Jump to content

Første heimelada patroner ( Bilder )


Mauser68

Recommended Posts

Etter ein liten prosess her, så har fått god hjelp av både US M1, Makkieboy, Xprez og andre med første lading. Har lada meg 18 patroner, 9 av 139 grain Scenar og 9 av 95 grain Hornady V-Max i natt og dag.

No reiser eg på banen med lånt kronograf, kamera, penn og papir, for å sjekke dei første ladningene.

 

Dette blir moro og spennande ( så lenge eg ikkje kjem heim med ein fint brukt Mauser, krølla rundt nebbet.... )

 

Kjem tilbake med ladedata og fart og samlinger....

 

Ønsk meg lykke til og kryss fingrene for meg.. Trur eg treng litt hjelp i dag... :lol:

 

Jepp, då var eg komen att frå banen, med både gevær og kropp i samme tilstand som den var før.

Det blei litt blanda følelser, for det var ein fin følelse å sende avgårde heimerulla ammo. Eg og kronografen, var ikkje heilt einige, men et eller anna har det vært, for det svinga både med treff og hastigheit. Litt for mykje faktisk. Greitt nok, eg er ikkje meir enn middels skytter lenger, men hastigheita den trudde eg skulle være litt meir jevn.

 

Testladning Nr 1 :

 

Hylse : Norma

Tennhette : Remington No.9 1/2

Krutt : Norma-4

Kule : Lapua Scenar 139 grain.

Total lengd på patron ( COL ) : 76.5 mm

 

Patron 1 : 40 grain Norma-4

Hastigheit 1 : 718 m/s

Hastigheit 2 : 702 m/s

Hastigheit 3 : 705 m/s

Samling 40 mm

 

Patron 2 : 41 grain Norma-4

Hastigheit 1 : 714 m/s

Hastigheit 2 : 722 m/s

Hastigheit 3 : 725 m/s

Samling 46 mm

 

Patron 3 : 42 grain Norma-4

Hastigheit 1 : 754 m/s

Hastigheit 2 : 732 m/s

Hastigheit 3 : 749 m/s

Samling 63 mm

----------------------------------------

Testladning Nr 2

 

Hylse : S&B

Tennhette : Remington No.9 1/2

Krutt : Norma-4

Kule : Hornady V-Max, 95 grain.

Total lengd på patron ( COL ) : 75 mm

 

Patron 1 : 46 grain Norma-4

Hastigheit 1 : 814 m/s

Hastigheit 2 : 808 m/s

Hastigheit 3 : 813 m/s

Samling 47 mm

 

Patron 2 : 47 grain Norma-4

Hastigheit 1 : 819 m/s

Hastigheit 2 : 823 m/s

Hastigheit 3 : 842 m/s

Samling 61 mm

 

Patron 3 : 48 grain Norma-4

Hastigheit 1 : 892 m/s

Hastigheit 2 : 875 m/s

Hastigheit 3 : 862 m/s

Samling 38,5 mm

 

Her er litt bilder av turen og dagene før, med første heimeladinga...

 

Her er pressa, som ein kjekk kar i Telemark lokka innpå meg...I følge kjerringa mi, skulle han ikkje ha gjort det og alle frå Telemark er komplett idioter og eg er et lettlurt fjols.... 8):lol:

Pressa.JPG

 

Her er det tidligere spisebordet, nå ladebordet, med kaffikoppen og radioen alltid i nærheita.. :)

Ladeutstyr.JPG

 

Her er dei tre første heimerulla V-max`ene, gjett om far er stolt, hmmmrrpppp.... :oops:

Forste_v-max.JPG

 

Her er dei første 6 ladningene som er ferdig, men gubben har ikkje hylsebrett, eller hylseboks, så papir er tingen.

Ferdig_lading.JPG

 

Her er Mauser`n på skytebenken, som Geronimo har laga, låner den litte granne.... :

Rifle_benk.JPG

 

Her er kronografen, ein Chrony med printer. Fiffig sak, sjølv om plasten øverst, smalt av den av og til..

Kronograf_bane.JPG

 

Første serien med Lapua Scenar, 139 grain, den gav 40 mm samling til høgre.

Scenar_40mm.jpg

 

Andre serien med Lapua Scenar, 139 grain, den gav samling på 46 mm, litt til høgre.

