Jump to content

hannhund "beskytter" valp med og knurre når noen nærmer seg.


pirkaa

Recommended Posts

Hei. Har en 5 år gammel dachs hanne, denne har hele tiden vært veldig til og passe på små barn. Hvis vi har barn på besøk så fotfølger han dem og legger seg ved siden av dem og hvis noen voksne går bort til dem så knurrer han (har også gjort det mot oss som eier han) han har da blitt fjernet.

 

Nå har vi fått en 8 uker gammel valp og nå er han sånn ovenfor den att hvis valpen legger seg til og sove så legger han seg ved siden av og knurrer hvis vi klapper valpen, hvis de driver og leker så gjør det ingenting om vi klapper eller løfter opp valpen. kun når den har lagt seg. går valpen inn i buret så legger han seg foran den i åpningen og "passer" på. Noen gode tips for og få plukket vekk dette? Er redd dette kan smitte over på valpen så den også blir sånn. Etter valpen kom så har han fotfulgt den hele tiden. Valpen har vært her to dager.

Link to comment
Share on other sites

Dette er vokting og en skikkelig uting. Det må du for all del ikke la bikkja fortsette med. Fjern dachsen og be den holde seg unna valpen når den sover; det er DU som skal bestemme hva som skal skje med valpen - ikke dachsen.

 

Den "beskytter" ikke - det er mer voktetendenser og det vil kunne utvikle seg veldig negativt jo lenger den får styre på. Det styrker bare egoet dersom dere lar den holde på; og en vakker dag ender det med mer enn knurring. Hva hvis en unge kommer bort og får et jafs i ansiktet?

 

Jeg tolererer overhodet ingen vokting hos ei bikkje. Ene polaren min hadde slike tendenser om det var ei leke/tyggebein osv som den kunne passe på - det ble plukket raskt av henne.

Link to comment
Share on other sites

I så fall er det unormal oppførsel om den tror at det er ungen sin. Den knurrer jo når folk nærmer seg! Det gjør ingen normal tispemor i alle fall.

 

Jeg mener fortsatt at dette er vokting og en uting - den gjør jo det samme overfor menneskebarn.... knurrer. Og DET er totalt uakseptabelt i min bok.

Link to comment
Share on other sites

I så fall er det unormal oppførsel om den tror at det er ungen sin. Den knurrer jo når folk nærmer seg! Det gjør ingen normal tispemor i alle fall.

 

Jeg mener fortsatt at dette er vokting og en uting - den gjør jo det samme overfor menneskebarn.... knurrer. Og DET er totalt uakseptabelt i min bok.

 

Den knurrer ikke ovenfor meneskebarn. Den legger seg ved barna og knurrer hvis voksne går bort til barna. der er det sånn att det er unger opp til ca 10-12 år den oppfører seg sånn. eldre barn er ikke inntresante.

 

tar han nå konsekvent når han gir lyd fra seg og har han inn i buret sitt så er han der til valpen våkner igjen, da er det null problem. Hvem som helst kan da løfte og klappe valpen uten en lyd, skjer som sagt kun når valpen har lagt seg og sovnet. og spesielt hvis den ligger i buret sitt. (de har vært sitt bur)

Link to comment
Share on other sites

jeg hadde, som jaktlykke sier slått hard ned på det, både ang valpen og barn.. hadde min hund jort det, hadde jeg klppa tak inn og gjort han godt forståt med at det der er overhodet ikke er akseptabelt.. dereter gjort krav på valpen med og løfta den opp, eller klappet den.. samme med barn, kansje ikke klappet barnet på samme vis som med valpen da ;D

Link to comment
Share on other sites

...Den knurrer ikke ovenfor meneskebarn. Den legger seg ved barna og knurrer hvis voksne går bort til barna.

Det var det jeg mente - at den knurrer når noen nærmer seg ungene. Er det OK oppførsel? Den sier i klartekst at "hold deg vekk ellers smeller det".

 

Hadde min hund knurra overfor meg eller noen andre fordi den passa på noe som den overhodet ikke skal legge seg oppi så hadde den fått klar melding om det der tåles ikke. Det skal ikke være et tema overhodet!

 

Hva gjør du når bikkja knurrer? Den får tydeligvis ikke klar noe beskjed om at det der er uakseptabelt.

Link to comment
Share on other sites

Den knurrer ikke ovenfor meneskebarn. Den legger seg ved barna og knurrer hvis voksne går bort til barna. der er det sånn att det er unger opp til ca 10-12 år den oppfører seg sånn. eldre barn er ikke inntresante.

