå bare bak en stein der) og pang pang pang pang hører jeg 3 som hadde skutt på den og han siste fikk den rett ned. jeg rakk ikke å reagere en gang. men artig opplevelse var det

 

390280_10150600313820200_554725199_11803955_844541423_n.jpg

min 4. bever de 3 andre har jeg ikke bilde av men litt historie om den der. var å jaktet på en helt "ny" plass og jeg gikk å lurte langs sjøen. jeg satte meg ned ved en plass jeg vet det er en del aktivitet, satt og slappet av i 20 min da hører jeg det plasker uti sjøen, jeg avanserer og lurer meg fram. Der får jeg se den. den driver og svømmer og plasker jeg legger meg ned midt i ei "myr" og ligger støtt med mauseren og tofot. ligger å venter går 10 min før den er soppas rolig at jeg slipper skuddet. beveren flyter død i vannet og en kald fornøyelse å hente den :lol: 20 kg blank veide den og ble skutt med 140 grs federal soft point 6.5x55 det er noe jeg aldri glemmer den beveren der

Link to comment
Share on other sites

405721_10150726256935200_535063243_n.jpg

Grevlingen der er det ei lita historie bak.

fått oppringing av bonden i nærheten her og han har fortalt at han hadde en grevling som drev og spiste kraftforet hans noe han likte dårlig. da jeg fikk tid (helga etter oppringinga) så dro jeg ned dit og tittet meg rundt da han sa at den drev mye inni der og han hadde støtt på den flere ganger, da jeg kom dit var det ikkeno å se så jeg tok meg en runde rundt i fjøset og så etter kråker inni der men intet av det heller. Jeg satte meg ned og ventet litt og slappet av, tenkte når jeg først var der så kunne jeg jo like greit sitte ei god stund og høre på saua. da jeg hadde sittet i 2 timer så tenkte jeg at jeg fikk komme igjen litt senere på kvelden, men akkuratt da jeg skulle til å gå la jeg merke til noe jeg ikke hadde sett. fikk det ikke til å stemme med noen sau heller :roll: så jeg tok opp børsa og tittet på det. jaggu meg var det ikke en grevling du :lol: jeg satte meg ned for å få et bedre skudd på den samt mer sikkert skudd slik den sto. kladask sa det, ingen reaksjon men grevlingen ble passelig sint så jeg lurte på om jeg hadde bommet :shock: holdet var ikkeno mer en 10m men 9x forstørelse så ble det vanskelig med å få på et andreskudd før den var 1.5m unna meg og jeg klemte på da jeg bare pekte med løpet på den, da jeg trekte av da så klappet den momentant sammen, det ble et hodeskutt, og jeg var rimelig skjelven da for jeg tenkte ikke på noe med at jeg ev burde ha sittet i innhegninga til saua for bedre sikkerhet i tilfelle slike ting der skulle skje... men nu var den dau ihvertfall og bonden fornøyd. og det var borderen da den fikk filleriste den selv om den var dau da den fikk snuse på den :lol:

skutt med 22 wmr og cci 40 grs game point

 

304802_10150450503290200_554725199_11069780_570334400_n.jpg

min første orrfugl under jakta ifjor. gått i 2 timer og ikke hatt noen skuddmulighet, da tar bikkja ut 3 stk mens jeg sitter og nyter morgensola, jeg skvetter mer en noe annet da jeg ikke er obs på det selv om bikkja loser som bare det på dem, ene fløy nesten ned meg (den som er bilde av med bikkja oppå her)

jeg tenker egentlig ikkeno særlig en bare å få trent bikkja litt mens ho følger på og tar en ny runde med treskjelling, orrfuglen sitter bare 50m fra meg så jeg lurer meg sakte men forsiktig inn mot den, den er mer interessert i bikkja en den orange dotten som lurer seg mot den, da jeg kommer meg på 25m så tenker jeg at det er nærme nok og skyter ett skudd, ikkeno skjer :shock: jeg tenker hva skjer nå? så da klemte jeg på et til og der faller orrfuglen om og midt i fleisen på Engelsk Setteren min på 8 år vi sitter og jeg tar det bildet der da, men bikkja er ikke helt blid på meg som dere ser :lol: kan ikke skjønne helt hvorfor. samt jeg ser over patronene mine og koser meg glugg ihjel i morgensola (greit å jakte fra før sola står opp til sola er borte igjen)

