Jump to content

Tips om leverandører og ladedata


johan

Recommended Posts

Har lest en del om haglelading, og vurderer om dette er noe jeg skal sette i gang med… :-)

 

Det er, i utgangspunktet, egentlig to typer patroner jeg kan tenke meg å lade. En patron med lite spredning og lang rekkevidde, og en patron med normal spredning. Grunnen til å lade selv, er for min del å få bedre ytelse enn fabrikkpatroner. Så ideelt er det noe ala tungsten 18g/cc (TSS) jeg kunne tenke meg å lade. Jeg ser for meg at US7 kanskje kan være en grei haglestørrelse med disse haglene, til mitt bruk.

Så kommer spørsmålene… :-)

Jeg skjønner at det kan være en utfording å få en forladning som klarer å spre TSS i like stor grad som en gammeldags “standard-blypatron”. Er det mulig? Må man ha 20ga forladning inne i 12ga forladningen..? Oppskriftene tilsier jo det, men er det det i fabrikkladet Hevi-shot (Rem, Fed, Win)?

 

Jeg ser at Hodgdon Longshot er anbefalt flere steder. Og på hjemmesidene deres ligger ladedata for en del hagltyper, patrontyper, tennhetter og forladninger. F.eks. er det ladedate for hylsene Federal Gold Medal 2 ¾ , Winchester Polyformed Plastic 2 ¾ , Winchester Compression formed 2 ¾ , Ficocchi 2 3/4" og Remington STS 2 ¾ her.

Jeg har imidlertid problem med å se hvor jeg kan kjøpe alle ingrediensene for å få komponert disse ladningene. Det ligger dessverre ikke ladedata for noe tyngre materiale enn hevi-shot (12g/cc) der inne heller. Jeg ser det ligger ladedata på det bl.a. på Una, men da er det litt andre komponenter igjen. Et par eksempel:

Hylse: Fiocchi 12/76 T5 Una

Tennhette: Fiocchi 616

Krutt: Hodgdon Longshot 2,05 g g

Interim Closure: En kopp pakke Gen2 lang

Hagl: UnA-Tungsten 2,00 – 3,25 mm, 44 g + 1/6 x 20ga fiber

Hastighet: 420 m / sek

 

Hylse: Fiocchi 12/70 T5

Tennhette: Fiocchi 615

Krutt: Hodgdon Longshot 1,90 g

Interim Closure: En kopp Package Gen2

Hagl: UnA-Tungsten 2,00 – 3,25 mm, 36 g + 1/3 x 20ga fiber

Hastighet: 405 m/s

 

Jeg føler at jeg ikke kommer helt i mål med denne komponeringen heller. Det virker vanskelig å finne alle komponentene i Norge.

 

Har noen konkrete tips om en ladning som man kan få kjøpt komponentene i Norge eller på nettet fra utlandet?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Hvordan er reglene for hylser mmed hetter, kan disse sendes til norge?

 

Sendte nettopp mail om det over dammen, og desverre nei fra dem i usa.. Men Staffans i Sverige selger fiocchi\ cheddite hylser med hetter. Disse kan man få sendt til nærmeste grenseby..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...