 

Det der er en smule spesielt. Utgangspunktet er ikke helt uvanlig, hunder oppfører seg ofte anderledes ovenfor barn og ofte beskyttende. Det er det ikke noe galt med, men å vokte de mot voksne? Merkelig.

Link to comment
Share on other sites

...Den knurrer ikke ovenfor meneskebarn. Den legger seg ved barna og knurrer hvis voksne går bort til barna.

Det var det jeg mente - at den knurrer når noen nærmer seg ungene. Er det OK oppførsel? Den sier i klartekst at "hold deg vekk ellers smeller det".

 

Hadde min hund knurra overfor meg eller noen andre fordi den passa på noe som den overhodet ikke skal legge seg oppi så hadde den fått klar melding om det der tåles ikke. Det skal ikke være et tema overhodet!

 

Hva gjør du når bikkja knurrer? Den får tydeligvis ikke klar noe beskjed om at det der er uakseptabelt.

 

Den blir tatt i nakeskinnet og får ett høyt NEIII og så blir den bært i nakkeskinnet inn i buret sitt.

Link to comment
Share on other sites

Veldig enig med jaktlykke her. Dette er en uting og må lukes ut så fort som mulig. En tommelfingerregel er at jo tidligere slike ting blir luket ut, jo mildere tiltak kan man komme unna med.

Det enkleste jeg ser for meg her er rett og slett å ikke la hunden fotfølge barn/valper i det hele tatt. Jeg liker ikke å bruke bur til slikt fordi man da ikke får innprentet poenget. Bruk heller bånd som du holder i og vær på vakt hver gang hunder begynner å fotfølge med øynene. Vær nær hunden, ikke 2m unna. Timing her er veldig viktig. En "hard hånd" i akkurat riktig øyeblikk er imho mye mer effektivt enn "kjefting og smelling" litt for sent. Husk at "raseri" fra din side funker dårlig, tenk deg helle hvilken straff en hund som gjør noe gærnt i en hundeflokk får. Der er det gjerne en kjapp og kontant "beskjed" som sitter som et skudd når noen driter seg ut hvor budskapet alltid er at "jeg er sjef her". Foruten å bli kvitt dette er det også et mål å ikke få en "øyetjener" dvs en som gjør som en vil når du ikke er til stedet.

Link to comment
Share on other sites

Dette må du få kontroll på før det skjer noko alvorleg.

Risikoen er at dachsen din på no fem år kløyver lepen til ein person.

Det skjer fort. Dette har me mange eksempel på.

 

I tråden er det komme fram klare og tydeleg signal,- dette må ikkje skje.

Her må du vera på vakt og jobba langsiktig.

I tillegg til det som er nemnt av gode forslag

ville eg teke kontakt med ein seriøs hundeskule

for at utanforståande sakkyndige skulle vurdera tilfellet og tiltak.

Link to comment
Share on other sites

ville eg teke kontakt med ein seriøs hundeskule for at utanforståande sakkyndige skulle vurdera tilfellet og tiltak.

 

Enig. Jeg vil tro det er håp for hunden, at den ikke er aggressiv (tvert i mot) mot barn er veldig positivt, det er det absolutt verste man kan ha i en hund. Ikke at det er greit å skade voksne, men vi tåler det langt bedre enn barn, spesielt fra en såpass liten hund. Man kan derfor legge terskelen litt høyere, men hadde denne adferden vært rettet mot barn hadde jeg neppe latt den leve.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror absolutt det er håp for hunden og jeg anser ikke dette som en overhengende "dødsdom" på noe måte. Dette er bare nok en ting man må ta tak i rett og slett. Personlig så har jeg ikke helt troa på å la andre fikse dette for seg. Er man sjef så er man sjef, nøkkelen her er å være til stedet. Framprovoser det gjerne ved å få hjelp fra andre med å komme med en passende valp. Vær proaktive rett og slett. Det er bedre å gjøre en feil enn å ikke gjøre noe i det hele tatt.

Et spørsmål jeg har er om hunden er mye alene for seg selv? Jeg må si at de beste hundene jeg har vært borti, de jeg har hatt direkte kjenskap inkl min og andres, er de som har vært veldig mye sammen med eieren fra tidlig alder. Bare den kontakten kan luke ut mye tullball og man får mye gratis. Voksne hunder kan godt være alene i lengre perioder men unghunder mener jeg bør være mye(mye som i alle helst alltid være med overalt) sammen med eieren.