Scenar_46mm.jpg

 

Tredje serien med Scenar i 139 grain, gav samling på heile 63 mm, til høgre...

Scenar_63mm.jpg

 

Her er referanse ammoen. Mauser`n er skutt inn med Norma Jaktmatch, samling 41 mm.

Norma_jaktmatch.jpg

 

Første serien med V-max, 95 grain, gav 47 mm samling til Høgre oppe.

V-max_47mm.jpg

 

Andre serien med V-max, 95 grain, gav 61 mm samling til høgre oppe.

V-max_61mm.jpg

 

Tredje serien med V-max, 95 grain, gav samling 38.5 mm oppe til høgre.

v-max_38_5mm.jpg

 

Måtte nett legge nedpå .17 HMR`en også, for å sjå at den ligg der den skal. Ikkje heilt den store samlinga, men, men...

17_HMR_Gamepoint.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer så mye, og godt og høre at dere er like heile begge to :lol:

 

Ser på HMR serien, og det første som slo meg, blåste det variabel vind i dag???

 

Det andre er de varierende hastighetene, skyter du helt likt over fotocellene på Cronoen hver gang. Jeg får ganske ujevne resultater på min Crono, når jeg tester ammo, samtidig som jeg cronograferer. Grunnen til dette er at man må konse om 3 punkt (børse-crono-blink) istedenfor å bare skyte gjenom Cronoen (børse-crono)

 

I tillegg ser jeg at du skyter fra benk med 2 fot, dette har for meg gitt uforklarlige slengere, og grunnen (tror jeg) er at ved den minste forandring i rekylopptak, så fjører bena på tofoten ulikt, og man får høydespredning. Jeg bruker alltid sandsekker, eller noen gamle dunputer som underlag, da sklir børsa kun bakover ved ulikt opptak. Verdt og prøve.

 

Men alt i alt så ikke dette verst ut, stå på så kommer resultatene vet du :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hepp Makkieboy, takk for det. Joda det gjekk greitt dette. Men greitt å vite det med den kronografen. Det skal eg prøve å tenke på neste gong eg tester.

 

Ellers så skaut eg ikkje med tofot. Det var heller ikkje vind i området, iallefall ekstremt lite, så undertegnede har vel i grunn litt av skylda for dei tildels dårlige samlingene. Eg hadde anlegg, men eg satt ikkje heilt optimalt.

Men blir for lite skyting, slik at eg får ikkje skikkelig avtrekk, blir litt napping, så det er nok litt av grunnen.

Som du såg av ladningen med V-max, så maksa eg ikkje den heilt ut. Men ser at eg kan nok gå opp på 49 grain, for å gå rett over 900 m/s på den. Det trur eg ikkje blir dumt. Takk for hjelpa iallefall.

 

Ein annen ting, er at eg fekk ein del soting på hylsene på dei 2 siste seriene med den Scenaren. Ganske mykje soting også. Så hvis ein eller annen har ein god forklaring på det, så hadde det vært fint. Lurer på om eg kan gå over ladninga på den, opp i 44 grain, for kanskje å få den opp i rundt 800 m/s. Det får bli neste test. Men først må eg få Quickload opp å gå, slik at eg kan sjå kva den seier til den ladninga.

Link to comment
Share on other sites

Takk for det Rufus. Nei, kanskje det er litt overkill akkurat på nåværande tidspunkt. Men eg tenkte meir på å sjekke ut kor mykje trykk det blir på ulike ladninger, og kor langt ein kan strekke ladninger. Er jo klar over at det er teoretiske ting og at det ikkje alltid stemmer med verkjelegheita, men det gjer et visst innblikk på ein ting, som kanskje ein hadde testa ut på banen, men som QL viser gjer alt for mykje trykk f.eks...

 

Men eg skal nok bruke ladeboka, tabeller på kruttbokser, og tips om ladninger frå andre, som eg starter litt svakt med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble nesten litt rørt av den varme omtanken fra din bedre halvdel, du får hilse så mye og overbringe min dypeste beklagelse.. :mrgreen::lol: (Nesten så jeg fikk lyst til å spandere ei ekstra presse på deg, ser du har litt ledig plass på "møbelet tidligere kjent som spisebordet" enda..) :lol:

 

Skal se om jeg ikke finner noen div kuler i 6.5 som du kan teste, må bare komme til bunns i eskene med det rare i her først.

