Jump to content

Swarovski Z5 3.5-18x44 ?


jamez

Recommended Posts

Jeg kjøpte et slik sikte med BT i høst. Primert til småvilt og trening på litt lengre hold, dagtid.

Argumentene for kjøpet var lav vekt, god forstørelse og BT.

Har jaktet litt ryper med det nå i vinter og skutt inn BT ut til 400m (verifisert).

Siktet svarer absolutt til forventningene, skarp og med et fint tråkors jeg synes passer bra til små mål.

BT gjør at det er raskt å stille inn til rett hold, og 0-stopp får den enkel å få tilbake til "100 meter" instillingen.

Bakdelen med dette siktet til praktisk jakt er all "rattingen". Er det stilt på 8x og paralaksen til ca 100 meter så ser du ingenting i den om du kommer over en rype på 15-20 meter. Da må paralakse til minimum og forstørelse ned på 3,5 før du kan skyte. For meg er det litt forberedelse og øving til langholdsskyting, men for de som skal ha et rent jaktsikte er kanskje en Z3 i passe forstørelse bedre?

Link to comment
Share on other sites

Flott! Takk for svar iKnut.

Høres egentlig ut akkurat som jeg tenkte meg - helt ypperlig.

den har jo så å si alle fordelene som 3-10x42'en har, men som du sier mtp trening på lengre hold har den i tillegg fordel med både ekstra forstørrelse, parallaksejustering og BT...på bekostning av litt lengre kikkert, 90gram ekstra vekt (og noen kroner ).

 

Z3 vil jo ha fast parallakse på 100m, så for rypa som du snakker om på 15-20meter sliter du jo minst like mye med en 3-10!

 

er vel bare å ha som vane å justere parallaksen og zoom til minste så man er klar når man går på seg en rype på kort hold...

Link to comment
Share on other sites

Hadde den hatt cm-knepp, så...

 

er så altfor mange kikkerter som har moa-knepp...

litt merkelig for virker jo til å være mange i usa også som foretrekker mil/cm...

 

men om man bruker klikktabell eller BT så har det jo ikke såå mye å si for et sikte man bruker mest til jakt...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...