 

Bare så det er sagt, min hund får ikke lov til å eie noe som helst, hverken mat eller leke. Jeg kan når som helst gå å ta maten eller leken bort uten så mye som en mine. I en hundeflokk kan lederhunden gjøre akkurat hva den vil. Jeg liker forøvrig Cesar Milans tankegang om å være lederen og mottoet: "vær først og fremst lederen".

 

Til sist, ikke "fillerist" hunden. Det er å vise raseri og funker egentlig ikke så effektivt som man skulle tro og imho klarer du ikke å se om hunden faktisk mottar poenget. Start med å være kort og konsis med et tydelig "nei" og klyping i siden(prøver hunden å bite når du klyper er det rett til nivå to ->) og holder det ikke er det er enklere å ta hunden i nakken og vipp hunden over og få han til å underkaste seg skikkelig. Tar det en time så holde hunden nede i en time, enkelt å greit. Poenget er at du er sjefen - alltid. Igjen, timing er alt. 2 sek for sent og toget har gått.

Link to comment
Share on other sites

Takker alle for svar.

 

Til sistemann: Nei den er ikke mye alene og har heller ikke vært det. Er nok en smule bortskjemt med og få ligge i senga om natta, dette er det bare den som gjør. Valpen ligger i bur på kjøkkenet om natta. Syns vell kanskje att det har blitt litt bedre, den fotfølger ikke valpen så mye lenger. Nå Kan den faktisk gå unna den og legge seg selv om valpen leker på gulvet. Virker som den ikke er like inntressant som med en gang. Ser faktisk ut som att det kan ha hjulpet litt med alle turene den har fått inn i buret når den har gitt lyd. når det gjelder det med barn så har vi ikke fått terpet sånn på det siden de bare har vært her på besøk og når det har skjedd så har den blitt fjernet men så har det kanskje gått uker/mnd før neste gang det har vært små her. Ser ut til att det funker bedre nå som dette kan gjøres flere ganger. Virker som han begynner og ta hintet att sånn er dumt og gjøre. Så tror jeg fortsetter ei stund til og ser. En grunn til att valpen er litt mer uinntresant nå kan være att den er litt tøffere i leken og når de skarpe valpetennene blir satt i ørene så er det ikke så morro lenger. drever Valpen er nesten like stor (den andre er en langhåret kanindachs)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har sett resultater såpass fort burde det vel gå bra. Fikk bare en litt rar vibb av adferden, men det er sikkert bare meg.

 

Hvordan man tar tak i slikt blir litt avhengig av hunden. Vi hadde en schæfertispe av den virkelig myke typen, der var skuffelse det hardeste middelet som trengtes. Sa man "hvaaa" på den "jeg er ikke sint, bare veldig skuffet" måten så lå bikkja paddeflat, tror nesten det hadde vært snillere å slå :wink: Andre hunder har vært mer typen som trengte å få det banket inn med hammer.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg ikke påstå att det er ett resultat av hva jeg har gjort/gjør eller om det er det att valpen ikke er like "grom" lenger når den har begynt og dra den andre etter halen og bite den i ørene. Men uansett så er det resultatet som er avgjørende ikke hvorfor det ble sånn. :D:D

Link to comment
Share on other sites

Ja igjen, dette tror jeg du fint klarer å luke ut med litt tålmodighet og målbevisthet også i framtiden. Nå bruker ikke jeg bur til hunden annet enn på reiser men generelt så ville jeg kanskje vært litt forsiktig med å bruke buret som straff. Buret er vanligvis hundens "hjem" i hjemmet og en plass den kan gå til når det blir for mye "villie røre" som det ofte kan bli i et hjem med barn i osv.

For meg så høres hunden ut som en flott hund men som bare har mikset rollene litt. Tror ikke det er så veldig mye som skal til for å få dette til.

 

Bortskjemt hund? Hehe, joda den kjenner jeg til. Vår hund får lov til å ligge over alt inkl sengen. Har man hund så har man hund som jeg bruker å si.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Nå ser jeg at det har løst seg for dere da. Det er flott :) MEN... jeg vil bare si, at en skal være forsiktig med å straffe en hund som knurrer. Dette er hundens språk, og den kan oppfatte det slik at den blir straffet for å snakke. Dvs at den da slutter med å snakke og da får man ingen advarsel, da hugger den bare. Det er en felle som er lett å gå i og dermed får man en hund som glefser og som da mest trolig ikke får leve lengre.

 

Krev din rett, overse slik oppførsel og vis i ALLE sammenhenger at du er sjefen. Bare vær forsiktig med å straffe knurring, for det er tross alt en "talemåte" i hundeverden.

 

Mener JEG da ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...