Gullhaug Posted February 11, 2012 Share Posted February 11, 2012 Har noen av dere en oppskrift for hvordan varmebehandle rustfrittstål alternativt aluminium til " fjærkvalitet". Skal brukes i en foldekniv der liner-lockfjæra er ødelagt. Har rustfritt stål i 1,5 mm ,2mm og aluminium i 3 mm og 5mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted February 11, 2012 Share Posted February 11, 2012 Alufjær? *grøsse* Vel, det er mulig å herde en del alu-legeringer som 6xxx og 7xxx ved å varme de opp til 100-200°C og holde den temperaturen i alt fra et par timer til et par dager. Har ikke noen mer detaljerte prosedyrer, men du kan jo forske litt i mors komfyr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
El Gringo Posted February 11, 2012 Share Posted February 11, 2012 Det er ikke alle rustfrie stål som lar seg herde. Tar du en kikk i denne saken, finner du noen kvaliteter som kan egne seg: http://materialteknologi.hig.no/Materia ... endium.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bly Posted February 11, 2012 Share Posted February 11, 2012 Så lenge du ikke vet hva slags stål du har annet enn rustfri vil du nok få problemer med varmebehandling, med mindre du har flaks da. Du kan prøve å varme en bit av stålet til det er orange/gult, stikke det i en bøtte med vann eller varm olje og se hvordan en fil "biter" i det etterpå. Da får du en indikasjon på om det er herdbart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metallurgen Posted February 11, 2012 Share Posted February 11, 2012 Hvis du ikke vet hva slags rustfritt stål du har, så er det mest sannsynlig ikke herdbart. En enkel test er å sjekke om det er magnetisk. Er det ikke-magnetisk er det ikke herdbart. De fleste utherdbare alu-legeringer kommer ferdig herda. Det er fortsatt ganske myke greier, så er ikke noe til fjærer. Sandvik 12C27 og de andre knivstålene fra de kan brukes til fjærer, mens stål som 440C og RWL 34 vil bli for sprø. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted February 11, 2012 Share Posted February 11, 2012 De fleste utherdbare alu-legeringer kommer ferdig herda. Det er fortsatt ganske myke greier, så er ikke noe til fjærer. Nå er det ikke store vandringen på en liner-lock, så selv om alu er et elendig fjærmateriale vil det muligens gå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metallurgen Posted February 11, 2012 Share Posted February 11, 2012 Det er ikke vandringen som er problemet, men mangel på styrke og slitasjemotstand. Alu vil slites ut, og bøyes om den belastes for mye. Styrken på herda alu er bare 1/3 av herda stål. Det beste alternativet til stål i dette tilfellet er titan grade 5. https://www.nordellknives.com/portal/in ... anguage=se" target="_blank Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted February 11, 2012 Share Posted February 11, 2012 Det er ikke vandringen som er problemet, men mangel på styrke og slitasjemotstand.Alu vil slites ut, og bøyes om den belastes for mye. Joa, jeg ser den. Har et beslektet prosjekt liggende i roteskuffen, der vil jeg gå for karbonfiber. Slitestyrke kan fremdeles være et problem, men jeg kommer ikke på noe mer egnet ikke-metallisk materiale. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metallurgen Posted February 11, 2012 Share Posted February 11, 2012 Det er ikke vandringen som er problemet, men mangel på styrke og slitasjemotstand.Alu vil slites ut, og bøyes om den belastes for mye. Joa, jeg ser den. Har et beslektet prosjekt liggende i roteskuffen, der vil jeg gå for karbonfiber. Slitestyrke kan fremdeles være et problem, men jeg kommer ikke på noe mer egnet ikke-metallisk materiale. Karbonfiber vil fungere bedre enn alu, men ikke like bra som stål eller titan. Slitestyrken vil være et problem om du har glidende kontakt mot karbonfiberen. Glassfiber vil være bedre, men ikke like eksotisk. Metallfjærer vil kunne bøyes tilbake om de deformeres, mens kompositter går rett til brudd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gullhaug Posted February 11, 2012 Author Share Posted February 11, 2012 Takker for svar. Det rustfrie er 410 Stainless, får herdet det hardt men det blir såmsprøtt. Hvordan behandler man dette etter herding for å få fjærstål? Aluminiumen er i 6000serien er dette herdbart til linerlock? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metallurgen Posted February 11, 2012 Share Posted February 11, 2012 AISI 410 herdes på 1000 C i ca 20 min, kjøles i luft og anløpes (varmes opp på nytt etter herding) på 250 C i 1-2 timer. 6000 serie alu er herdbart, men ikke noe særlig til fjører. 7000 blir noe hardere, men ikke noe tro på den heller til fjærer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gullhaug Posted February 11, 2012 Author Share Posted February 11, 2012 AISI 410 herdes på 1000 C i ca 20 min, kjøles i luft og anløpes (varmes opp på nytt etter herding) på 250 C i 1-2 timer. r. Takker for oppskrift, har nok anløpet for kort tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gullhaug Posted February 11, 2012 Author Share Posted February 11, 2012 6000 serie alu er herdbart, men ikke noe særlig til fjører. 7000 blir noe hardere, men ikke noe tro på den heller til fjærer. Hvis man skulle prøve aluminium hva er herde og anløpingsprosessen her? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metallurgen Posted February 11, 2012 Share Posted February 11, 2012 6000 er i de fleste tilfellene herda ved levering. Dette betegnes med "T6". Al 6082 innherdes på 560 C i 30 min, kjøles i vann og utherdes på rundt 180 C i rundt 4 timer. Ikke helt sikker på utherdinga her. Loddfåvne på forumet kan dette bedre enn meg, jeg jobber mer med stål. Det er ved utherdingen hardheten kommer, og den er veldig følsom for tid og temperatur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gullhaug Posted February 11, 2012 Author Share Posted February 11, 2012 Takk for informasjon. Går for stål! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metallurgen Posted February 11, 2012 Share Posted February 11, 2012 AISI 410 vil fungere bra. 1,5 mm bør være mer enn tykt nok. Kan uten problem være noe tynnere også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.