 

Ellers, så vil jeg benytte anledningen til å gratulere deg med de første ladningene og veien videre inn i denne sykdommen! Snart sitter du med diesett i alle mulige rare kalibre du aldri kommer til å eie og kjelleren full av kulebokser med 90 stk igjen i.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Da må jeg få gratulere med første "vellykka" ladeekspedisjon! Med flittig jobbing og åpent sinn, så skal du se at resultatene kommer de. ;)

 

Når det gjelder sotingen på hylsene, så ville jeg kanskje sjekket friflukten på kula. Det er bedre at du har skikkelig godt hold på kula, slik at trykket tetter igjen rundt hylsehalsen før at kula får dra av gårdet, enn at friflukten er lik null og soting oppstår.

 

Ellers ville jeg gått over til Vihtavouri N-140 på v-max. Den gir super presisjon i de fleste rifler. ;)

 

Som andre skriver her, det er viktig at du ikke bruker QL så mye, men leser i ladeboka og hører på erfarne ladere. Jeg bruker QL, rettelse, jeg har testet QL og trykket stemmer ikke noen steder med virkeligheten for mine våpen, samt våpenet til mine kompiser. Enkleste og beste måte å behandle trykket på, er å holde et veldig våkent øye med hva som skjer på banen når man skyter hjemmelada ammo. Sjekk hylsene for trykktegn, legg merke til om hevearmen er treig osv.

 

Lykke til videre med ladingen. ;)

Link to comment
Share on other sites

He, he, takk for svar og lyke ønskninger folkens.

US M1, jo kjerringa er ikkje så aller værst. Det har vært et par dager med sikling, laging av plate til å sette utstyret på, kikking på kuler, bla i ladeboka osv. Har nok plass til et par presser til, må berre få rullert litt på dei som skal spise med bordet... Høvdingen og ladepressene på eine sida, kjerring og undersåtter på en andre sida. Bordet er ca 220 x 110 cm så det er masse plass enno... :lol:

Ho syns det har vært litt masse tid til slikt i det siste. Men ho er forståelse full og stort sett grei å ha med å gjere. :)

Seinere, når det går litt meir automatikk i det, så blr det nok meir gehør for det.

 

Sotinga, har eg fått et par tips på. Frifluk og kulehold er vel stikkordet. Friflukten på dei hylsene som sota er 1.9 mm, så i meste laget. Men tok sjansen på det gjekk bra. Kuleholdet var det verre med. Dei hylsene som sota, hadde eg ikkje fått nok hold i halsen på. Dei andre patronene med v-max kuler i, måtte eg full size, men kun slik at halsen blei pressa nok til å gje hold på kulene. Dei hadde ein stygg tendens til å dette ned i kruttet...

 

Men eg lærer litt kvar dag her, så gode ting dette. Så lenge ikkje trynet er fullt i messing splinter og pipa buler, så går det nok bra dette.. 8)

Link to comment
Share on other sites

I dagslys kan du bare ta av den plastskjermen på kronografen, la pinnene stå så du vet hvor du skal skyte.

 

QL er artig men gir bare en pekepinne/hint om hva som foregår-ikke en fasit!

 

 

ps-Sender deg en konvolutt med ymse i på mandag:-)

Link to comment
Share on other sites

Hepp Chiefen. Ok, så den plast skjermen kan ein fjerne i dagslys ja. Den er grei. Skal teste dette neste gong. Han andre som kronograferte kjørte med ei 30.06, og fekk aldri blåst av skjermen, men eg klarte det 3 gonger, i løpet av 21 skudd....

 

Flott, venter i spenning på ein liten konvolutt, er vel kanskje på tide at eg pakker ned ett eller anna til deg også, men du skulle vel på jobb igjen eller ? Hvis ikkje så gje meg ein lyd, så skal eg sende ei lita pakke til deg.... 8)

Link to comment
Share on other sites

I dagslys kan du bare ta av den plastskjermen på kronografen, la pinnene stå så du vet hvor du skal skyte.

 

QL er artig men gir bare en pekepinne/hint om hva som foregår-ikke en fasit!

