Jump to content

Hvor mye faller kula i kulda? 22lr


Andreasv

Recommended Posts

Jeg var ute og testa salongen her i går. Sist jeg brukte den var i august (ja jeg veit det er alt for lenge sia). Det viste seg at treffpunktet hadde flytta seg 17 cm nedover fra forrige skyting. Samlingene var normale bare veldig lave. Sist jeg brukte våpenet var det sikkert ca 15 pluss i går var det 15 minus. Har kulda så mye å si, eller er det noe annet muffens her?

 

Våpenet er en salong av billig russisk kvalitet, men leverer ok samlinger og har vært stabil. Jeg har lyddemper på den. Siktet er en Nikon av relativ billig kvalitet den også. Ikke akkurat noe påkostet prosjekt, men har vært veldig stabil. Amunisjon jeg bruker er Federal champion. Erfaringsmessig ok i våpenet. Har sendt ut 500 stk av disse fra før. Avstanden var 50 meter, skutt på samme bane som sist.

 

Siden siste skyting har våpenet stått i våpenskapet, lyddemper har ikke vært montert. Det er ingen andre som har tilgang på våpenskapet og kunne rotet med siktet.

 

Spørmålet er vel så enkelt som at har kulda skylden, eller er det andre faktorer jeg må sjekke ut her? I såfall hva?

 

MVH

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Ingen tvil om at krutt-temperaturen er en vesentlig faktor. Husker fra min tid i førstegangstjenesten i artilleriet (155mm MFA, litt annet kaliber, men fysikken er den samme). Der var det alltid et termometer blandt kruttposene, og verdien herfra ble lagt inn i programmet for beregning av treffpunktet.

Link to comment
Share on other sites

Kulefall på hele 17 cm på 50 meters hold (fra 15 plussgrader - 15 minusgrader) høres smått utrolig ut. Skjøt inn min CZ 452 American .22LR i sommer, og var ute for ca. en måned siden i 10-15 minusgrader, skjøt ca. 10 skudd på en trestubbe før jeg la meg til og skjøt på blink (60 m). Treffpunktet var ikke forandret. Var ute en god stund med børsa og koseskjøt.

Link to comment
Share on other sites

22 lr påvirkes ofte mye av kaldt vær, siden kulene er satt inn med fett. Dette fettet blir hardt i kulda, og friksjonen i løpet blir stor. Har du veldig kort løp kan i teorien den økte friksjonen gi høyere trykk og mer fart, mens i de felste normale løpslengder fører det til at kula bremses mer enn i normale temperaturer. Får du tak i skiskytterammo har denne en annen type fett som ikke kleber i kulda, alternativt kan du vaske kuler og løp med rødsprit, men da vil det samle seg mer bly i løpet enn vanlig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...