Jump to content

Definisjon på standplass?


Fagerstad

Recommended Posts

Klubben har planar om å bygge ny standplass på innebana og da har eg sett litt på det tekniske reglementet. I kapittel 6.3.16.6 så står det at ein 25 m standplass skal vere 1.5 m djup. Da blei eg litt usikker for eg lurer på kva som er inkludert i den avstanden. Er det målt frå grenselinja der ein set foten eller inkluderer det plassen ein står på også? Skal det vere ein gjennomsiktig skiljevegg mellom standplassane som er 0.25 m (definert 6.3.16.7.1) + 1.5 m (standplass) + 0.75 m (definert 6.3.16.7.1) = 2.5 m??

Link to comment
Share on other sites

6.3.16.7 Standplassene skal være atskilt med gjennomsiktige skjermer som

beskytter skytterne mot patronhylser, og som ikke hindrer

funksjonærene fra å se skytterne. Skjermene skal:

6.3.16.7.1 rekke minst 0.75 m fram foran fremre kant på standplassen og omtrent

0.25 m bakover;

6.3.16.7.2 være minst 1.7 m høye med overkanten minst 2.0 m over gulvet på

standplassen;

6.3.16.7.3 hvis skjermen ikke går ned til gulvet på standplassen, skal underkanten

være maksimum 0.7 m over gulvet ved standplassen.

Link to comment
Share on other sites

Skjermen behøver ikke være mer enn ca 1 meter lang.

1m bred Mr.Nescio. Ikke lang. Og høyden på skjermen kan vi diskutere senere. Godt å få det ut.

Når skjermen monteres parallellt med skyteretningen (slik det til og med gjøres i Dalaråa!) synes jeg det er naturlig å bruke lengdebegrepet. Kan du ikke jobbe for breddeidretten på andre måter? :D

Link to comment
Share on other sites

Sletta sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

Da vil man altså beskrive skjermen med følgende mål: 1m lang og 1,7m høy.

( har jobbet for bredden i kveld Nomen, skyteleder på luftbanen)

( syns jeg hører min kone: Ser jeg bred ut i denne kjolen?Nei kjære, du ser lang ut..Egentlig helt genialt Nomen, du har her reddet flere ekteskap)

Link to comment
Share on other sites

Hvis man tenker i 3 dimensjoner (som flere av oss faktisk gjør...) så er det ganske klart at lengde, bredde og høyde faktisk er 3 forskjellige størrelser. Så dersom du sier at kona di ser lang ut i kjolen, vil det jo si at den gir henne pupper som stikker lengre fram og ei rumpe som stikker ut bak. Og DET er noe helt annet enn om den gir henne brede hofter...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Legg inn eit lite tilleggspørsmål. Skjermen og bredde/lengde på 0,75/0,25 m er det definert ut frå skytelinja , altså den som er 25 m frå skiva/blinken ?

 

Lite spm ang bordet. Det står at det skal vere 0,7 -0,8 m høgt, men seg ser ikkje noko om kor stort det skal/må vere. Kan det vere td 0.5 m x 0,5 x0,7 (siste høgda frå golvet) slik at ein kan snike seg fram direkte mot skivene framfor å gå rundt eit langt bord som rekk for alle ?

Link to comment
Share on other sites

6.3.12.1 Hvis det skytes fra bord, skal disse være ca. 2.2 m lange og 0.8 til 1

m brede, faste, stødige og flyttbare. Skytebord kan ha en helling

bakover på maksimum 10 cm.

6.3.12.2 Standplassen skal være utstyrt med:

6.3.12.2.1 ett flyttbart eller justerbart bord eller skytebenk, 0.7 m – 0.8 m høyt;

 

Standplass SKAL ha eit bord som er 0,7-0,8 høgt . Den er grei. HVIS det skyte s frå bord så skal dei vere 2.2 m lange, o,8 til 1 m breide ???? Mao skal det vere eit bord som dekker litt over 2 standplasser ? Det er mogleg eg er litt tett her, men eg forstår ikkje dette. Problemet mitt er om vi kan lage litt mindre bord/skytebenk på kvar plass som ikkje heng saman ?

 

Må tydelegvis ha det inn med dessertskje :-)

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen: Å lese er noe herk ja... Siden innlegget ditt er i pistolskyting, er det reglene fra 6.3.16 som er aktuelle. (Side 29..) Her finner du 6.3.16.8.1: Flyttbar eller justerbar skytebenk eller bord, ca. 0.5 m x 0.6 m stor og 0.7 m til 0.8 m høy.

 

Tada! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...