Skutt med Remington Hyper Sonic Steel 12/89 med 4'r hagl

 

294263_10150450503455200_554725199_11069781_151321742_n.jpg

min andre orrfugl for bikkja men da i fluktskyting noe som viste seg å være vanskeligere med 12/89 remington hyper sonic steel, black cloud 12/89 er bedre å skyte i flukt med.

jeg fikk se at bikkja stod i stand og jeg lurte meg dit, ca 100m å gå så var jeg der. fikk bikkja til å reise men var noe som ikke stemte noe jeg fikk rett i, for det satt 4 orrfugler på siden og bare 1 fulg rett forran bikkja... jeg fikk ikke smell på den forran bikkja men en av de 4 på sida datt den som det er bilde av på oversiden her. men den var sta noe bikkja å fikk merke da den løp unna, men bikkja hentet den inn igjen noe som endte med fæle skrik fra både bikkja og orrfuglen... da jeg fikk skilt kamphanene så ble det å klemme lufta ut av den slik vi pleier å gjøre. da var både eier og en litt påhakket fuglehund fornøyde med dagen og tuslet videre. totalt den dagen så vi 20-30 fugler inkludert 2 gammeltiurer og klarte å bomme på den ene av dem da det jeg feilbedømte hastigheta på fuglen....

 

310706_10150509905895200_554725199_11407512_2132649946_n.jpg

Vi var egentlig ferdig for dagen men jeg og en til tengte vi kunne ikke gi oss med bare 2 kalver på ei helg så vi lurte oss ut dit det har lett for å være elg, som sagt så gjort.

vi lurte oss oppover og kom oss ikke no mer en 200m fra veien da får jeg se to elger. men dem stod langt fra værandre så jeg la meg ned med sekken som anlegg og lå og så på dem. han jeg var med satt og studerte dem i vell så 30 min. men da vi fikk 2 andre til å komme og sette seg på bakpost så da begynte det å skje saker og ting. kua begynte å bli var og tittet mye bak seg og kalte til seg det vi trodde var et større dyr men var en kalv. jeg lå klar med anlegg og fulgte kalven hele veien til kua, men da den kom til kua ble det ikke mulig å skyte forsvarlig pga hele bogen var forran røvskinka på kua, da kalven tok etter juret så gikk det knapt 1 sekund før kua satte fart og et brøkdels sekund etter smalt det. kalven lå dau men jeg skjønte ingenting for kalven ble borte i smellen men han som var med meg klappet meg på skuldra og sa "fyfader for en reaksjon og for et fall"

min erfaring fra det der er at det er nervepirrende å ligge i over 30 min og titte og samtidig være klar til å avgi et skudd i rett tid, samt at winchester sin 180 grs xp3 ikke egner seg i 300 win mag hvis du er ute etter ei kule som ikke ødelegger et helt ribbein bare ved treff og ikke splintrer og sprenger et helt hjerte, for hjertet var det ikke mye igjen av kan man si. men splintrene var sentrert mot utgangshullet og var i en spredning av 2 cm i diameter rundt hullet så det var ikke så galt, men mere knock down effekt skal man lete lenge etter, sett en del elg falle for 338 win mag med sako super hammerhead, 9.3x62 med 15 grams oryx og noen med 30-06 og ingen har falt så fort. holdet var forøvrig 130m

skutt med 300 winchester magnum med 180 grs winchester xp3

Link to comment
Share on other sites

392154_10150545628855200_554725199_11619621_1868791535_n.jpg

jakter mye ekorn også da med det jeg igrunn har for hånda fra 22 lr til 12/89

ekornet der ble skutt med 12/89 remington hyper sonic steel, satt bare på rommet og tittet ut da jeg fikk se at det drev og plyndrett forbrettet mitt til småfugla så da var det å lure seg ut og plukke det ned. ikke den mest krevende jakta kan man si men godt kjøtt syns jeg selv om det ikke er mye kjøtt på dem :)

5m skuddhold på den der og ble pen da jeg holdt litt utenfor den men hode på den var gele aktig :roll:

 

