Jump to content

Hylselengde på 9mm


Domino

Recommended Posts

Jeg finner ikke ladeboka mi, så jeg mangler noe data. Spesielt når det gjelder maks hylselengde og trimmelengde på 9mm Luger. Jeg vet jo at det er delte meninger om hvorvidt hylsetrimming er nødvendig, men jeg liker å gjøre hva jeg kan for at de ferdige patronene skal bli så like som mulig.

 

Så hva er maks hylselengde, og hva er trimmelengden?

 

Og... trimmer dere 9x19?

Link to comment
Share on other sites

8) Trimmer 9mm? Nix... De omlades og skytes slik de finnes på bana... Er jo bare engangsskutte

hylser uansett.. (Ikke OFTE å finne omladede hylser ENDA her iallefall...)

Er dog endel alu hylser som havner i grusen for tiden...... (De lar seg visst også lade om en gang sies det...)

Lengdene får andre svare på! (Myrvann-nivået i flaska er bekymringsfult LAVT nå...)

Link to comment
Share on other sites

har aldri trimma en autopistolhylse, de er jo som oftest for korte uansett.

rullekrympen i revolverpatroner er mer sensitiv for patronlengde enn taperkrympen vi bruker på autopistoler, jevnveggtykkelse i hylsene har mer å si.

hvis du skal ta det helt ut, er et alternativ å kjøpe 9x21 hylser, og trimme dem til kammeret i DIN pistol, da har du eliminert all "headspace"/patronspill.

barsto-pipa i 9x19 colten min har såpass kort kammer at det ikke er stort patonspill.

Erik Braaten skriver i ladeboken om en annen måte å løse "headspace" problemer i autopistol, å bruke en kule med så lang bæreflate at kula settes til null friflukt, da spiller det ikke noen rolle hvor lang hylsa er, sålenge kulene er like og satt til jevn dybde.

men dette er litt vanvittig å bruke så mye energi på- en god pistol bør takle normale hylser.

som nerdeprosjekt derimot, er det helt ypperlig!

Jeg ser poenget ditt. Får ta en og annen stikkprøve kanskje, men ellers la hylser være hylser. Selv om det for såvidt ikke tar mye tid å sjekke hylselengde med skyvelæret. Når jeg lader .32 S&W Long sjekker jeg jo rutinemessig lengden på alle hylsene.
Link to comment
Share on other sites

9x19 gidder jeg ikke lade lenger, den er for billig, trimmelengde på 18.9 høres rimelig ut da 9x19 ikke vokser noe særlig.

 

Det der med å trimme pistolpatroner har jeg et litt ambivalent forhold til. Jeg har fra tid til annen trimmet flettnye hylser for å sørge for at alle starter opp på samme lengde og fra tid til annen finner man hylser som lager litt spon.

 

Skal jeg være helt ærlig så er det minimalt med trimming og måling jeg gidder med pistolpatroner av normal trykk-klasse. For eksempel .45ACP ser ut til å avlide fra buler og sprekker lenge før de vokser seg så lange at "krymp" eller mating blir et problem. Hylsedjevelen vil også sørge for at det blir endel gjennomtrekk i hylselotene dine og gjør at du erstatter eldre hylser kort og godt fordi du ikke finner dem. Det forøvrig være lurt å være litt våken når det er snakk om mer kilne pistolpatroner som f.eks. 10mm Auto eller .357 Sig. Sistnevnte er et helvete å lade hvis den avviker det minste fra standard lengde og førstnevnte kan vokse en god del hvis du lader den slik det var ment den skulle lades.

 

Revolverpatroner type magnum (og når jeg sier magnum så mener jeg magnum) pleier jeg å passe litt bedre på. Her er det nødvendig å trimme litt av og til. Rullekrymp blir utrolig stygt når man har ulik lengde på hylsene. Lettere ladede revolverpatroner som f.eks .38 spl vokser ikke noe særlig med mindre du skyter overtrykksladninger eller har vært veldig uheldig med en hylselot. Så lenge du sjekker loten før du begynner å lade den er du som regel i boks her helt til hylsehoder eller hylsehalser begynner å gi seg.

 

Mine to cent

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...