Jump to content

Kortholdsjakt!


pejo

Recommended Posts

Sitt godt gjemt, med riktig vindretning og lokk på oksen. Den kan godt komme så nært I Norge også. Kluet er riktig sted til riktig tid (høgbrunst). Elgen har særs dårlig syn dersom du sitter rolig. Har opplevd det en par tre ganger selv. Skjøt den ene på ca 20 meters hold. Er sikker på at den hadde kommet enda nærmere hadde ikke jeg vært triggerhappy.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er nå engang slik at noen føler de har et behov for og markere seg selv

for og kompansere for sine komplekser

muligens forde buejakt i norge ikke er noe veldig store greier :lol:

men buejeger forbundet er i stor vekst og bra er nå det 8)

 

Ja det er svært gledelig. Forhåpentligvis vil det medføre økt kunnskap og forståelse for buejakt. :D

Link to comment
Share on other sites

Here we go again..... :?

 

Skjønner egentlig ikke hvorfor enkelte I det hele tatt er på bueforumet. :evil:

er denne retta til meg??? er sjøl blitt lei av komentarer fra folk uten nåken som helst peiling, ikkje da at eg e proff, men har folk i klubben som akkurat har ankommet heim fra buejakt tur fra afika, så litt veit eg.. må egentlig sei meg lei av heile j... kammeret pga alle som klage å syte, kvervulerer, tikka e best å ditten å datten, sånn er de alltid dette forumet, alltid de ein har selv er best eller da andre driver med er berre vas, tull ellere idioti :(

Link to comment
Share on other sites

Buejakt er kult det.

 

Har aldri prøvd selv men ser jo mulighetene med moderne spisser.

 

Det er vel egentlig ikke så nøye hva man bruker så lenge det dreper og det gjør buen.

 

Noe som skurrer i videoer. Elgen har garantert lukt av mannen hvertfall på den første videoen. Den reagerer ikke naturlig med frykt som en norsk elg ville gjort.

Har skutt noen elger på samme holdet men det har alltid vært i sammenheng med hundearbeid der hunden har fått med seg elgen i retning meg. Det har da gått så fort at elgen ikke har rukket å forstå at jeg var tilstede før det smalt.

 

Aldri opplevd noe annet enn at ved lukt kontakt blir elgen redd.

 

 

paal

Link to comment
Share on other sites

Den ene elgen løp sikkert noen hundre meter da jeg tror det var treff I lungespiss/ lever. Den andre som antagelig ble truffet I begge lunger sprang neppe mer enn 50-60 meter.

Sett en 6,5 I levra på en elg og jeg garanterer at den løper akkurat like langt. Det er skuddplassering som er nøkkelen her, akkurat som med rifle. Tror gjennomsnittlig fluktstrekning er lavere ved buejakt enn ved rifle.

Link to comment
Share on other sites

Det er skuddplassering som er nøkkelen her, akkurat som med rifle. Tror gjennomsnittlig fluktstrekning er lavere ved buejakt enn ved rifle.

 

Dette er en merkelig påstand.. En kule vil lage en forholdsvis åpen sårkanal, mens pila plugger sårkanalen igjen. Etter min mening vil da blodtrykket falle mye raskere hos et dyr som er truffet av en kule. Hva er teorien bak påstanden din om at gjennomsnittlig fluktstrekning er lavere ved buejakt enn ved rifle?

Link to comment
Share on other sites

Nei, det har jeg ikke. Men jeg tenker i forhold til objekter som er stukket inn i mennesker. Ofte omkommer de først når objektet blir fjernet...

 

Edit: Jeg googlet og fant. Ser absolutt ut som noe som kan lage stor skade! Men allikevel, pila blir stående!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da spiller ingen rolle om pila blir stående, då sårkanalen er mangen ganger større en pila. Som du ser av den elg videoen eg la ut så dør dei fort og effektivt. Kona skaut ein elan antilope (som vegde ca 600kg) i 2011, med ein forholdsvis liten jakt spiss (http://www.bowhunting.net/NewProducts/2 ... eadXP.html" target="_blank). Pila vart stående i dyret men den sprang ikkje lenger en ca 150m, ph-en forklarte at da var vanligt at dei spring så langt sjølv med grove rifler.

Link to comment
Share on other sites

Det skuddet så meget effektivt ut! Men ved treff i elg har jeg kun sett at pila står i såret.

