Jump to content

parallax free?


nettsurf

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe meg kikkertsikte for første gang og leter etter kikkert i 8-12000,- klassen . Har lest på nettet til flere leverandører og ser det er mye forskjellig på markedet.

Men det er en ting jeg ikke skjønner.Hva betyr parallax free 100m ? Er det slik at på 100m og over så vil ikke retikkelen forflytte seg i forhold til blink om en beveger litt på hodet ? eller er det fra 0-100m?

Fint om noen vil forklare meg dette :) Og hvor mye har dette på treffbildet å utgjøre?

Link to comment
Share on other sites

Har vel ikke vært borti begrepet på vanlige kikkertsikter. Men jeg har en Aimpoint trødpunkt som er paralxefri. Det betyr at uansett hvor i siktet jeg ser den røde prikken så går kula dit den røde prikke ligger. Det er med andre ord ikke nødvendig å sentrere prikken i siktet for å treffe. Jeg kan tenke meg at det på et vanlig kikkertsikte betyr at på 100 meter eller lengere hold er det ikke nødvendig at trådkorset er sentrert i siktebildet for å treffe.......? Men som sagt har jeg ikke møt begrepet når det gjelder vanlige kikkertsikter.

Link to comment
Share on other sites

I optiske sikter som kikkertsikter er parallaxe denn tilsynelatende bevegelsen av retikkelet i forhold til målet når skytteren beveger hodet i lateralplanet bak siktet. (Opp-ned, høyre-venstre) da blir det en "feil" der retikelet (trådkorset) ikke ligger i siktets optiske akse.

 

Noen kikkertsikter har en parallaxekompenserende mekanisme som enkelt sagt består av et bevegelig optisk element som gjør at "målet" og retikkelet/trådkorset projiseres i det samme optiske planet. Kikkertsikter behøver ikke ha parallaxekompensasjon da de kan være permanent justert poå en fast avstand i henhold til forventet bruk. Typisk fast justering for sikter til jakt er 100 meter. dette gjør dem brukbare opp til ca 300 meter. Og det er skjelden man skyter vilt på mer enn 300 meter.

 

Dette var en rask oversettelse fra engelsk Wikipedia. Det betyr da at et kikkertsikte som er parallaxefritt på 100 meter er fast justert slik at retikkelet ( trådkorset ) ikke skal flytte seg i siktebildet om du beveger hodet litt far side til side eller opp og ned.

 

Det var ikke helt det samme som jeg antok i mitt første svar. Aimpointen har mao. et noe mer sofistikert system med speil.

Link to comment
Share on other sites

dette gjør dem brukbare opp til ca 300 meter.
Bare for å legge til. Problemet er vel så stort om du vil skyte på avstander under den paralaksefrie avstanden på 100m.

 

Innendørs på 10m er ikke et slikt sikte uten paralaksejustering brukbart. (ikke så ille med de minste forstørringene, men blir værre med stor forstørring)

Link to comment
Share on other sites

Meg selv,

Parallaksefeilen avhenger av hvor langt unna objektivets fokus retikkelet er. Siden det er større forskjell på 100m og 10m, enn det er på 100m og 190m, vil retikkelet komme j..li lang ut av fokus @10m og feilen kan bli stor. Tenk fokusering av kikkert, du må skru mer mellom 10 og 25m enn mellom 200 og 215.. .22LR rifler skyter mye oftere på 10-25m enn 30-06 og derav er det faktisk kaliberavhengig. På et vis.

 

Denne tråden drøfter dette: viewtopic.php?f=80&t=31178&p=350836&hilit=parallakse#p350836

 

Eller sitert, siden spørsmålet kommer om og om igjen.

 

- Siktet har null parallaksefeil (du kan flytte øyet uten at treffpunkt flytter) når objektivet fokuserer på retikkelet.

- Retikkelet er skarpt når okularet fokuserer på retikkelet

- Bildet er skarpt når objektivet og okularet fokuserer på samme punkt

- Og, når retikkelet er i punktet hvor objektiv og okular fokuserer er bildet OG retikkelet skarpt og kikkerten er "parallaksefri"

 

Objektivet vanligvis forhåndsinnstilt til å fokusere på retikkelet når objektet som observeres er 100m unna. Her er det mye til og fra på div. kikkerter. Er de billige og du har uflaks fokuserer ikke objektivet på retikkelet, helt nøyaktig, noen har øyne som kompenserer bedre enn andre

Okularet kan vanligvis vris ut og inn for å fokusere, dvs. enten på objektivets fokus, for å se målet skarpt, eller på retikkelet for å se dette skarpt...

På veldig kort hold vil ikke (ikke) objektivet fokusere på retikkelet og du kan ikke få både retikkel og mål skarpe samtidig - parallaksefeilen vil også kunne bli veldig stor.

 

Og her står omtrent det samme: http://en.wikipedia.org/wiki/Telescopic_sight

 

 

Feilen som kan oppstå er MYE større nærmere den avstanden siktet er parallaksefritt enn bortenfor. Det er i forhold til den presisjonen som kan oppnås. .22LR på 15m med et sikte som er PF på 100-200m og du skyter fort akkurat like dårlige samlinger som på 100m. På lange hold kan feilen bli 10talls centimeter, men på 700m kan det godt drukne i spredningen som er der av andre årsaker.

Har en for vane å se samme sted, ikke sentrert i kikkerten, så vil en få et treffpunktavvik på andre hold.

 

Typisk fast justering for sikter til jakt er 100 meter. dette gjør dem brukbare opp til ca 300 meter.

Dette er bare tøys, men man får en faktor til å ta hensyn til - det er (i rolig vær) ikke noe problem å treffe f.eks. ei 20x20cm plate på 500m hold hver eneste gang - med en vanlig 2.5-10x42. Men det er litt lettere med en 4-16 og parallaksejustering,

 

Poenget er stort sett å være oppmerksom på det, så en kan holde øyet sentrert i kikkerten hele tiden.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...