308487_10150422366410200_554725199_10849711_7847245_n.jpg

kråka der fikk jeg det litt vanskelig med å skyte. 180m og litt sidevind,

jeg har fått beskjed av bonden her at ser jeg ei kråke så skyt noe som syns her da kråkene holder bra avstand rundt her nu.

jeg satt egentlig bare å døset i sola hjemme da jeg fikk høre ei kråke som skrek på en plass jeg kjente godt igjen, nemlig det jeg kaller fugletreet (noe som har med at all fuglen setter seg i det treet merkelig nok :roll: ) jeg var å fiska fram 300 winchesteren med en 145 grs partizan patron.

jeg satte meg ned på badet... (fint å kunne skyte igjennom halve huset for at dyra ikke skal merke en :lol: ) og sikter i 5 min da smalt det. kula gikk inn i ræva på a og ut brystet som dere ser. men erfaringa sier som så at hvis det hadde vært mere vind hadde jeg ikke skutt på den.

skutt med 300 winchester magnum med 145 grs partizan i 1000 m/s

 

404968_10150766926760200_554725199_12391280_2115017359_n.jpg

Weatherby Mark V i 300 winchester magnum med div utstyr (lyddemperen er bare med der er til mauseren min)

 

294263_10150450503455200_554725199_11069781_151321742_n.jpg

Winchester xp3 comp i 12/89

 

168008_10150166045390200_554725199_8521165_5986889_n.jpg

Mauser M98 i 6.5x55

 

420064_10150865222220200_554725199_12695970_221908792_n.jpg

Weatherbyen i riktig omgivelser :)

 

419064_10150865224340200_554725199_12695973_160161480_n.jpg

litt langt å skyte. drøye 3 kilometer dit i luftlinje

Link to comment
Share on other sites

432205_10150867865415200_554725199_12705437_1538357742_n.jpg

jaja da har jeg vært ute med en kompis og han som egentlig skulle skyte hadde jeg planlagt.

vi gikk ut ved 12 tida og skulle til et jorde den har lett for å drive med da vi kom oss til det jordet så fikk vi høre en rev som skrek på et helt annet jordet med skiløype på. jeg sa til han at vi skulle ta en relativt rask forflyttning noe vi gjorde, 300m rask jogging og stille å faktisk. da vi kom fram lokket jeg i 10-15 min men ingen respons da sa han vi venter et kvarter til og ser om den kommer. 5 min etter at han sa det så fikk jeg se en skygge komme oppover ved noen busker ved ei grøft på jordet så jeg ba han gjøre seg klar, men han fikk ikke noe tak på den så jeg skrudde meg opp på rundt 8x forstøring og siktet, den satte seg ned og jeg ventet i 30 sek da gjorde den en bevegelse jeg vet ikke helt hva den gjorde men da klemte jeg av for da fikk jeg godt tak på den. den ble pusjet ca 1m rett bakover fra der den stod og der lå den, jeg tok et rask ladegrep og satt i 2 min til før vi gikk fram. reven var totalvrak kan man si så 150 grs accubond fungerte som jeg ville i 300 winchester magnumen :lol: kula vil nok bli min favoritt til rev frammover tror jeg i og med at mer knall og fall effekt har jeg ikke sett før :) godt fornøyd i og med at jeg bomskøyt på en rev forrige helg :evil:

Link to comment
Share on other sites

Artig Peder! Smakte du virkelig på ekornet! :shock:

Bare skriv ned alle erfaringene du gjør deg, jeg gjorde det samme I din alder, og de kan komme til nytte. Nå er det en mannsalder siden jeg var så ung, men man lærer noe nytt hele tiden. Nå er jeg æresmedlem I teflonhjerneklubben, men jakterfaringene klarer jeg å lagre I "harddisken".

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

kan litt latin ja men ikke så mye...

 

et lite referat fra brettningsdalsturen

 

rettningsdalen tur referatet

 

14 mars.

Vi pakket bilene og dro oppover mot brettningsdalen

Da vi kom fram var det å pakke ut og fordele fellesutstyret vi hadde med (telt, lavvo,snøspader,vannkanner, osv.) jeg hadde nesten alle spadene pluss 1 telt på sekken min, jeg trakk en pulk. Pulkene pakket vi på vannkanner tomme sådan, lavvo’n, lavvo stang, lavvo ovn, plater til stormkjøkken og litt div andre ting

Vi skulle 4 km inn i fjellet og i starten av dalen, noe som var greit for VG1 og VG2 Naturviter.

