Jump to content

Varmebehandle(herde) rustfritt stål/aluminium til liner-lock


Gullhaug

Recommended Posts

Så lenge du ikke vet hva slags stål du har annet enn rustfri vil du nok få problemer med varmebehandling, med mindre du har flaks da.

Du kan prøve å varme en bit av stålet til det er orange/gult, stikke det i en bøtte med vann eller varm olje og se hvordan en fil "biter" i det etterpå. Da får du en indikasjon på om det er herdbart.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke vet hva slags rustfritt stål du har, så er det mest sannsynlig ikke herdbart.

En enkel test er å sjekke om det er magnetisk. Er det ikke-magnetisk er det ikke herdbart.

 

De fleste utherdbare alu-legeringer kommer ferdig herda. Det er fortsatt ganske myke greier, så er ikke noe til fjærer.

 

Sandvik 12C27 og de andre knivstålene fra de kan brukes til fjærer, mens stål som 440C og RWL 34 vil bli for sprø.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke vandringen som er problemet, men mangel på styrke og slitasjemotstand.

Alu vil slites ut, og bøyes om den belastes for mye.

 

Joa, jeg ser den. Har et beslektet prosjekt liggende i roteskuffen, der vil jeg gå for karbonfiber. Slitestyrke kan fremdeles være et problem, men jeg kommer ikke på noe mer egnet ikke-metallisk materiale.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke vandringen som er problemet, men mangel på styrke og slitasjemotstand.

Alu vil slites ut, og bøyes om den belastes for mye.

 

Joa, jeg ser den. Har et beslektet prosjekt liggende i roteskuffen, der vil jeg gå for karbonfiber. Slitestyrke kan fremdeles være et problem, men jeg kommer ikke på noe mer egnet ikke-metallisk materiale.

 

Karbonfiber vil fungere bedre enn alu, men ikke like bra som stål eller titan.

Slitestyrken vil være et problem om du har glidende kontakt mot karbonfiberen.

Glassfiber vil være bedre, men ikke like eksotisk. :winke1:

 

Metallfjærer vil kunne bøyes tilbake om de deformeres, mens kompositter går rett til brudd.

Link to comment
Share on other sites

6000 er i de fleste tilfellene herda ved levering. Dette betegnes med "T6".

 

Al 6082 innherdes på 560 C i 30 min, kjøles i vann og utherdes på rundt 180 C i rundt 4 timer.

Ikke helt sikker på utherdinga her. Loddfåvne på forumet kan dette bedre enn meg, jeg jobber mer med stål.

Det er ved utherdingen hardheten kommer, og den er veldig følsom for tid og temperatur.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...