Det er riktig at gjennomskyting på elg er mindre vanlig, det har med størrelse, skuddplassering, type spiss, vekt på pil mm. å gjøre.

Men, og det gjelder for øvrig rifleskudd også, de fleste dyr skutt I hjerte/ lungeregionen blør for det meste innvendig. Har du vommet ut et dyr eller to burde du visst det. Denne utblødningen innvendig skjer så raskt at dyret dør temmelig fort av blodtrykksfall. Det er samme mekanismen som dreper ved et rfleskudd. Sjokkeffekt hører hagleskyting til.

Det er jaktspissen på ei pil som kutter store arterier I hjerte/ lungeregionen, pila evner ikke å blokkere den blødningen som uvergelig vil skje innvendig I dyret. Årsaken til at gjennomskyting er bedre, er behovet for et godt blodspor å følge I tett skog, der du kanskje ikke ser hvor dyret faller. Hvis du så filmsnutten med elgoksen, så du at den brukte temmlig kort tid på å dø.

Link to comment
Share on other sites

Teorien min om at fluktstrekning er kortere ved et korrekt skudd med bue, er basert på det faktum at dyr blir mindre skremt av lyden av bua enn av ei rifle. Har hatt mange tilfeller der dyr har falt på stedet med rifle, men da er større knokler eller ryggrad som regel truffet. ( et unntak er halsskudd der et treff I halspulsåre fører til øyeblikkelig død selv uten at man er I nærheten av nakkevirvler)Ved et rent treff bak bog vil en elg gjerne gå noen meter før den faller. Da det neppe er smerte av betydning innvolvert, verken ved treff av kule eller pil, må det være lyden som sender dyr av sted, så lenge dyret ikke er klar over jegeren på forhånd. Vel det er min teori I hvert fall... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er nok mange faktorer som avgjør hvordan et dyr reagerer når det treffes, men det som avgjør når det faller er nettopp blodtrykksfall. Lyden i seg selv kan muligens ha noe å bety for adrenalinet i utgangspunktet, men er det tomt, så er det tomt..

 

Dermed tror jeg ikke at lyden er avgjørende for hvor langt et påskutt dyr løper. Jeg tror det heller i veldig stor grad handler om treffpunkt, inntrengning og en effektivt drenerende sårkanal. Nå er jeg ingen ekspert på dette området så jeg beveger meg på tynn is, men det er uansett greit å ha hørt noen av argumentene for buejakt :smile: Om jeg er overbevist er en annen ting :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Du har nok rett I at det er hastigheten på utblødninga som bestemmer hvor fort dyret dør. Men det jeg mente var at dyr som ikke blir veldig skremt, gjerne stopper opp etter kort tid, fordi de ikke riktig forstår hva som skjedde. Du ser det på den omtalte filmen også. Oksen stopper opp etter få meter, før den hoster og faller over ende. Hadde den ikke stoppet opp, hadde fluktstrekningen sikkert vært dobbelt så lang.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det stemmer nok! Men det kan man også se med skudd fra rifle! Selv om smellet er høyt betyr ikke det at dyret vet hvor smellet kom fra!

 

Samme fenomen kan man se der dyr står i veikanten. Når det kommer en bil greier dyret ikke å lokalisere hvor lyden kommer fra, og løper over veien.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Merkelig hvor fort en tråd forandrer retning !!

Trådstarter ville her vise en videosnutt av en ganske utrolig jaktsituasjon- godt filmet er den også. Det jegv stusser på er an noen kaller alaska elgen for "tam" ?? Vel er det mulig å kalle den inn på nært hold under brunsten, men norsk elg er likedan. Elg ser utrolig dårlig og jeg har elv vært under 5m fra "vill" norsk elg. ikke bare en , men flere ganger.

Jeg vil anta at når buejakt blit tillatt her på berget er sannsynligvis rådyr maks størrelse. Elg hadde vært perfekt i små terreng, lett å smyge innpå som den er. Hjort og rådyr er mye varere.

Link to comment
Share on other sites

Har latt dette surre og gå.

 

Der har vært mange påstander også om tamme elger. Da vil jeg si at Norsk hjort er like vill i brunsten. Har hatt voksen bukk like nært i skogen under jakt, og vært like nært alle kategorier av dyr.

 

Min påstand er at om en kjenner terrenget godt, og bruker nok tid så går dette. Og hvorfor skal vi ikke få jakte elg og hjort med bue?

 

Nils Kvaale skal ha sagt om nordisk elg "den er da ganske tynnvegget" :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...