Vi skulle bytte på å dra pulk på vg1 noe som ikke helt fungerte da det var en del som ikke gadd å trekke pulk pga, for sliten,vond sekk,vondt i beina osv slike unnskyldninger der var det folk kom med.

Vi unngikk å spørre de som hadde dratt pulk pga at dem hadde gjort sitt og skulle få slappe av, men derimot tok vg2 et tak g hjalp oss som dro pulka og var slitne så vi fikk slappe av, derrav noe vg1 naturvitere må jobbe mer med

Da vi var fremme der vi skulle slå leir var det å speide og gå litt rundt så vi kunne finne en plass hvor vi fikk ly for vinden som skulle komme dagen etterpå, vi valgte en plass jeg er litt imot pga at det mange ikke tenker på er at vi la oss i den største kuldegropa som man kan finne når man er på fjellet og det er nederst i dalen, vi skulle ha lagt oss til litt høyere opp i fjellsiden og heller fått gravd til en levegg for vinden istellefor men men folk får gjøre sine valg.

Da vi skulle sette opp telt var det å beintråkke først for å få et godt bærelag og så tråkke med skia etterpå for å få det jevnt noe som var ei enkel oppgave, og så sette opp teltet for så å grave ei kuldegrop ved inngangen til teltet for at da var en plass kulda stoppet opp og det kunne la sekker og sko være igjen der. Problemet var at skoa til folk klaka når dem stod der.

Jeg grov meg det mange vil kalle ei kuldegrop som jeg trakk en fjellduk over gropa og grov til slik at kulda stoppet ved inngangen slik at den ikke skulle komme inn i gropa mi. Sekken ble brukt som sperre for kulda noe som fungerte ypperlig der jeg lå, hadde det godt og varmt den natta nesten for varmt men ble fuktig merket jeg på morgenen når det det drøpp i skallen på meg noe som ble ganske så irriterende.¨

15.03.2012

Da jeg krøp ut av «furtegropa» mi så var det som å slå på en bryter jeg våknet relativt fort da det var kaldt ute og da var det p skifte klær en rask sak kan man si. Vi spiste frokost og ble 1t etter skjema men det gikk bra.

Da gikk vi igjennom litt om snøskredfare og der er grensa 20 grader er du over 20 grader så må du gå lengre unna så du får under 20 grader opp til fjellet, vi lærte å bruke kompasset til å beregne hvor mange grader en bakke var også, samt vi grov ei grop som vi skulle sjekke snølaget i (snøsprofil) og mye å lære der om hvordan man sjekker det.

2-2.5m dyp var maks den skulle være og litt brei og lang slik at man kunne bevege seg litt nedi den.

Deretter var det å sjekke de forskjellige snølagene. Snøen kan være annerledes bare 25m lenger unna den snøprofilen du lager men du lærer fort mye hvis du driver litt med det.

 

vi lekte oss litt og hadde det artig med hopping og litt hurtigkjøring med natoplank(treski som forsvaret har) og litt annet div.

vi koste oss veldig og gravde en levegg for vinden som var, det var så si ingen vind der vi satt bak leveggen men gikk du forran leveggen så var det bra med vind der. Vi spiste og storkoste oss, så var det å gå og måle litt grader på hellinger og bakker noe som kom seg fort. Det var egentlig enkelt ved bruk av kompass, er litt vanskelig å beskrive hvordan man gjør det men enkelt å vise i praksis. Da vi var ferdig med det gikk vi videre til å gå til campen våres og lette etter ved noe vi fant rikelig med der vi var i hvert fall :) så det var ikke det vanskeligste, verre var det med bålet men vi fikk fyr i det tilslutt og var godt og varmt der. Da hadde vi litt skrøner og historier den kvelden før alle la seg untatt 3 stk, Jeg (Peder) Lars og Benny (benjamin) vi var oppe litt lenger og slappet av og fortalte litt historier og diskuterte litt bare for morroskyld, jeg og Lars hørte noe vi ikke var sikre på var men fant fort ut at det var en hund, vi tenkte hund nå er det folk ute på denne tida (2230 omtrent) så vi lyttet og hørte tilsutt hørte vi folk og ski, vi tenkte at dette kunne bli artig, vi stod og lyttet litt lengre da vi hørte at dem var nærme plystret vi da vi hørte det var noen damer så vi plystret enda mer, da dem kom til oss så ble det en artig prat, dem skulle til Brettningsdalsbua noe som var litt lengre opp for oss. Ho ene hadde solørdialekt mens ho andre virket til å komme fra Folldalen noe som var litt lengre nord for oss men ikke veldig, vi pratet rundt kvarter 20- min før dem dro videre og vi gikk og la oss. Noe Per-Ola Carlsson har ledd mye av var en kommentar jeg kom med under den samtala da han lurte på hva som skjedde så ropte jeg til han «PO du er for gammal du nå» den har han ledd mye av sa han.

