Jump to content

Slark og begynnede sprekk i haglelås


tailgunner

Recommended Posts

Heisann,

Jeg har en eldre flott hagle som har fått en begynnede sprekk i låsen.

Sprekken begynner i nedre del av hullet som kryssbolten låser i og går rett ned. Det har resultert i litt slark når kammeret er tomt og jeg vil ikke bruke hagla slik den er nå i frykt for å ødelegge våpenet og min egen helse.

 

Det jeg lurer på er: Hva gjør jeg nå? Kan det sveises?

Jeg vil gjerne beholde hagla og bruke den på jakt siden den har verdi utenom kroner og øre for meg.

Løpene er tinnloddet og stålet er herdet.

normal_IMG_0046.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hvis greenerbolten gjennom hullet tar en såpass stor del av låsinga at det oppstår sprekker, så har nok hagla alvorligere slitasjeproblemer enn du er klar over. Der skal ikke være slakk selv uten greenerbolten, nemlig. Den primære låsingen besørges av låsehakene under bakkant av løpene, så det må være betydelig slitasje der før greenerbolten og hullet får nevneverdig belastning. Kan bli en dyr affære å reparere ordentlig, men som alt annet er jo det en prioriteringssak. Dersom du bare tighter opp hullet så slakken forsvinner, vil problemet raskt komme tilbake fordi du i så fall lar greenerbolten ta hele belastningen mens låseklakkene er slakke.

Link to comment
Share on other sites

I was blind but now I see...

Du har selfølgelig helt rett. Mener jeg så en video fra Larry Potterfield en gang som beskrev problemet. Mulig jeg bare tar til vettet, parkerer stashagla på hytteveggen og bruker den litt mindre pene, men tighte søstra hennes inntil jeg finner en ny 16-kaliber.

 

Edit:http://www.youtube.com/watch?v=69LeO9bYKdI

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det var enkelt nokk. Alt som trengtes var litt sveis og mye sot og filing, som i videoen lenger opp. Når løpene var satt tilbake der dem skulle være låste den skikkelig igjen. Låseklakkene er svakt kileformede og "mistet taket" på låsen når løpene ikke hadde full kontakt med baskylen.

En mnd har jeg ikke brukt. Jeg kom hjem fra 4 uker på sjøen sjøen i natt og begynte 0615 i morges :P

Link to comment
Share on other sites

En merkelig skrue som aldri hadde tenkt på å bli kokk :?

Som 15-åring hadde jeg skrevet søknaden på skole og rekkefølgen var: mekanisk, elektro og helse og sosial.....helt til en jævel i klassen fortalte at det var et engangsbeløp for å spise så mye man ville på kokkelinja. Da var det gjort :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...