Jump to content

Problemer med Meopta R1 3-12x56 RD


Bukken67

Recommended Posts

Hei!

Vet ikke om problemet kommer så godt fram av bildet, men det ser ut som det har kommet en hel del med rusk og rask inne i kikkerten min, hvis jeg holder øyet en 20-30 cm fra kikkerten og beveger hode fra side til side så beveger flekkene seg etter lysringen som dannes i kikkerten.

Vet ikke om jeg har forklart dette forståelig :oops: , men for meg så virker det som sagt at disse ruskene er inne i selve kikkerten (har pussa linsene ja :) ).

Noen som har peiling på dette eller som har erfart noe lignende?

 

64gpzl.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei! Har samme problem med min Meopta. Kikkerten min var montert på en kombi som jeg kjøpte brukt. Det viste seg at kikkerten var importert, så jeg fikk ingen reklamasjon på den her til lands. Bortsett fra ruskene så funker kikkerten som den skal, så jeg har ikke tatt meg bryet med å få reklamasjon fra der den ble kjøpt.

I tillegg så er det små prikker som ligner på vannpærler inne i kikkerten min. Kjenner flere som har samme problemet. Jeg tror (påstår ikke) at dette er vanlig i de fleste Meopta. Se igjennom kikkerten din mot ei lampe. Flytt kikkerten litt til siden til det blir helt svart inne i kikkerten. Da blir jeg ikke overrasket om du ser en "stjernehimmel" av små pærler. (Synes foresten at jeg kan se det på bildet du har lagt ved også.) Har blitt fortalt at dette skyldes en olje som benyttes under monteringen av kikkerten, som etterhvert blir synlig som små pærler inne i kikkerten.

Om rusket skyldes samme problemet vet jeg ikke. På kikkerten min er det et lite merke som skyldes at børsa den sto på falt mot en stol når den sto mot en vegg. Rusket har blitt synlig i ettertid, men har en misstanke om at det er noe av belegget inne i kikkerten som har løsnet i forbindelse med fallet. Kan selvfølgelig ikke klandre produsenten for det, men jeg synes at jeg har hørt og sett litt for mange tilfeller om pærler til at jeg handler en Meopta igjenn.

Link to comment
Share on other sites

Hmm! Kan vel se antydninger til slike dråper du snakker om, men det ser jeg ikke på som noe problem, men det store rusket som ligger mot sentrum av kikkerten ligger slik til at det kommer nesten midt i siktelinja slik at når jeg sikter på ”vanlig vis” så blir det som en grå sky rundt prikken, j….. irriterende.

Har vel brukt rifla på normalt vis verken mer eller mindre, så hvis det er et belegg inne i kikkerten som løsner så må da dette være en produksjonsfeil.

 

Kikkerten er for øvrig nøyaktig 3 år gammel og kjøpt hos Big5.no på Steinkjer, noen som vet om dette firmaet eksisterer? Har forsøkt og søke litt på nettet men det ser ut til at nettbutikken ikke eksisterer lenger, noen som har noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Vaabehuset Nygård er importør av Meopta. Kommer kikkerten derfra, er det bare å sende den dit, så får du ny. Kommer den derimot via andre kanaler, ala`egen import, må kikkerten tilbake til det landet den var solgt som ny. Iflg Vaabenhuset har de ikke levert kikkerter til Big5.

 

Meopta fabrikken dekker garanti kun i det landet de har eksportert kikkerten til. Dvs en kikkert levert til USA, har garanti kun i USA. Kikkerter solgt til Tyskland(Frankonia), har garanti kun i Tyskland.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...