Jump to content

Falcon menace, hvilken og fra hvor?


kjetilh

Recommended Posts

Tenkte å bestille en falcon menace 4-16x44, og lurte på om det var noen som har anbefalinger til hvor jeg bør bestille.

Har bestillt fra opticsplanet før, og det var ei stri uten like for å få et kikkertsikte over dammen. gidder ikke det igjen

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Noen med brukserfaring med disse siktene her?

En kompis handla en Falcon 5,5-25 X56 til sin langholdsrigg.Utenpåliggende tårn og cm klikk.Den er rimelig bra optisk, iallefall i dagslys.Problemet er ketchup effekt på høydejusteringa.Han kan stille 15 klikk opp og få forflyttning på 3cm så ta 5 nye klikk og treffpungtet raser 20 cm opp.Han var slett ikke fornøyd.På grunn av hans erfaringer med Falcon

bestilte jeg en Millet 6-25x56 med 35mm rør på E-bay i dag.Bestilte en med cm klikk og lys.

Er vell ikke i samme klasse som PMII vil jeg tro :lol::shock:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har litt brukserfaring med Falcon, men ikke nok til å komme med noen bastante argument.

Jeg har ikke opplevd at klikkene ikke stemmer og har et godt inntrykk av kikkerten. Den optiske kvaliteten er god nok til å hale ut jakttida litt om kveldene og jeg ser .22 hull i pappen på 100m. (husker ikke om jeg kunne se .177 hull, men det skal jeg sjekke)

 

Ellers så vil jeg tilføye at jeg kunne tenkt meg å gjort en sammenligning side ved side med disse to siktene og vurderer derfor å kjøpe en Millett til Mauseren.

Vi får se.

Link to comment
Share on other sites

Sendte mail til Falcon. de sa at jeg kunne handle direkte med de, men at de dessverre var tomme for 4-14x kikkerten.

Den var i produksjon, og ville ikke være klar for utlevering før mars/april.

Derimot så har jeg fått tilbud på en brukt 5,5-25 kikkert. -hvordan er det egentlig med så sinnsvak forstørrelse på disse siktene?

hadde en tasco world class (world class må bety at det er i verdensklasse i drittopptikk!!) 6-24, og denne var så grumsete at det var latterlig når jeg kom over 16x. var som å prøve å sikte gjennom ei frosta glassplate :-)

Link to comment
Share on other sites

Min misfornøyde kompis handla Falcon her:

http://www.scopesdirect.co.uk/falcon_scopes.asp" target="_blank

Ser de er out of stock ,men det var lagerstatus på 6,5-25x56 siktet også,men de hadde på lager alikevell.Mail å hør hva de har.

 

Tror ikke du kan sammenligne Tasco mot Falcon.

Har kikka i en Worldclass på 24 x og det var triste saker i forhold til Falcon 6,5-25x56

La merke til endel heteflimmer fra demperen når siktet står på 25.Det ble betydelig bedre på 15x.

Dette er stooore sikter som i allefal ikke jeg har ville brukt på jaktrifla. 6,5-25x56 siktet veier opp mot kiloen og er laget for target/langhold.Millet sin i samme størrelse er enda større og tyngre med sitt 35mm mellomrør. :trist:

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært innom kompisen som var missfornøyd med sin Falcon Menace.Nå skulle kikkerten selges for en billig penge.Kunne ikke si nei,og kjøte likegodt kikkerten av han.Har nå montert den på min Sauer 200 og skal prøveskyte på søndag.Om kneppene ikke er helt korekt kan man jo bruke mildot strekene uten å røre justerings tårna.

Får nå et luksusproblem da jeg også har handla millet kikkert i samme størrelse :forvirra: .Denne kom det sporings nr på i dag.

Link to comment
Share on other sites

Æ drit i været når æ ska test utstyr.Må skyte inn og ratte opp og ned ,Ratte siktet i firkant og se om det kommer tilbake til utgangspungtet.Sauer,n e så presis at er det noe feil med kikkerten så vil de tvise seg ganske kjapt.Den tidligere eieren hadde problemer med at den sklei i ringene under rekylen av hans 300 win mag.Mulig feilen ligger der.

Link to comment
Share on other sites

Da er Falkon Menace 5,5-25x56 testa litt.Monterte den på en Suer med helt ny pipe og en skive under bakre optilock ring.Denne skiva gjorde at innskyting på 100 m blei helt i bunnen av kikkertens skruevandring.Litt flaks må man ha.Ratta fra 100m og opp til 1000m og 1 runde til venstre og ned tilbake til 100m og så en runde til høyre.Skuddene satt ca 4 cm opp fra utgangspungtet.Nå kan dette skyldes at kikkerten er helt i ytterkant på høydeskruen. I og med denne har cm klikk og mildot var det bare å legge opp uten å skrue når tabbel fra PCB blei brukt.

