Jump to content

Vekt og pakking på jakt reiser.


TH1

Recommended Posts

Jeg skal til Afrika i sommer og har begynt å tenke på hva jeg skal ha med og hvordan det skal fraktes.

 

Koffert til kikkertsikte, håndkikkert, sluttstykke og ammo.

http://www.clasohlson.no/Product/Produc ... =164744420" target="_blank" target="_blank

Til riflen har jeg en pelicase 1750.

Så blir det jakt støvler, 1 bukse,1 shorts,litt undertøy og sokker, osv.

 

Begynner å bli litt små bekymret for at jeg ender opp med masse overvekt.

Har ikke begynt å veie ennå, men egen vekt på våpen, utstyr og kofferter ligger nærmere 20kg nå.

 

Hvordan pakker dere dyr optikk og annet som skal være med på jakttur i utlandet?

Hvor mye og ofte har dere endt opp med å betale overvekt?

 

Edit lagt til Tilleggs spørsmål:

Hvilkne reise og eller verdi forsikringer bruker dere/anbefales?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det har vært 20 kgs grense på kolli utenom handbagasje når jeg har vært på jakt i tsjekkia. 10 kg på håndbagasje (som jeg bruker å utnytte til fulle) Bruker en stor bergans sekk til hoved bagasje da den i seg selv veier mindre en den letteste kofferten jeg hadde til disposisjon sist jeg reiste.

 

kikkerten lar jeg stå på rifla, har enda ikke skjedd no gærnt på den måten.

 

Har betalt 100 kr i overvekt per kilo.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke 10 kg grense på våpenkoffert? Det er kanskje hvis den kommer i tillegg til vanlig bagasje? Poacher sin løsning ser veldig gjennomtenkt og fin ut.

 

Jeg har reist med en koffert og våpenkoffert i tillegg. Det går greit, men det er sikkert lurt å betale for en ekstra koffert iom at det alltid blir med noen ekstra duppeditter hjem....

Link to comment
Share on other sites

Når du har Peli 1750, så maxer du den til maxvekt. Hvorfor har du egen koffert til kikkertsikte og håndkikkert?

Selv har jeg Storm i3100 hvor jeg har skjært ut til div. Se link: Storm i3100

 

Har i etterkant skjært ut enda mer for å få plass til håndkikkert og div. Sist veide den inn på 19.8kg

 

Grunnen til at jeg har en koffert til var fordi jeg trengte noe låsbart til ammo (culling tur så blir tatt med en del). Ville og ha noe skikkelig å pakke sluttstykke (blaser) i. Da det var plass tenkte jeg det greit å ha håndkikkert og kikkertsikte pakket der og. Liker ikke tanken på å ha verdier for 45000kr i en koffert.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg kun erfaringer med reise til Skottland med våpen. Rifle, kikkert, håndkikkert, tofot, kniv osv. blir pakket i solid låsbar våpenkoffert. Sluttstykke og ammunisjon er pakket i en liten låsbar alukoffert som tok liten plass i bagasjen, for sikkerhets skyld siden noen flyplasser kan kreve at ammunisjon som medbringes tilbake skal være låst ned.. Våpenkofferten ble ganske tung, men betalte ikke noe ekstra noen veier, da jeg hadde meldt fra om at jeg kom til å medbringe våpen på forhånd. Hovedbagasje veide ikke over 20 kg. Flyselskapet var Widerøe alle ganger.

 

Eide

Link to comment
Share on other sites

Jeg har den beste reiseforsikringen mitt selskap har å tilby. Tror man kan være lur å spare på mye annet rart, men at det er klokt å ha en skikkelig forsikring i ryggen spesielt når man reiser til land hvor det ikke er et like gode statlige helse/behandlings tilbud som vi er vant med i norge. Er som regel mye bra i det store utland men mye er private sykehus/legekontor som er type dyrt hvis du ikke har et skikkelig forsikrings kort du kan vifte med.

Kan være greit å sjekke hvor mye og hva slags type skader/tap din reiseforsikring dekker. Man har jo til tider ganske dyrt utstyr med seg når man drar på jakt turer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har stort sett endt opp med å betale ekstra fee for våpenkofferten. Min koffert med 2 våpen veier 19kg. Dette har de tatt ca 70 euro for pr vei.

 

Dyre kikkerter må (bør) du ha i håndbagasje. (sikte til våpen tror jeg ikke du kan ha i håndbagasjen).

 

Jeg har mange dårlige erfaringer med Johannesburg og tyveri fra innsjekket bagasje.......

 

Lassse

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...