Jeg pakket sammen og lå i telt med Benny den siste natta noe som var bedre tror jeg en å ligge i gropa mi.

 

16.03.2012

 

Vi startet dagen litt før 0700 og pakket og gjorde oss klare til avreise 0900 noe som gikk helt fint men var mange som hadde problemer med å få på seg skoa da dem var veldig klaka pga veldig kaldt ute den natta noe jeg er glad for at jeg lå i telt den natta også.

På morgenkvisten så våknet jeg av at rypene spilte i skumringen og var veldig fint å våkne til, langt imellom jeg hører noe slikt. Da vi alle hadde våknet så stod vi opp og varmet litt og latet vannet litt. Da vi hadde spist ferdig og pakket teltene kom Glenn og Pål og resten av kompaniet som hadde ligget i snøhule den natta noe dem syns var godt og varmt.

Da vi hadde sjekket og ryddet etter oss (sporfri ferdsel) så dro vi til bilene som var parkert ved bommen til Imsdalen, veldig fin natur der noe jeg kan si og lærte en del samt mye jeg kan ifra før.

 

Konklusjonen er at vg1 naturviter må trå til litt mer og vise mere samhold og hjelpe andre hvis dem trenger hjelp og ikke «tenke» bare på seg «selv»

Jeg har gått til investering på ny sekk som skal passe til alt det der av turer etter den turen, lånte en sekk fra forsvaret denne gangen Norrøna Parraranger 125 L noe som var passelig stor sekk men jeg gikk for en Bergans Powerframe som jeg syns er litt bedre en den parrarangeren da den er litt lang men egentlig helt grei da, det parrarangeren slår powerframen i er at den er lang og akk passelig bredde på den noe powerframen ikke helt har den er kortere men litt bredere, den kan hjerne være litt lengre men plusset med den er at man får tak i mye ekstra utstyr til den og at den er molle designet.

Sølvteip skal være med på alle turene mine heretter hvis noe ryker er det greit å ha litt sølvteip omhender.

 

Sko så er det gode sko og gå i og ikke for stive da det kan være litt ulendt å være i slike terreng som fjellskog/fjell og samtidig passe på at skoa er gått inn før du går ut på slike turer der.

 

Ang teltplass så er jeg uenig i plassen vi valgte da det er den største kuldegropa man kunne finne (nederst i en dal) da vi skulle ha lagt oss høyere opp i høyden så hadde vi hatt det enda varmere, kan fort være 5-6 graders forskjell på noen få høydemetere. Men ellers var det riktig tenkt for vind sin del.

 

Ang klær så er det viktig å ha et sett man er i bevegelse i og et man sover i for å ha ett som alltid er tørt og ha noe vindtette klær er en stor fordel når man er på fjellet noe som egentlig er viktig okkusom. Da er det ikke det billigste man finner av klær som er best, gå litt opp i prisklassa gjerne middelprisklassa eller topp prisklassa så får du noe som du vil være fornøyd med og som holder, jeg holder meg til Jahitijakt og Hærkela klær jahitijakt er i middels klasse prisen og hærkela klea er i topprisklassa noe som også kan svi i lommeboka men du skal ikke tenke på prisen tenk på det som ei investering i livet ditt og helsa de,

 

Ellers av utstyr burde du utstyre deg med en spade,kniv,øks og sag.