Hadde gode treff på 650 gongen som er 40x40cm.Skal ta av skiva litt på høyden så kikkerten ikke bunner helt og ta denne testen på nytt.Dette siktet ble fort mørkt nå på ettermiddagen på 25x.

Link to comment
Share on other sites

Noen med førstehånds kjennskap til forskjellene mellom 4-14 utgaven og den med 5.5-25x forstørring?

Falcon får ikke inn nye 4-14 før i slutten av april. Jeg har ikke noe imot såpass høy forstørring som 5.5-25, men frykter at den blir dosete på høy styrke. Har jeg noe å frykte? Hvis ikke så kliner jeg til med det store beistet

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg testa Falkon siktet grundig.Konklusjonen er at siktet er fullt ut repeterbart på klikkene.

Tidligere eier satt i nabo skytebenken og komenterte tørt at jeg hadde fått et jevlig billig sikte. :winke1:

Skaut meg inn på 500m på en stålbit på 25x15cm.Ratta opp og til side flere ganger og stilte så siktet som ved siste treff på gongen og fikk treff på nytt.Falcon kan annbefales!! :idea:

Link to comment
Share on other sites

bestilte rett fra falcon, men som Nick Watts hos falcon sier i mail til meg:

"The delivery date is likely to be in mid April. It cant give a firmer date than that"

 

Så da blir det litt venting...

har ikke skutt med salongen siden oktober, men nå som jeg har bestemt meg for sikte, ja da har jeg plutselig jævlig dårlig tid :D

Link to comment
Share on other sites

Har en Falcon 10x42, solid sak og 100% på klikkene-egentlig et rørverkjøp.

Lurer på en 5-25x56 til et prosjekt og siden jeg nå kan få mine klamme hender på disse uten å bry meg med moms og fortolling blir det nok handel 8) Må bare få Terra til å legge til en adresse på kortet; og det er ikke akkurat enkelt..

Link to comment
Share on other sites

Er på jakt etter kikkert til en 223 som skal brukes på sjøfugl og kansje toppjakt. Er disse siktene duganes til dette eller er det bare brukbart til hygge på skytebanen?

Ser litt fristende ut disse billige FFP kikkertene men er litt redd for å bli overstadig beskuffet. Men duger det så har jeg faktisk lyst på et :)

Link to comment
Share on other sites

Det har du veldig rett i Chiefen.v-2, er jo ikke så all for mange kronene vi snakker om her.

Jeg lurer da på en ting. La oss si man vrenger opp på 14 ganger forstørrelse, hvilken av dem vil gi best bilde? Den med 14x eller en av de to med 25x maks størrelse?

Regner med man går for 5,5-25x56FFP hvis man skal ha.

 

Blir jo gjerne litt lange hold på sjøen og da er det jo greit med litt forstørrelse. Har lurt litt på en vortex, enten razor eller PST, men duger dette så er det mye kjekt man kan gjøre for mellomlegget :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte et nytt Falcon Menace 5,5-25x56 i eska fra ebay.co.uk før jul. Kom seg på den nette sum av 2050,- kroner med frakt og avgifter. Har bare såvidt fått testa kikkerten. Optikken fungerer ok i dagslys. Så langt er klikkene repeterbare, slik som deerkiller konkluderer med.

Men syns ikke kikkertsikte var spesielt brukervennlig i kulda med hansker på, de måtte fort av når man skulle stille. Som et sikte på litt lengre hold på bane i dagslys fungerer siktet ok, men på jakt kan jeg kun se begrenset bruk for det. Selv om optikken er ok, kan det så klart ikke måle seg med tyske kikkerter for bruk f.eks på bøjakt i skumringen eller grålysningen.

 

Erfaringer fra diverse brukere på utenlandske forum kan tyde på at at holdbarheten er begrenset, både for de tårn og retikkel, men dette vil vise seg etterhvert. Uansett, så langt kan jeg bare konkludere med at man får mye for pengene.

 

Er man på jakt etter mil/mil sikte til langholdsskyting for moro skyld er dette et bra valg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Sitter her og klarer ikke helt bestemme meg for hvilken Falcon jeg skal bestille meg. 5,5-25x56 eller 4-14x44, og så har de jo en 5,5-25x50 som leveres med og uten lys. Lys på en så billig kikkert er vel kansje noe jeg bør styre unna, men vet jaggu ikke helt.

