Jump to content

Vedlikehold av jaktstøvler


CaptainMillennium

Recommended Posts

Jeg dynker mine med Kiwi skokrem hver gang jeg har vært ute og tuslet i dem. Det gjør at læret har holdt seg veldig bra i de tre årene jeg har hatt mine.

Har også med Kiwien om jeg skal på turer over flere dager.

 

Ikke noe problem med vanntettheten så langt i allefall.

Vasset over en elv med vann til knærne i høst, men var fortsatt tørr på beina.

 

Men de er fortsatt usedvanlig ubrukelige på våt stein, vått gress, våte røtter og våt mose. Men etterhvert som antiskli mønsteret har blitt slitt vekk har de blitt noe bedre. Dog ett par dansesko vil være mindre glatt.

Link to comment
Share on other sites

jeg har prøvd alt mulig rart til mine støvler og det beste jeg har funnet til nå, er en hard bivoks som man smører på skoen og varmer opp med hårføner til den smelter og læret suger voksen opp... gjentas til støvlene er mettet og da trenger man ikke å smøre noe mer på en god stund(iallefall ett par skikkelige turer) støvlene mine blir skinnende blanke og potte tett :D

Link to comment
Share on other sites

Brukte tidligare minkolje, men ein bekjent blei rabiat fordi det var silikon i den og det var tabu på fjellsko. Han hadde eit argument, som jeg har gløymt i farten.

Etter det gjekk eg over til snowseal, som eg har vore veldig fornøgd med. Det er enklare å påføre p.ga konsistensen men eg trur eg smørjer litt oftare no en tidligare. Men det er uproblematisk syntes eg, då dette går fortare no en før.

Link to comment
Share on other sites

den bivoksen jeg har brukt er kjøpt på sport 1 , men den jeg har kjøpt inn nå(men ikke prøvd enda) kjøpte jeg hos jaktdepotet, i denne er det også lanolin, som jeg tror kan være en fordel.

har også prøvd vanlig ren bivoks, men har ikke vært særlig fornøyd med resultatet , selv om det lukter sabla godt da :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ble anbefalt av ansatt i Alfa å bruke Kiwi skokrem ofte og Kiwi campdry impregnering en gang i blant.

Helt korrekt. Det følger med et A4-ark med hver Alfa membranstøvel som Forsvaret leverer ut (M/03 jegerstøvel er tilnærmet lik Alfa Bever Pro). Der anbefaler Alfa å bruke svart Kiwi for å holde skinnet mykt og "friskt", og for å vedlikeholde membranen, så skal du skylle støvlene (innvendig) med kroppstemperert vann for å skylle ut saltkrystallene.

 

Altså svart Kiwi for skinnets del, lunka vann for membranens del.

 

Hvordan det er for reine skinnstøvler, vet jeg ikke. Kiwi vil jo gi en viss vannavstøtende effekt, men her vil kanskje voks være bedre. Personlig bruker jeg bare Kiwi på mine svarte støvler, uavhengig av om det er med eller uten membran.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...