Noe annet som er viktig er fjellduk og vindduk noe som kan hjelpe deg betraktelig hvis du blir sittendes fast i snøføyka samtidig husk å ha med deg førstehjelpsutstyr og en mobil i tilfelle nødstilfelle.

 

Noe annet som kan være viktig er å ha litt kunnskap om kart og kompass da GPS’n kan svikte deg(gå tom for strøm,ødelegges osv) så derfor ta deg et lite kurs i kart og kompass før du skal ut på noen slike turer.

 

Telt så er det greit å ha et telt som er litt stort men ikke for stort for da blir det fort kaldt og det er noe du ikke vil oppleve, da det ikke er noe gøy.

 

Å gå utenfor oppkjørt løype da man er flere skal en gå forran og tråkke opp litt løype og før han peser ut så skal han ta å gå ut av løypa og stå og vente til den bakerste har passert og så kan han gå i løypa igjen og slik skal det gå på rundgang slik at alle ikke blir for slitne.

 

Når du kommer til samhold så burde man kunne prate med alle og hjelpe til med noe uten å spørre om man trenger hjelp og trå til i viktige situasjoner og hjelpe til ev veilede folk. Ta også å å samle alle i en ring slik at alle ser hverandre samt at da kan man ta opp viktig saker og ta referat fra div ting, samhold er også viktig for sikkerheta for alle hvis noe skulle skje.

 

Sikkerhet er noe alle må gå igjennom før dem skal på tur og ta en risikoanalyse også som innebærer å gå igjennom alt som kan gå galt og farlige ting, snøskredkurs kan være en viktig ting å gå igjennom hvis du skal på fjellet på vinterstid.

 

Noe gruppa våres på vg1 naturviter manglet var samhold på turen opp til leiren der de som dro pulk trengte å bytte så en annen dro pulk da ble det litt mye klaging og syting for at dem hadde nok med det dem hadde med seg og ikke orket og dra pulk og andre hadde for vonde sekker og dra ting med og andre igjen kunne ikke dra tungt pga at da orket dem ikke gjøre andre ting som å røyke for eks…. så dette er noe VG1 NATURVITER MÅ BLI BEDRE PÅ!!!!!!!!!!!!!!!!

Da tror jeg har fått med meg så si alt man skal ha med så da takker jeg for meg og ha en god påske

MVH

PederR

Link to comment
Share on other sites

552004_10150916736605200_554725199_12885707_769022788_n.jpg

 

Minken er tatt i felle denne uka her 2m ifra husveggen min :lol:

minken ble faktisk tatt søndagen da jeg dro ned til Sønsterud, pen mink og denne skal til utstopping etter at jeg har fått skuddpremie på den, nå har jeg igjen 1 mink eller enda flere hvis det dem har fått unger, dette var hannen av de to minkene jeg har sett rundt her.

tid er det minken føder unger igjen er det rundt månedskifte april/mai?

Link to comment
Share on other sites

409562_10150726279890200_554725199_12274598_442844173_n.jpg

fra ifjorvår da vi lette etter en av de gråhunda vi har på gården her, bikkja var borte i 5 dager og vi fikk kjørt oss ordentlig men samtidig fant vi en del kadavre fra ulven sin ferd. det kadaveret her er fra ei voksen elgku

 

aldri noe pent syn å finne igjen kadavere da jeg er med på å lete sau også, men er naturlig å finne igjen kadavere der det er rovdyr.

jeg er mot ulv og men syns fortsatt at ulven er et fasinerende dyr og samt spennende å lære om, jeg har også en del timer etter den for å spore så har litt erfaring derifra samt at jeg leser meg opp om fakta og krysser ting ihop og ser om det passer eller ikke.

 

374730_10150529956055200_554725199_11542603_1689545214_n.jpg

her er en artig krabat fra elgjakta 2011. krabaten var livlig og nysgjerrig :mrgreen: var en røyskatt, her i Trysil kaller vi den for kvittkatt.

den var ganske vandt med oss rundt koia da jeg klarte å komme 5 cm unna den og bildet ser dere at den er ganske så nærme kamera.

glad i mus var den også da vi så den opptil flere ganger om dagen med mus i kjeften :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

så driver vi med nå da noe som kalles for "damejakt"

det viser seg å være ganske så vanskelig og krevende :lol: spesielt det der da med tålmodighet ikke minst....

men man bare leter videre og ser om det dukker opp noe sålangt er det ikkeno særlig å finna :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

ble ikkeno referat fra konkurransen jeg var på nå.

men kan si at det gikk ikke så veldig bra egentlig.

