Jump to content

manuell rifle?


Recommended Posts

Har sett litt på praktisk skyting, da jeg er jeger er jeg bare innteresert i rifle delen. Leser her inne at det ikke finnes regne rifle klubber. Pga økonomi er jeg mest innteresert i manuell klasse. Kan få en sånn rifle godkjent hos poletiet som jaktvåpen. Er dette en veg og gå? Eller må jeg ha pistol for å ta kurs og gå den vegen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er temmelig synd at man må innom pistol. Det gjør at jeg antakelig aldri kommer til å skyte praktisk. Jeg har av en eller annen grunn ingen særlig interesse for kortpang, men ville gjerne ha skutt praktisk rifle. Det ville antakelg også vært ganske så moro å kunne gå noen runder med jaktrifle og noen ekstra magasiner, om man fikk mulighet for p bli godkjent uten kortpang. Det er vel mulig at dette også kunne vært en interessant rekrutteringskanal for praktisk.

Link to comment
Share on other sites

Kan noen si noe om hva som er høvelige våpen til manuellklassen?

 

Siktemidler?

 

Kaliber?

 

Magasinkapasitet?

 

Annet som er greit å vite?

 

Har selv tenkt å bruke en TRG 22 med 6-18 kikkert. Tenker fordelen er ti skudds magasin og at ulempen er vekten?

Og, 6x forstørrelse er kanskje for mye?

Link to comment
Share on other sites

Du snakker om åpen klassen da

 

I standardrd er det jo jernsikter og maks 5 skudd. (Muaser m98kf1 :twisted: )

Trikset er å finne ei rifle som er bra på kort og langt hold. Min "åpen" mauser aka Dødens mauser er best på kort hold, og jeg sliter litt med 200metern om jeg ikke har skutt inn godt.

Da er det jaktsktokk, tungt løp med kompensator i .308, og scout montert 4x kikkert. Den er utstyrt med 20 skudds fast boksmagasin som kan etterlades med standard mauser klips ved behov.

Link to comment
Share on other sites

Du må nok desverre gå via pistolskyting.

 

Vi har i dag ikke oppdeling mellom godkjent pistol og godkjent rifleskytter. Er du godkjent så kan du skyte alt. Pistol, rifle og hagle. Derfor kjører vi kurs på den sikkerhetsmessige vanskeligste disiplinen - som er pistol.

 

Og kurset heter GODKJENNINGSKURS. Sikkerhetskurs er noe du må ha for å jobbe i nordsjøen...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...