 

 

ps-Sender deg en konvolutt med ymse i på mandag:-)

 

Hmm... Min erfaring er at hvis det er blå(klar) himmel og sol, da må man bruke "plastskjermen" for at det skal bli rett ved måling. Dersom det er litt skyer, slik at bakgrunnen blir "hvit", da trenger man ikke skinnene... Men men, det er min erfaring, og det sto i bruksanvisningen som fulgte med min da... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar sjansen på å legge inn ett spørsmål i tråden din, Mauser 68. Kanskje dette er noe du også vil lure på etter hvert :wink:

 

Altså : Jeg var på skytebanen i dag ( gud, så godt det er å kunne raske med seg en 2-3 pakker ammo uten å måtte tenke på at man blir ruinert :mrgreen: ). Den ene pakken (AE) inneholdt patroner som var ladet om 3 ganger.Så da jeg kom hjem og skulle lade dem om for 4. gang, tenkte jeg at det var like greit å frese dem, mest for å se hvor mye de hadde strukket seg etter å ha blitt avfyrt tre ganger. For ordens skyld, hylsene ble frest etter at de, som fabrikknye, var blitt brukt.

Og her kom den store overraskelsen. På 2 av patronene satte ikke fresen merke. 4 stk fikk en ørliten stripe rundt halve hylsehalsen. 10 stk ble frest ned 0,2 - 0,3 mm. Og de siste måtte freses ned omtrent 0,5 mm.

Er det vanlig at det varierer så mye ? Jeg hadde forventet en mer jevn strekking av patronene, kanskje en variasjon på +/- 0,1 mm.

Dette var som sagt AE hylser i 30-06, 180 grain SMK kule, 45 grain N-150. Har brukt nøyaktig samme komponenter og mengder hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

Det går fint det, Nagant 762, greitt å vite, når eg kjem så langt.

Hvis eg skulle tippe, så er det kansjke at hylsene er litt varierende kvalitet på. Etter det eg har hørt, så er Norma og Lapua, dei hylsene som skal være av betre kvalitet. Ein del andre kan være veldig variable.

Men eg har igrunn mindre erfaring enn det du har, så eg skal ikkje påstå det. Men det kan væra varierende tjukkelse på hylsene. Du kan jo sette dei på vekta, for å sjå om dei har lik vekt, eller om dei varierer ein del ??

 

Og, ja det er litt fint å kunne legge seg ned å plaffe et par runder ekstra, for du veit at du kan kjøpte deg sekspakningnen til helga alikevel.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

I dag var det ein ny runde på banen og i dag, fekk eg litt meir hjelpemidler hjå Geronimo. Så i dag fekk Mauser`n jobba i BR frontrest og bakrest. Det forandra litt på samlingane tenkjer eg. For i dag, så gjekk tinga litt betre. Utrulig kor mykje dumt,ein dårlig skytter kan gjere med gode ladninger, så det er betre at rifla nesten ligg i ro, av seg sjølv, he, he...

 

Så i dag blei det i grunn samme kuler eg lada opp, men med kraftigere ladninger. Hadde 3 serier med V-max på henholdvis 48,5 / 49 og 49,5 grain med Norma-4. Så ut til at den likte best 49 og 49,5 grain. Desse to seriene samla med henholdsvis 16,5 og 16 mm på 100 metern.

Men skal prøve med kraftigere ladning neste gong. Då får eg bevege meg opp i 50 grain og over med Norma-4.

 

Så prøvde eg kraftigere ladninger med 139 grains Lapua Scenar. Desse blei lada med henholdsvis 42,5 / 43 / 43,5 grain med Norma-4. Desse samla aller best på 42,5 grain Norma-4. Der blei den beste samlinga 14 mm, men dei andre ladningene havna på henholdsvis 48,5 og 20,5 mm.

 

Men kjørte litt med orginal Norma Jaktmatch 100 grain og orginal Norma Nosler Partition. Desse gav dagens beste samlinger, på henholdsvis 9 g 8 mm på 100 meteren. Dette var faktisk meget bra. Så gamle Mauseren samla faktisk 3 skudds serier under 1 cm, og det er eg veldig fornøyd med.

Samtidig, så viser det seg at eg har meir å gå på, for å få betre ladninger, så her er det berre å stå på.

 

Her er rifla i Geronimo sin rest:

Rifle.jpg

 

Her er beste samling med V-max:

V-max_16mm.jpg

 

Her er beste samling med scenar:

normal_Scenar_14mm.jpg

 

Her er beste samling med Norma Jaktmatch :

normal_Jaktmatch_9mm.jpg

 

Her er beste samling med Norma Nosler Partition :

Nosler_8mm.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...