 

Nå for tiden er det elgjakt som står i skallen på meg og har skutt en kalv selv i høst

391582_10151476310040200_842184148_n.jpg

den ble skutt etter ca 30 min inn i støkjinga. skutt på ca 120m med 200 grs swift aframe og kaliberet var 300 winmag.

hadde satt meg ca 1500 og hundefører var klar til start og jeg var ikke helt 100% sikker på om det var elg eller hva det var forran meg men valgte å holde kjeft. litt inn i støkjinga så fikk vi beskjed over radioen at det var et enslig dyr på vei mot linja, noe som viste seg å være en enslig ku som skal få gå som vi hadde bestemt oss for før jakta startet. etter det var enda bikkja het og han gikk litt på østsiden av åsen vi støkjet og da tilslutt kom han i 1 par andre spor som ledet mot meg, da han hadde skremt dem så var han ikkeno mer en 200m unna meg, jeg fikk først se kua og så kom kalven og dermed hoiet jeg så det holdt til kalven for å få den til å stoppe noe den ikke gjorde men bare sakket farten, dermed kom første smellen noe som ga den mersmak og ble relativt sjuk med en gang, men ble borte for meg i ca 1 sek men da kom det 1 skudd til i den lille glenna jeg hadde og da kom den ikke lengre for der gikk skuddet tverst igjennom bogen og bogkulene/bogbladet og dermed var den ferdig :)

min 5. elg og min 2. kalv og min 2 elg for Weatherbyen!

 

ps. revjakta går adundas her når det gjelder lokkejakt...

 

ellers har jeg jaktet litt med Jegern79 og Jegern78 denne høsten da etter hare noe jeg syns blir mer og mer artig for hver gang, jegern78 fikk høre sin første ordentlige revlos med russerstøveren Zippo, noe som var artig men ble ikke noen smell på reven pga ingen så den.

 

skal prøve å huske på å oppdatere her litt imellomtida jeg ikke jakter

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har jaktet elg hele høstferien og jeg fikk en okse på lokk 6 tagger.

 

hadde fått satt meg ned og startet å lokke litt smått med lokkinga og etter 15 min ca ser jeg oksen på en gruppe som er 750m unna meg og den går nedover mot meg og jeg hører den okker veldig høyt og en ubetydelig okselåt, Blodpumpa begynte å gå som halte møkk men klarte å få roet meg ned en del. etter 30 min venting hører jeg den enda bedre, jeg starter å lete med håndkikkerten å får se den 350m unna meg på ei myr, jeg 5 ganger til den og da kom den i full galopp og ganske klar til å få mus og eventuelt denge en motstander men han tok en feil da han stoppet opp på 74m og da fikk han 2 stk 13 grams swift aframe fra 300 winmag'n og den løp 30m før den snublet og falt, da var det talte min 6. elg og min 3. okse!

61432_10151494576170200_228828578_n.jpg

 

felte også 4 nøtteskriker og 1 skjør i høstferien med 300 winmag'n

522166_10151503667935200_1137130317_n.jpg

2 av dem var ikke egnet til å bli tatt bilde av da dem var verre og så verre ut en da dem blir skutt med v-max

Link to comment
Share on other sites

Igår var vi på jakt med skula.

Naturviter og Skogbruk skulle på elgjakt.

jeg gikk med hund som vanlig :)

3 hundeførere og 15 mann bak linjene som bråkte for å få elgen frammover 10 postkarer

 

vi fikk 2 kalver denne dagen og vi var godt fornøyd med det

 

536487_412948528772614_1785798810_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

ja blir en del turer i skauen ja.

men tror jeg har mer timer på treningsrommet i år en jeg har i skauen :oops:

trener en del boksing og styrke, må komme meg i form til vinteren og sommeren igjen :)

men imorgen bærer det til skogs igjen på jakt etter kua så da får man se hva man får om 300'n skal få lagt sin 4. elg i bakken eller ikke :)

skitt jakt til alle som skal på jakt imorgen og frammover!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg, Jegern78 og Jegern79 var ute idag med russerstøveren Kejo og jaget litt hare.

