Jump to content

Bygge eget våpenskap.


Darkbull

Recommended Posts

Våpenskap skal FG godkjennes.Da jeg forespurte om dette for noen år siden, var svaret at det var ikkenoe problem, bare å lage skapet, sende det til dem, så de kunne bryte seg inn i det, ble det godkjent kunne jeg lage et nytt til meg selv......eller lage mange på de samme tegningene for salg.

Jeg droppet det :D

Link to comment
Share on other sites

da er det billigere og bygge et våpen rom. :lol:

Men, hvor går grensen mellom våpenskap, og våpenrom? :D

Så lenge "det store skapet" er integrert på en forsvarlig måte i resten av byggverket der det skal stå, og man muligens kan gå inn i det, kan det da regnes som et rom? Vet om flere våpenhandlere som har brukt en løsning der ei dør fra et stort skap har blitt brukt, og resten av rommet er laget etter gjeldende regler...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Spørmålet er hvor grensen går mellom våpenskap og våpenrom. Løsningen er nok å gå i dialog med ditt lokale politikammer.

Generellt sett vil jeg si at forsterker du en vanlig ytterdør med stålplate, bakkantsikring, forsterket karm og 2 stk. FG godkjente låskasser med sylinder ville jeg brukt mye lengre tid på å komme meg inn en jeg ville brukt på et vanlig våpenskap.

Et vanlig våpenskap bruker du en plass mellom 2 og 5 minutter på, hvis du vet hva du gjør.

 

Kravet til våpenrom er vel 20cm leca eller tilsvarende! Hva tilsvarende er må nesten ditt lokale politikammer svare på.

 

Jeg skal muligens gjennom dette snart og kommer tilbake med mer hvis det blir aktuelt.

Link to comment
Share on other sites

Dør til godkjent våpenrom skal være etter samme standard som et våpenskap, koster fra 10000 og oppover.

 

Det finnes 10cm forskalingsblokker i betong på markedet, disse er perfekte til å bygge et slikt rom, og blir betydelig, forutsatt armering og oppfylling med betong, sterkere enn Leca (i praksis som 10cm armert betong).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...