 

Primært så blir dette kikkert til en skjærgårdsrifle i .223, og litt dryge hold på skarven vil nok forekomme. Vekt tror jeg ikke blir den helst store plagen siden riflen skal være med i robåten. Og jeg går ikke mange skrittene for å komme opp på et skjær for å skyte. Valgets kval her, nesten så jeg er begynt å vurdere Ole Brums "Ja takk, begge deler"...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har jeg fått en Falcon 4-14x44 i hende med det nye B20 retikkelet, og i forhold til hva man betaler for dette siktet så må det være et bra kjøp.

Førsteinntrykket er et stort og tungt sikte med noen ratt som ruver. Sammenlignet med Zeiss Classic 2,5-10x50 så er Falconen ca 2 cm lengre og ruver ganske så mye mer på midten pga. rattene. Og skal man ha ratt å skru på så er det jo ikke så galt likevel :)

Optisk så reagerte jeg litt på synsfeltet som føltes litt trangt med en gang. Men her ble jeg faktisk litt lurt av den fete gummiringen rundt okularet. En litt urettferdig sammenligning med zeissen så er den jaggu ikke så galen likevel. Det er forskjell, men veien til at man kikker gjennom et sugerør er lang. Dette kan så absolutt funke :)

Falconen er faktisk ganske så klar i optikken og mye bedre enn jeg hadde forventet. Legger ikke merke til noe spesielt av forvrengninger eller misfarging, og retikkelet er skarpt og fint :) Litt grålig på 14 ganger, men finner fram zeissen :o Den blir faktisk en aning grå den og på 10 ganger. Zeissen er bedre, men vi snakker ikke om natt og dag. Er det noe galt med zeissen min mån tro? :shock:

Noe nattkikkert er nok ikke dette her, men jeg legger merke til noe som jeg ikke har lest på nettet tidligere. Det jeg har lest er at retikkelet forsvinner i skumringen. Jepp, det stemmer. Mil delen av retikkelet forsvinner i mørket. Men jeg ser enda de tykke stolpene. Faktisk så godt at man på miste forstørrelse (4X) fint kan sentrere en kråke mellom de tykke søylene ut til 50 meter eller det som skytteren måtte behage (+/-). Man kan selvfølgelig bruke høyere forstørrelse hvis det er lys nok, forholdet kråke retikkel forblir det samme siden retikkelet er medforstørrende.

Velger man ML16 retikkelet så faller nok den fasiliteten bort siden de tykke stolpene kun er linjert med luft inni, forsvinner nok helt i mørket. Anbefaler å velge B20 eller EMD som har hel-svarte tykke søyler.

Klikkene på rattene er litt fløffy, men ikke plagsomt. For å beskrive det litt bedre så kan jeg bevege rattet ca 0,05 mil (skulle utgjøre 0,5 cm på 100 meter) på skalaen når det skulle stått rock steady i et klikk. Som dødgang i rattet på bilen.... Sikkert ikke verdens beste forklaring, men rattet står altså ikke dønn fast i klikkene. Rattmekanismen er dog såpass tight og fin at denne slarken ikke oppleves som riglette, passe seig med klikk som kunne vært litt mer markant.

Paralaksejusteringen ser ut til å funke som den skal, men den mangler noen form for merking av avstand. Dette er etter min mening ikke noe problem siden dette er bedre enn merking som ikke stemmer. Man kan merke dette selv hvis man savner det..

Merkingen av sidejusteringen er merket null og oppover både høyre og venstre. Skalaene møtes ved 3 mil på baksiden av rattet og derfra så må man bruke hodet for at det ikke skal gå i ball. Noen foretrekker denne type merking og andre ikke. Jeg har for lite erfaring med dette til å mene noe om det.

Rattstammene er godt merket slik at det er lett å se hvor mange runder man har skrudd, må vel havne på pluss siden :)

Rattene er låst med tre settskruer rundt kanten og kan nulles, tidligere modeller var låst med en umbrako i senter av rattet på toppen. Om det utgjør så mye vet jeg ikke, men noe sier meg at dette med tre settskruer rundt kanten blir mer holdbart enn forrige løsning.

Alle justeringer på kikkerten er passelig seige og ingen av dem oppleves sticky.

Her følger med to lengder solskjerming, kort og lang. Og de kan skrues i hverandre slik at man ender opp med en grandiosa solskjerm :lol:

Så gjenstår det bare å se hvordan holdbarheten er.......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...