første slippet så fikk vi los på den såkalte"brattbakkeharran" som sagt så har navnet litt å si på den haren der :lol:

vi slapp og los ble det nesten med en gang, jeg ble for sein til å komme meg på post så haren hadde allerede krysset veien da jeg kom meg på post men til gjengjeld så var jeg jo midt i smørøyet med haren og losen da den passerte meg 2 ganger til og jeg så den ikke i det hele tatt pga jeg så feil vei 1. ganga den passerte meg og 2. ganga den passerte meg så kom den for tett så jeg så ikke den da heller, men etterhvert turet losen nedover og mot jegern79 som fikk litt av en opplevelse med haren da den ikke kom der den skulle, men han falt da med et velrettet skudd av jegern79. det er nå snø i Trysil så er litt lettere å jage rev med en annen russerstøver som er med på revlaget, Kejo er mer harespesialist så han er harehund og faktisk så går det ikke så fort som folk skal ha det til :)

552173_10151528826975200_958865885_n.jpg

 

Skitt jakt folkens MVH PederR

Link to comment
Share on other sites

Det kan være en hund, ett tre, ett troll, Paven, Elvis, PederR, den Hellige Gral, den grønne diamant, den sjette sans.. eller for å være filosofisk; selve meninga med livet.

Uten tilgang til Hollywood's bilderedigeringsprogram, tror jeg svært få kan si med sikkerhet hva det er.

 

Men det er likevel morro med en liten quiz PederR ;) ..jeg vil gjerne vite fasiten nå i allefall.

Link to comment
Share on other sites

Rart med minner fra jakt og skyting. For 33 år siden kjøpte jeg meg min første hagle, enkeltløpet Star-hagle kaliber 16-70.

Da børsa var i min eie var innkjøp av ammo neste. Landhandleriet i bygden var rett plass og etter å ha sett og studert all ammunisjonen de hadde falt valget på Rotteweil Weidemanns heil-)Du som hagla sparket da jeg brente av første skuddet.

Etterpå var det mange ensomme stunde i skogen på harejakt og storfuggeljakt. Året etter Ryper.

Skulle gjerne hatt opp att mange av disse stundene i en tid der det nok var litt mere enkelt å være jeger. Ikke minst kaffebålet som var en selvfølge.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

PederR, du er jo reine Jacob B. Bull. Du har vel hørt om ham. Storforfatteren fra Rendalen som skrev vesleblakken bla. Han skrev jo alle bøkene sine om og fra Rendalen. Du gjør det samme, men fra ditt område. Morsomt. Artig at du er så engasjert. Jeg har sagt det før, du blir en storjeger med tia :D .

Link to comment
Share on other sites

Takker graahund, jeg trives i skogen og begynner å få litt erfaringer med viltet. men langt fra den samme som dere som har jaktet en stund :)

blir mere erfaringer med tida bare jeg er ferdig med skola og førstegangstjenesten så jeg får begynt å spore en del og lære mer om dyras oppførsel og hvordan dem går rundt i terrenget (enda ikke helt kjent med alle plassene dyra holder til på noen av terrengene jeg jakter på)

Link to comment
Share on other sites

hei peder. Jeg er 20 år fra oslo, har jaktet 4 år ii trysil nå, og har et eksklusivt fugle terreng på ca 10000 mål litt sør for nybergsund. er der veldig ofte i og med jeg har hytte på trysilfjellet. hadde vært morsomt å jakte med deg engang, tror jeg tar turen opp neste helg for toppjakt hvis forholdene ligger til rette for det. hadde vært morsomt å lage et nettverk der oppe, lurer derfor på om du vil være med på jakt til neste helg :-) MVH Martin Bakke

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

blitt dårlig med redigering nå i det siste og egentlig helt glemt av det :oops:

men nå for tida står det mye boksing og mma trening i hue på meg men idag ble det litt annet og tenke på.

kom ei ny rifle idag som det skal skytes en del med og samtidig skal det lades litt til 300 winmag'n min i helga.

530881_10151595234365200_1659703539_n.jpg

lillebroren til 300 winmag'n min, kaliber vil komme etterhvert hvis dere ikke klarer å gjette det da :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...