Jump to content

Settedybde Accubond 308


lagopus

Recommended Posts

Jeg holder på å lade Nosler Accubond 150grs i 308W.

Jeg bruker VV N135 krutt og benytter ladninger gra 41-45grs slik det er oppgitt fra produsenten (Nosler).

Oppgitt COL er 71mm (2.810").

 

Ved en feil har jeg imidlertid klart å sette flere kuler så COL er 69,25mm. Dette er 1,75mm for langt ned. Heldigvis ble dette kun gjort med patroner ladet med startladninger (41grs).

 

Vil trykket påvirkes nevneverdig av settedybden når ladningen er såpass moderat?

Er det forsvarlig å avfyre disse eller bør jeg røske dem fra hverandre igjen?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Låner denne tråden litt...

 

Er fersk på dette og sliter litt med å forstå COL-begrepet versus dette med friflukt og kammerstørelse etc. Diverse litteratur påpeker viktigheten av å måle friflukt for å optimalisere presisjon...

 

Er det slik om man holder seg til kuleprodusentenes oppgitte COL, så vil man også styre unna at kula setter seg i bommene og dermed uønsket overtrykk?

 

Et annet kjapt spørsmål: om jeg har skrudd dien helt ned til hylseholderen og justert den litt tilbake. Har presset noen hylser og sliter med å bli enig med meg selv om jeg har bommet. Leser i ettertid at hylsa skal tilpasses det aktuelle kammeret.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...